RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 32(06 – 10.08.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 06.08.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Latihan 8 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan , Penerangan guru |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Keseluruhannya pelajar menunjukkan peningkatan dalam aspek kaedah menjawab soalan |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | Pentaksiran Kumpulan 1, 2, 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengemukan idea secara sponta menggunakan bahasa yang gramatis dan baku |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Pentaksiran |
Sistem Bahasa | Kata Nama Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Keyakinan iv. BBM : Buku Panduan Pengendalian ULBS, Borang Profil Individu ULBS |
Refleksi | Pentaksiran berjalan baik |
Tarikh Hari | 07.08.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Fonologi -Bunyi Diftong |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatan ciri-ciri diftong 2. membandingbezakan antara konsep diftong dan vokal rangkap |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota & bimbingan guru |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil P&P memuaskan kerana pelajar dapat membezakan vokal rangkap daripada diftong |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri |
Aktiviti | Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Bimbingan individu amat perlu utk kebanyakan pelajar kerana mereka tidak menyedarakan kesilapan jawapan mereka, terutamanya untuk soalan no. 3!!! |
Tarikh Hari | 08.08.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | Pentaksiran Kumpulan 5,6,7 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengemukan idea secara sponta menggunakan bahasa yang gramatis dan baku |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Pentaksiran |
Sistem Bahasa | Kata Nama Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Keyakinan iv. BBM : Buku Panduan Pengendalian ULBS, Borang Profil Individu ULBS |
Refleksi | Pentaksiran berjalan baik |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan/kesalahan dalam jawapan pelajar sendiri |
Aktiviti | Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan kesalahan jawapan mereka setelah mendapat bimbingan guru. Contoh penggunaanperkataan media massa yang langsung tiada kaitan dengan konsep kerajaan & masyrakat. |
Tarikh Hari | 09.08.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | Pentaksiran Kumpulan 3, 8, 9 & 10 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengemukan idea secara sponta menggunakan bahasa yang gramatis dan baku |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Pentaksiran |
Sistem Bahasa | Kata Nama Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Keyakinan iv. BBM : Buku Panduan Pengendalian ULBS, Borang Profil Individu ULBS |
Refleksi | Pentaksiran hanya dapat dibuat utk kumpulan 3 dan 8!!!! Kumpulan 9 dan 10 akan ditaksir selepas cuti Hari Raya kerana minggu depan ialah minggu Ujian Bulanan 2!!! |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Fonologi -Artikulasi Tambahan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 4 konsep bunyi tamabahan dalam bahasa Melayu |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil P&P amat memuaskan kerana pelajar dapat menyatakan setiap jenis bunyin tambahan utk 10 perkataan yang disenaraikan!!!!! |
Tarikh Hari | 10.08.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Ulang Kaji |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengatasi kelemahan-kelemahan dan apa-apa aspek berkaitan tajuk yang akan diuji |
Aktiviti | Ulang kaji kendiri & Bimbingan individu |
Bahan | Buku-buku rujukan, contoh Kertas soalan, nota |
Refleksi | Ulang kaji dengan pemantauan dan bimbingan guru amat perlu utk menyelesaikan kekeliruan yang masih ada pada pelajar tentang isi kandungan pelajar serta teknik menjawab soalan. |
No comments:
Post a Comment