Friday, July 20, 2012

RPH M29 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

29(16 – 20.07.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

16.06.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Pembacaan Kritis & Analistis

-Latihan 5 (Keganasan Domestik)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1.menyatakan tajuk, isu utama serta fokus setiap perenggan isi
2.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan
2.menyatakan kesilapan/kelemahan jawapan pelajar yg dikaji

Aktiviti

Latihan bertulis, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan, Penerangan guru

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Latihan pertama yg dibuat oleh pelajar tanpa bimbingan guru/perbincangan. Sudah ada Nampak kemajuan dari aspek jawapan pelajar. Namun masih ada pelajar yang memerlukan bimbingan rakan sekelas utk menjawab soalan

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

Karangan Berfomat

Subtajuk

Wawancara

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan cara penulisan waawancara serta komponen wujib berdasarkan contoh teks wawancara yang diberi
2. mengenal pasti 5 isi karangan yang relevan berdasarkan tajuk dan kehendak soalan
3.menulis sebuah wawancara yang lengkap setelah mendapat bimbingan guru

Fokus Utama

5.2 Aras 1 (ii )

Fokus Sampingan

8.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan mengarang

Sistem Bahasa

Kata Sendi Nama

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Politik

ii. NIlai Moral : Kerjasama

iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea

iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 29 – 31)

Refleksi

Penggunaan kata ganti nama tidak memuaskan. Kebanyakan pelajar membahasakan wakil rakyat dgn panggilan 'tuan'!!!!!!!!!!!

 

Tarikh

Hari

17.07.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Fonologi

-Pengenalan & Konsep

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna konsep/istilah penting dalam bidang fonologi

2. menjelaskan perbeza antara beberapa konsep penting dalam bidang fonologi

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pengetahuan sedia ada pelajar amat lemah dalam tajuk ini menyebabkan sukar utk mereka memahami segal konsep penting dalam tajuk ini!!!!

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Perenggan Penutup (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan
2.menyatakan sebab sesuatu kesilapan yang telah dikenal pasti

Aktiviti

Perbincangan kelas

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Aspek kesimpulan pelajar masih lemah. Mereka masih tidak sedar sebab ayat kesimpulan mereka salah!!!.Aspek harapan juga masih terlalu ringkas.

 

Tarikh

Hari

18.07.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Kesalahan Penggunaan Kata, Istilah & Bahasa (Latihan Tambahan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesalahan penggunaan kata/istilah dan bahasa dalam 6 ayat yang diberi
2.memperbetul setiap kelasalahan penggunaan kata/istialah dan bahasa yang telah dikenal pasti

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

3.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Latihan Bertulis, dan Penyemakan kelas/lisan, Penerangan guru

Sistem Bahasa

Umum

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Membanding beza

iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 100)

Refleksi

Latihan tambahan amat diperlukan kerana rata-rata pelajar masih sangat lemah dalam aspek ini.

Kelas

6RK5

Masa

1130 – 1245

Tajuk

Subtajuk

Pembacaan Kritis & Analistis

-Latihan 5 (Keganasan Domestik)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1.menyatakan tajuk, isu utama serta fokus setiap perenggan isi
2.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan
2.menyatakan kesilapan/kelemahan jawapan pelajar yg dikaji

Aktiviti

Latihan bertulis, Perbincangan kelas, Penerangan guru

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Latihan pertama yg dibuat oleh pelajar vtanpa bimbingan guru/perbincangan. Dalam sesi penyemakan lisan, terbukti masih ramai pelajar yang memerlukan bimbingan guru utk menjawab soalan 1 dan 2. Soalan 3 dilanjutkan sebagai kerja rumah yang perlu dihantar Isnin depan.

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Perenggan Penutup (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan
2.menyatakan sebab sesuatu kesilapan yang telah dikenal pasti

Aktiviti

Perbincangan kelas

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Pelajar masih lemah dalam penulisan ayat kesimpulan dan unsure harapan!!!

 

Tarikh

Hari

19.07.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Sajak – Tiba Waktunya

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna setiap rangka sajak setelah mendapt bimbingan gurju

2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 persoalan dan 3 nilai yang terkandung dalam sajak
3.menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan sajak.

Fokus Utama

1.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

3.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Frasa Kerja

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Keberanian & Yakin

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks (ms 24), Soalan Kefahaman

Refleksi

Hasil perbincangan memuaskan.

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi

-Bunyi Vokal

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan nama 6 bunyi vocal dalam bahasa Melayu baku
2.menjelaskan cara penghasilan bunyi vokal
3.mengenal pasti ciri-ciri bunyi vokal

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Hasil pembentangan memuaskan denganbantuan buku-buku rujukan. Kebanyakan pelajar juga menjawab dengan tepat 2 soalan lisan sebagai rumusan p& p.

 

Tarikh

Hari

20.07.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan
-Perenggan Transisi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan fungsi perenggan trasisi dlm penulisan karangan
2.mengenal pasti soalan-soalan karangan yang memerlukan perenggan transisi

Aktiviti

Perbincangan kelas, latihan lisan

Bahan

Contoh-contoh perenggan transisi, contoh-contoh soalan karangan

Refleksi

Hasil perbincangan kelas memuaskan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment: