RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 31(30.07 – 03.08.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 30.07.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Latihan 7 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1.menyatakan tajuk, isu utama serta fokus setiap perenggan isi |
Aktiviti | Latihan bertulis, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan (utk soalan 1 saja), Penerangan guru |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Kebanyakan pelajar masih memerlukan pertolongan & bimbingan guru utk menjawab soalan nombor 1 kerana penguasaan kosa kata mereka masih belum luas. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | Taklimat & Pembahagian Kumpulan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti persediaan untuk taksiran 2 berdasarkan Model 4 selepas penerangan guru |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 5.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Perbincangan Kumpulan & Bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Kata Nama Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku Panduan Pengendalian ULBS |
Refleksi | Takilmat berjalan baik. Ada 10 kumpulan yang terdiri daripada 3 orang pelajar. Pentaksiran akan dijalan pada 6.8.2012 (Kumpulan 1,2, 4,5,6) dan 13.8.2012 (Kumpulan 3,7,8,9,10) |
Tarikh Hari | 31.07.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Fonologi -Bunyi Vokal & Konsonan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.membanding beza antara bunyi vokal & konsonan 2. menjelaskan konsep geluncuran, bersuara, tidak bersura |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota & bimbingan guru & gangguan pergerakan udara |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Pelajar masih memerlukan banyak bimbingan guru utk mencatat nota yg tepat dan mudah difahami |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri |
Aktiviti | Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Pelajar masih memperlihatkan kelemahan dalam soalan 3. Jawapan kebanyakan kurang bukti. |
Tarikh Hari | 01.08.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Kata Tugas |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan 4 kumpulan kata tugas serta jenis utk setiap kumpulan |
Fokus Utama | 5.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 6.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Menyalin nota, Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata tugas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Membanding beza iv. BBM : Buku Teks (ms 133 – 147) |
Refleksi | Pelajar mampu member jawapan yg tepat berdasarkan maklumat-maklumat dalam buku teks. |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri |
Aktiviti | Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan kesalahan jawapan mereka setelah mendapat bimbingan guru. Contoh penggunaanperkataan media massa yang langsung tiada kaitan dengan konsep kerajaan & masyrakat. |
Tarikh Hari | 02.08.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | Isi Perbincangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 isi tajuk perbincangan kumpulan |
Fokus Utama | 2.3 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 3.3 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kumpulan |
Sistem Bahasa | Umum |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku rujukan, Majalah, surat khabar |
Refleksi | Tugasan ini telah ditaklimatkan oleh guru & pelajar sudah sedia maklum perkara yg perlu dibuat. Aktiviti ini akan diawasi oleh guru ganti kerana saya terlibat dalam Pertandingan Bahasa Ala Parlimen di SMK Terbekang. |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Fonologi -Bunyi Konsonan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan ciri-ciri bunyi konsonan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil perbincangan blm begitu baik kerana pelajar masih memerlukan banyak bimbingan utk dapat melihat/mengenal pasti setiap perbezaan bunyi konsonan |
Tarikh Hari | 03.08.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci ynag tepat 2.menulis sebuah/dua buah ayat transisi dalam perenggan isi pertama kehendak soalan yang kedua |
Aktiviti | Perbincangan kelas, latihan mengarang & bimbingan guru |
Bahan | Contoh-contoh perenggan transisi, contoh-contoh soalan karangan |
Refleksi | Hasil perbincangan kelas memuaskan. |
No comments:
Post a Comment