Monday, September 17, 2012

RPH M37 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

37(10 – 14.09.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

10.09.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Penulisan
-Huraian isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawab persoalan "mengapa?"
2.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawab persoalan "bagaimana?"
3.menulis sekurang-kurangnya 1 ayat yang memuatkan contoh

Aktiviti

Penerangan guru, Mencata nota, latihan berpasangan & Bimbingan guru

Bahan

Contoh ayat-ayat huraian, ayat topic

Refleksi

Kelemahan besar pelajar ialah mereka tiada pengetahuan/maklumat tentang isi yang dibincangan. Oleh itu mereka sukar menjawab persoalan yang dikemukakan.

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

Latihan Isi Tersirat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan kaedah memastikan bahawa ayat jawapan ialah isi tersurat
2. Mengemuka sekurang-kurangnya 3 isi karangan yang tepat berdasarkan gambar rajah
3.menulis sebuah perenggan isi yang mengandungi sekurang-kurangnya 3 ayat yang menyokong isi

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (ii )

Fokus Sampingan

5.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan merumus & bimbingan individu, Perbincangan kelas & Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Nama Terbitan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Politik

ii. NIlai Moral : Kerjasama

iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea

iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 52)

Refleksi

Petikan ini agak sukar kerana isi-isi tersuratnya tidak dinyatakan dengan jelas. Oleh itu pelajar memuatkan 'konsep lokasi yang tepat'. Mereka diajar cara utk mengenal pasti sama ada jawapan (ayat isi tersurat) mereka tepat.

 

Tarikh

Hari

11.09.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Fonologi
-Sistem Ejaan BM (Tanda Baca)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti penggunaan tanda baca dalam penulisan BM

2. membandinganbezakan penggunaan tanda baca yang tepat dan betul

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota & bimbingan guru

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM, contoh-contoh ejaan

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan sebab sesuatu penggunaan tanda baca itu salah setelah mendapat bimbingan guru melalui perbincangan kelas.

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Fonologi
-Ulang Kaji Kendiri

Objektif

Pada akhir pelajaran ini…
1.mengenal pasti kaedah menjawab soalan objektif

Aktiviti

Latihan kumpulan & bimbingan guru

Bahan

Buku Rujukan Kertas 1

Refleksi

Pelajar amat memerlukan tunjuk ajar guru utk membuat pilihan jawapan yang tepat

 

Tarikh

Hari

12.09.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Ayat & Peribahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan makna 6 peribahasa yang diberi setelah merujuk kamus peribahasan
2.membina ayat yang tepat dan gramatis mengguna sekurang-kurangnya 2 peribahasa yang diberi

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

6.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Membuat rujukan, Menyalin nota, penerangan guru, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Subjek & Predikat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Menghargai

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku Teks (ms )

Refleksi

Pelajar sedar akan kelemahan ayat mereka setelah mendapat tunjuk ajar guru

Kelas

6RK4

Masa

7 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi
-Ulang Kaji Kendiri

Objektif

Pada akhir pelajaran ini…
1.mengenal pasti kaedah menjawab soalan objektif

Aktiviti

Latihan kumpulan & bimbingan guru

Bahan

Buku Rujukan Kertas 1

Refleksi

Pelajar sedar akan keperluan kaeda membuat pilihan jawapan

Kelas

6RK5

Masa

8 & 9 (1130 –1240)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan
-Huraian isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawab persoalan "mengapa?"
2.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawab persoalan "bagaimana?"
3.menulis sekurang-kurangnya 1 ayat yang memuatkan contoh

Aktiviti

Penerangan guru, Mencata nota, latihan berpasangan & Bimbingan guru

Bahan

Contoh ayat-ayat huraian, ayat topic

Refleksi

Kemahiran pelajar menghurai masih lemah

 

Tarikh

Hari

13.09.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Cerpen
-Biarkan Samudera

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna atau frasa dalam petikan

2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 persoalan dan 3 nilai yang terkandung dalam sajak
3.menjawab dgn tepat dua soalan kefahaman berdasarkan petikan

Fokus Utama

2.2 Aras 2 (i )

Fokus Sampingan

3.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Frasa Kerja

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Semangat cinta akan negara

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks (ms 153 - 172), Soalan Kefahaman

Refleksi

 

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi

-Ujian Topikal

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 20 dari 30 soalan objektif dalam tempoh 40 minit

Aktiviti

Ujian bertulis, Penyemakan

Bahan

Kertas Soalan Ujian

Refleksi

Masih pertama P&P digunakan utk ujian, manakala masa kedua utk penyemakan

 

Tarikh

Hari

14.09.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)


 

Tajuk

Subtajuk

Karangan
-Pembentang Kumpulan
6RK4 (Tajuk 3 & 4)
6RK5 (Tajuk 2 & 3)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 5 isi karangan yang relevan menggunakan kata kunci ynag tepat 2.menulis sebuah/dua buah ayat transisi dalam perenggan isi pertama kehendak soalan yang kedua
2.menulis sekurang-kurangnya 3 ayat yang menjawap persoalan 'mengapa?' dan 3 ayat yang menjawab persoalan 'bagaimana?' untuk perenggan isi

Aktiviti

Perbincangan kelas, latihan mengarang & bimbingan guru

Bahan

Contoh-contoh perenggan transisi, contoh-contoh soalan karangan

Refleksi

Pembentangan kelas 6RK4 dijalankan di kelas kerana mereka menggunakan nota peta minda yang ditulis pada kertas, manakala pembentangan 6RK5 dijalankan di makmal computer mengguna Power Point.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment