Monday, September 17, 2012

RPH M30 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

30(23 – 27.07.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

23.06.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Pembacaan Kritis & Analistis

-Latihan 6 ( )

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1.menyatakan tajuk, isu utama serta fokus setiap perenggan isi
2.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan
3.menyatakan kesilapan/kelemahan contoh jawapan pelajar yg dipilih

Aktiviti

Latihan bertulis, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan, Penerangan guru

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Banyak kemajuan. Hanya 6 orang pelajar yg jawapannya tidak tepat dlm aspek tajuk, isu utama dan focus setiap perenggan

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

Latiahan Mengenal Pasti & Menulis Isi Tersurat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan kaedah memastikan bahawa ayat jawapan ialah isi tersurat
2. mengenal sekurang-kurang 4 daripada 5 isi tersurat petikan rumusan
3.menyatakan sebab sesuatu ayat itu bukan isi tersurat

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (ii )

Fokus Sampingan

5.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan merumus & bimbingan individu, Perbincangan kelas & Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Nama Terbitan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Politik

ii. NIlai Moral : Kerjasama

iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea

iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 52)

Refleksi

Petikan ini agak sukar kerana isi-isi tersuratnya tidak dinyatakan dengan jelas. Oleh itu pelajar memuatkan 'konsep lokasi yang tepat'. Mereka diajar cara utk mengenal pasti sama ada jawapan (ayat isi tersurat) mereka tepat.

 

Tarikh

Hari

24.07.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Fonologi

-Bunyi Konsonan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 26 bunyi konsanan

2. menjelaskan cara penghasilan setiap bunyi konsan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota & bimbingan guru

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pelajar masih memerlukan banyak bimbingan guru utk mencatat nota yg tepat dan mudah difahami

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Jawapan Latihan Pembacaan Kritis & Analitis

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri
2.menyatakan sebab utk setiap kesalahan jawapan berdasarkan maklumat dalam petikan atau kehendak soalan

Aktiviti

Bimbingan guru, Perbincangan kelas

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Kebanyakan pelajar kurang peka akan peri pentingnya kata/frasa yang digunakan dalam soalan!!!

 

Tarikh

Hari

25.07.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Kata Tugas

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan 4 kumpulan kata tugas serta jenis utk setiap kumpulan
2.memberi contoh-contoh utk setia jenis kata tugas berdasrkan maklumat dalam buku teks
3.mengenal pasti penggunaan kata tugas yang betul dan salah

Fokus Utama

5.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

6.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Menyalin nota, Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata tugas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Membanding beza

iv. BBM : Buku Teks (ms 133 – 147)

Refleksi

Pelajar mampu member jawapan yg tepat berdasarkan maklumat-maklumat dalam buku teks.

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Jawapan Latihan Pembacaan Kritis & Analitis

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri
2.menyatakan sebab utk setiap kesalahan jawapan berdasarkan maklumat dalam petikan atau kehendak soalan

Aktiviti

Bimbingan guru, Perbincangan kelas

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Seperti pelajar 6RK5, pebanyakan pelajar kurang peka akan peri pentingnya kata/frasa yang digunakan dalam soalan!!! Mereka amat memerlukan bimbingan guru agar tdk terpesong!!!

 

Tarikh

Hari

26.07.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Cerpen – Mallisa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna atau frasa dalam petikan

2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 persoalan dan 3 nilai yang terkandung dalam sajak
3.menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan petikan

Fokus Utama

2.2 Aras 2 (i )

Fokus Sampingan

3.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Frasa Kerja

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Semangat cinta akan negara

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks (ms 153 - 172), Soalan Kefahaman

Refleksi

Hasil perbincangan & latihan memuaskan.

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi

-Bunyi Konsonan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan ciri-ciri bunyi konsonan
2.menjelaskan persamaan & perbezaan antara bunyi-bunyi konsanan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Hasil perbincangan blm begitu baik kerana pelajar masih memerlukan banyak bimbingan utk dapat melihat/mengenal pasti setiap perbezaan bunyi konsonan

 

Tarikh

Hari

27.07.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan
-Perenggan Transisi (Latihan Mengarang)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci ynag tepat 2.menulis sebuah/dua buah ayat transisi dalam perenggan isi pertama kehendak soalan yang kedua
2.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawap persoalan 'mengapa?' dan 3 ayat yang menjawab persoalan 'bagaimana?' untuk perenggan isi

Aktiviti

Perbincangan kelas, latihan mengarang & bimbingan guru

Bahan

Contoh-contoh perenggan transisi, contoh-contoh soalan karangan

Refleksi

Hasil perbincangan kelas memuaskan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment