Monday, September 17, 2012

RPH M36 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

36(03 – 07.09.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

03.09.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Pembacaan Kritis & Analitis

-Latihan ke-9

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna kata atau frasa berdasarkan penggunaannya dalam petikan

2. menjelaskan mesej yang diketengahkan oleh penulis dalam setiap perenggan
3.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman setelah perbincangan kelas

Aktiviti

Pembacaan senyap, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latiahan bertulis & bimbingan guru

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Perbincangan kelas banyak membantu pelajar memahami petikan

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

Karangan Berpadu

Subtajuk

Gambara raja & Peta

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakansekurang-kurangnya 2 maklumat tepat berdasarkan bahan rangsangan
2. Mengemuka sekurang-kurangnya 3 isi karangan yang tepat berdasarkan gambar rajah
3.menulis sebuah perenggan isi yang mengandungi sekurang-kurangnya 3 ayat yang menyokong isi

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (ii )

Fokus Sampingan

5.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Isi karangan, Latihan mengarangan perenggan isi & Bimbingan guru

Sistem Bahasa

Kata Adjektif Terbitan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pelancongan

ii. NIlai Moral : Cinta akan negara

iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea

iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 52)

Refleksi

Masih byk pelajar yg mengemukakan isi menggunakan kata kunci yg terlalu luas/umum atau bertindih maknanya!!! Perkara ini diperbetul melalui perbincangan kelas.

 

Tarikh

Hari

04.09.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Fonologi
-Sistem Ejaan BM (Pengejaan Kata Pinjaman)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti sistem pengejaan kata pinjaman dalam bahasa Melayu

2. membezaan dasar yang digunakan dalam pengejaan kata pinjaman dan bahasa melayu asli
3.menyatakan sebab kesalahan dalam ejaan perkataan-perkataan yang disenaraikan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota & Latihan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pengejaan kata pinjaman mengelirukan pelajar kerana ada unsur pengecualian yang perlu diperjelas oleh guru!!!

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Perenggan Penutup

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menulis 2 buah ayat yang mendukung unsur harapan

Aktiviti

Perbincangan kelas

Bahan

Perenggan penutup yang tiada unsure harapan

Refleksi

Aspek ini perlu diberi penekanan kerana pelajar masih tidak pandai menulis unsure harapan.

 

Tarikh

Hari

05.09.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Ayat & Peribahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan makna peribahasa setelah merujuk kamu peribahasa
2.membina ayat yang gramatis menggunakan 3 peribahasa yang dipilih
3.mengenal pasti kesalahan bahasa dalam setiap ayat yang dibina oleh pelajar

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

7.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Membuat rujukan, Perbincangan kelas, Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Subjek & Predikat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Menghargai

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Kumus Peribahasa

Refleksi

P&P hari ini tidak dilaksanakan kerana saya cuti sakit!!!

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Perenggan Penutup

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menulis 2 buah ayat yang mendukung unsur harapan

Aktiviti

Perbincangan kelas

Bahan

Perenggan penutup yang tiada unsure harapan

Refleksi

Cuti sakit saya

Kelas

6RK5

Masa

8 & 9 (1130 –1240)

Tajuk

Subtajuk

Pembacaan Kritis & Analitis

-Latihan ke-9

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna kata atau frasa berdasarkan penggunaannya dalam petikan

2. menjelaskan mesej yang diketengahkan oleh penulis dalam setiap perenggan
3.menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman setelah perbincangan kelas

Aktiviti

Pembacaan senyap, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latiahan bertulis & bimbingan guru

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

P&P ini tidak dilaksanakan kerana saya cuti sakit

 

Tarikh

Hari

06.09.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Puisi
-Gurindam Fasal Ke-12 & Seloka Emak Si Randang

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna atau frasa dalam sajak

2.menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru
3.menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan petikan

Fokus Utama

2.2 Aras 2 (i )

Fokus Sampingan

3.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Frasa Kerja

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Kebijaksanaan

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks (ms 11 & 12), Soalan Kefahaman

Refleksi

Sesi P&P ini mengempas 2 puisi kerana kedua-dua puisi itu pendek.

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi

-Sistem Ejaan BM (Kata Majmuk, Kata Ganda , Kata Terbitan & Klitik)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan prinsip-prinsi pengejaan kata majmuk, kata terbitan, kata ganda dan klitik
2.membezakan ejaan yang bentul daripada yang salah
3.menyatakan sebab kesalahan untuk setiap kesalahan ejaan yang dikemukakanbertulis & Penyemakan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Hasil latihan memuaskan kerana pelajar sedar akan kesilapan-kesilapan ejaan yang lazim dibuat.

 

Tarikh

Hari

07.09.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Subtajuk

Karangan
-Pembentang Kumpulan 1 & 2 (Tajuk Perubatan Alternatif & Penyakit Berjangkit)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci yg tepat 2.menyampaikan idea secara lisan mengguna bahasa yang gramatis berdasarkan nota peta minda

Aktiviti

Perbentangan kumpulan, Soal jawab kelas, Mencatat nota

Bahan

Nota peta minda pelajar/Power point

Refleksi

Pembentangan kelas 6RK4 amat memuaskan dan pelajar banyak bertanya. Namun pembentangan 6RK5 hanya melibatkan Kumpulan 1 (Perubatan Alternatif) dan pembentang banyak membaca serta kurang sangat soal jawab kelas. Pembentang 6RK4 dijalankan di kelas, manakalah kelas 6RK5 dijalankan di Makma Komputer Atas


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment