RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 30(23 – 27.07.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 23.06.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Latihan 6 ( ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1.menyatakan tajuk, isu utama serta fokus setiap perenggan isi |
Aktiviti | Latihan bertulis, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan, Penerangan guru |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Banyak kemajuan. Hanya 6 orang pelajar yg jawapannya tidak tepat dlm aspek tajuk, isu utama dan focus setiap perenggan |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | Latiahan Mengenal Pasti & Menulis Isi Tersurat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan kaedah memastikan bahawa ayat jawapan ialah isi tersurat |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 5.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Latihan merumus & bimbingan individu, Perbincangan kelas & Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Nama Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Politik ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 52) |
Refleksi | Petikan ini agak sukar kerana isi-isi tersuratnya tidak dinyatakan dengan jelas. Oleh itu pelajar memuatkan 'konsep lokasi yang tepat'. Mereka diajar cara utk mengenal pasti sama ada jawapan (ayat isi tersurat) mereka tepat. |
Tarikh Hari | 24.07.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Fonologi -Bunyi Konsonan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 26 bunyi konsanan 2. menjelaskan cara penghasilan setiap bunyi konsan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota & bimbingan guru |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Pelajar masih memerlukan banyak bimbingan guru utk mencatat nota yg tepat dan mudah difahami |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri |
Aktiviti | Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Kebanyakan pelajar kurang peka akan peri pentingnya kata/frasa yang digunakan dalam soalan!!! |
Tarikh Hari | 25.07.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Kata Tugas |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan 4 kumpulan kata tugas serta jenis utk setiap kumpulan |
Fokus Utama | 5.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 6.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Menyalin nota, Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata tugas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Membanding beza iv. BBM : Buku Teks (ms 133 – 147) |
Refleksi | Pelajar mampu member jawapan yg tepat berdasarkan maklumat-maklumat dalam buku teks. |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri |
Aktiviti | Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Seperti pelajar 6RK5, pebanyakan pelajar kurang peka akan peri pentingnya kata/frasa yang digunakan dalam soalan!!! Mereka amat memerlukan bimbingan guru agar tdk terpesong!!! |
Tarikh Hari | 26.07.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Cerpen – Mallisa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna atau frasa dalam petikan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 persoalan dan 3 nilai yang terkandung dalam sajak |
Fokus Utama | 2.2 Aras 2 (i ) |
Fokus Sampingan | 3.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Frasa Kerja |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Semangat cinta akan negara iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks (ms 153 - 172), Soalan Kefahaman |
Refleksi | Hasil perbincangan & latihan memuaskan. |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Fonologi -Bunyi Konsonan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan ciri-ciri bunyi konsonan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil perbincangan blm begitu baik kerana pelajar masih memerlukan banyak bimbingan utk dapat melihat/mengenal pasti setiap perbezaan bunyi konsonan |
Tarikh Hari | 27.07.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci ynag tepat 2.menulis sebuah/dua buah ayat transisi dalam perenggan isi pertama kehendak soalan yang kedua |
Aktiviti | Perbincangan kelas, latihan mengarang & bimbingan guru |
Bahan | Contoh-contoh perenggan transisi, contoh-contoh soalan karangan |
Refleksi | Hasil perbincangan kelas memuaskan. |
No comments:
Post a Comment