RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 36(03 – 07.09.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 03.09.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Pembacaan Kritis & Analitis -Latihan ke-9 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna kata atau frasa berdasarkan penggunaannya dalam petikan 2. menjelaskan mesej yang diketengahkan oleh penulis dalam setiap perenggan |
Aktiviti | Pembacaan senyap, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latiahan bertulis & bimbingan guru |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Perbincangan kelas banyak membantu pelajar memahami petikan |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | Karangan Berpadu |
Subtajuk | Gambara raja & Peta |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakansekurang-kurangnya 2 maklumat tepat berdasarkan bahan rangsangan |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 5.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Isi karangan, Latihan mengarangan perenggan isi & Bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pelancongan ii. NIlai Moral : Cinta akan negara iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 52) |
Refleksi | Masih byk pelajar yg mengemukakan isi menggunakan kata kunci yg terlalu luas/umum atau bertindih maknanya!!! Perkara ini diperbetul melalui perbincangan kelas. |
Tarikh Hari | 04.09.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti sistem pengejaan kata pinjaman dalam bahasa Melayu 2. membezaan dasar yang digunakan dalam pengejaan kata pinjaman dan bahasa melayu asli |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota & Latihan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Pengejaan kata pinjaman mengelirukan pelajar kerana ada unsur pengecualian yang perlu diperjelas oleh guru!!! |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis 2 buah ayat yang mendukung unsur harapan |
Aktiviti | Perbincangan kelas |
Bahan | Perenggan penutup yang tiada unsure harapan |
Refleksi | Aspek ini perlu diberi penekanan kerana pelajar masih tidak pandai menulis unsure harapan. |
Tarikh Hari | 05.09.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Ayat & Peribahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan makna peribahasa setelah merujuk kamu peribahasa |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 7.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Membuat rujukan, Perbincangan kelas, Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Subjek & Predikat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Menghargai iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Kumus Peribahasa |
Refleksi | P&P hari ini tidak dilaksanakan kerana saya cuti sakit!!! |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis 2 buah ayat yang mendukung unsur harapan |
Aktiviti | Perbincangan kelas |
Bahan | Perenggan penutup yang tiada unsure harapan |
Refleksi | Cuti sakit saya |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 8 & 9 (1130 –1240) |
Tajuk Subtajuk | Pembacaan Kritis & Analitis -Latihan ke-9 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna kata atau frasa berdasarkan penggunaannya dalam petikan 2. menjelaskan mesej yang diketengahkan oleh penulis dalam setiap perenggan |
Aktiviti | Pembacaan senyap, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latiahan bertulis & bimbingan guru |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | P&P ini tidak dilaksanakan kerana saya cuti sakit |
Tarikh Hari | 06.09.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Puisi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna atau frasa dalam sajak 2.menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru |
Fokus Utama | 2.2 Aras 2 (i ) |
Fokus Sampingan | 3.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Frasa Kerja |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Kebijaksanaan iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks (ms 11 & 12), Soalan Kefahaman |
Refleksi | Sesi P&P ini mengempas 2 puisi kerana kedua-dua puisi itu pendek. |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Fonologi -Sistem Ejaan BM (Kata Majmuk, Kata Ganda , Kata Terbitan & Klitik) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan prinsip-prinsi pengejaan kata majmuk, kata terbitan, kata ganda dan klitik |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan kerana pelajar sedar akan kesilapan-kesilapan ejaan yang lazim dibuat. |
Tarikh Hari | 07.09.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci yg tepat 2.menyampaikan idea secara lisan mengguna bahasa yang gramatis berdasarkan nota peta minda |
Aktiviti | Perbentangan kumpulan, Soal jawab kelas, Mencatat nota |
Bahan | Nota peta minda pelajar/Power point |
Refleksi | Pembentangan kelas 6RK4 amat memuaskan dan pelajar banyak bertanya. Namun pembentangan 6RK5 hanya melibatkan Kumpulan 1 (Perubatan Alternatif) dan pembentang banyak membaca serta kurang sangat soal jawab kelas. Pembentang 6RK4 dijalankan di kelas, manakalah kelas 6RK5 dijalankan di Makma Komputer Atas |
No comments:
Post a Comment