Monday, September 17, 2012

RPH M31 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

31(30.07 – 03.08.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

30.07.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Pembacaan Kritis & Analistis

-Latihan 7

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1.menyatakan tajuk, isu utama serta fokus setiap perenggan isi
2.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan
3.menyatakan kesilapan/kelemahan contoh jawapan untuk soalan nombor 1

Aktiviti

Latihan bertulis, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan (utk soalan 1 saja), Penerangan guru

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Kebanyakan pelajar masih memerlukan pertolongan & bimbingan guru utk menjawab soalan nombor 1 kerana penguasaan kosa kata mereka masih belum luas.

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

ULBS

Subtajuk

Taklimat & Pembahagian Kumpulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti persediaan untuk taksiran 2 berdasarkan Model 4 selepas penerangan guru
2. Menentukan tajuk & isu-isu yang akan dibincangkan dalam sesi taksiran setelah perbincangan kumpulan dan bimbingan guru

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (ii )

Fokus Sampingan

5.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, Perbincangan Kumpulan & Bimbingan guru

Sistem Bahasa

Kata Nama Terbitan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum

ii. NIlai Moral : Kerjasama

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku Panduan Pengendalian ULBS

Refleksi

Takilmat berjalan baik. Ada 10 kumpulan yang terdiri daripada 3 orang pelajar. Pentaksiran akan dijalan pada 6.8.2012 (Kumpulan 1,2, 4,5,6) dan 13.8.2012 (Kumpulan 3,7,8,9,10)

 

Tarikh

Hari

31.07.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Fonologi

-Bunyi Vokal & Konsonan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.membanding beza antara bunyi vokal & konsonan

2. menjelaskan konsep geluncuran, bersuara, tidak bersura

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota & bimbingan guru & gangguan pergerakan udara

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pelajar masih memerlukan banyak bimbingan guru utk mencatat nota yg tepat dan mudah difahami

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Jawapan Latihan Pembacaan Kritis & Analitis (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri
2.menyatakan sebab utk setiap kesalahan jawapan berdasarkan maklumat dalam petikan atau kehendak soalan

Aktiviti

Bimbingan guru, Perbincangan kelas

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Pelajar masih memperlihatkan kelemahan dalam soalan 3. Jawapan kebanyakan kurang bukti.

 

Tarikh

Hari

01.08.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Kata Tugas

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan 4 kumpulan kata tugas serta jenis utk setiap kumpulan
2.memberi contoh-contoh utk setia jenis kata tugas berdasrkan maklumat dalam buku teks
3.mengenal pasti penggunaan kata tugas yang betul dan salah

Fokus Utama

5.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

6.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Menyalin nota, Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata tugas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Membanding beza

iv. BBM : Buku Teks (ms 133 – 147)

Refleksi

Pelajar mampu member jawapan yg tepat berdasarkan maklumat-maklumat dalam buku teks.

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Jawapan Latihan Pembacaan Kritis & Analitis (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri
2.menyatakan sebab utk setiap kesalahan jawapan berdasarkan maklumat dalam petikan atau kehendak soalan

Aktiviti

Bimbingan guru, Perbincangan kelas

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan kesalahan jawapan mereka setelah mendapat bimbingan guru. Contoh penggunaanperkataan media massa yang langsung tiada kaitan dengan konsep kerajaan & masyrakat.

 

Tarikh

Hari

02.08.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

ULBS

Subtajuk

Isi Perbincangan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 isi tajuk perbincangan kumpulan
2.mengenal pasti contoh, fakta serta data yang relevan untuk menyokong isi

Fokus Utama

2.3 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

3.3 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kumpulan

Sistem Bahasa

Umum

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum

ii. NIlai Moral : Kerjasama

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku rujukan, Majalah, surat khabar

Refleksi

Tugasan ini telah ditaklimatkan oleh guru & pelajar sudah sedia maklum perkara yg perlu dibuat. Aktiviti ini akan diawasi oleh guru ganti kerana saya terlibat dalam Pertandingan Bahasa Ala Parlimen di SMK Terbekang.

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi

-Bunyi Konsonan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan ciri-ciri bunyi konsonan
2.menjelaskan persamaan & perbezaan antara bunyi-bunyi konsanan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Hasil perbincangan blm begitu baik kerana pelajar masih memerlukan banyak bimbingan utk dapat melihat/mengenal pasti setiap perbezaan bunyi konsonan

 

Tarikh

Hari

03.08.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan
-Pembentangan Kumpulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci ynag tepat 2.menulis sebuah/dua buah ayat transisi dalam perenggan isi pertama kehendak soalan yang kedua
2.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawap persoalan 'mengapa?' dan 3 ayat yang menjawab persoalan 'bagaimana?' untuk perenggan isi

Aktiviti

Perbincangan kelas, latihan mengarang & bimbingan guru

Bahan

Contoh-contoh perenggan transisi, contoh-contoh soalan karangan

Refleksi

Hasil perbincangan kelas memuaskan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment