Tuesday, July 10, 2012

RPH M26 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

26(25 – 29.06.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

25.06.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Pembacaan Kritis & Analistis

-Latihan 4

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1. menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan
2.menyatakan kesilapan/kelemahan jawapan pelajar yg dikaji

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Latihan nbertulis

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Pelajar member kerjasama yg baik dalm sesi penyemakan kelas.

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

Karangan

Subtajuk

Latihan menulis perenggan isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi karangan menggunakan kata kunci yang tepat
2. Menghasilkan sebuah perenggan isi yang mengandungi ayat topic yang tepat, huraian yang fokus dan contoh yang sesuai

Fokus Utama

7.2 Aras 1 (ii )

Fokus Sampingan

8.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, latihan mengarang & Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Kata objektif perasaan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan Moral

ii. NIlai Moral : Kasih sayang

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Soalan Karangan

Refleksi

Kata kunci pelajar masih menunjukkan ada unsure pengulangan & penggunaan kata yang kurang berkesan/tepat. Perkara ini diberi penegasan dalam sesi perbincangan.

 

Tarikh

Hari

19.06.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Sejarah & Perkembangan BM

-Perancangan Bahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna perancangan bahasa

2. menjelaskan konsep peranganan taraf dan perancangan korpus

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pengetahuan pelajar dalam aspek bahasa kebangsaan dan rasmi aamat rendah!!!!!!!

Kelas

6RK4

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Perenggan Isi (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan

Aktiviti

Peneymakan,Bimbingan individu

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Sesi ini khas digunakan untuk memberi bimbingan dalam aspek penulisan.

 

Tarikh

Hari

20.06.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Menulis Ayat Mengguna Kata Polisemi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan makna-makna perkataan yang diberi berdasarkan penggunaannya dalam ayat
menulis sekurang-kurangnya 2 ayat mengguna perkataan yang sama untuk menunujkkan perbezaan maknanya.

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

3.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Penerangan guru, Latihan Bertulis, dan Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Frasa nama

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Contoh-contoh ayat

Refleksi

Keseluruhannya memuaskan. Namun masih ada pelajar yang ayatnya tidak membawa makna yang berbeza utk perkataan yang diberi

Kelas

6RK5

Masa

1130 – 1245

Tajuk

Subtajuk

Pembacaan Kritis & Analistis

-Konsep & Contoh Soalan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1. mengenal pasti format dan bentuk soalan

2. mengenal pasti skema jawapan berdasarkan kewajaran markah yang diperuntukkan

3. menyatakan kaedah-kaedah yang digunakan dalam pembacaan kritis dan analitis

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, mencatat nota

Bahan

Contoh Soalan & Skema jawapan

Refleksi

Seperti pelajar kelas 6RK4, kebanyakan pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan dan dapat memberi jawapan yang diharapkan untuk soalan-soalan asas.

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Perenggan Isi (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan

Aktiviti

Peneymakan,Bimbingan individu

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Seperti kelas 6RK2, bimbingan individu dikhaskan utk pelajar yg masih ada masalah dalam penulisan perenggan isi.

 

Tarikh

Hari

21.06.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Pemian Catur

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Menjawab soalan-soalan kefahaman secara lisan menggunakan bahasa yang baku tanpa merujuk teks

2. Menjawab 2 soalan kefahaman dengan tepat setelah merujuk buku teks

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

8.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Frasa Adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Keberanian

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks, Soalan Kefahaman

Refleksi

Perbincangan memuaskan. Hasil latihan masih menunjukkan pelajar ada masalah untuk membezakan kehendak jawapan utk soalan 'Jelaskan' dan 'Nyatakan'!!! Oleh itu, perkara ini ditegaskan oleh guru.

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan
-Perenggan Penutup

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan 3 unsur penting dalam perangga penutup

2. mengenal pasti ayat kesimpulan, saranan/pendirian/peringgatan dan harapan dalam contoh-contoh perenggan penutup yang dikaji

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Contoh-contoh perenggan penutup

Refleksi

Perbincangan kelas memuaskan kerana pelajar dapat mengenal pasti ayat kesimpulan, saranan atau harapan.

 

Tarikh

Hari

22.06.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)

Refleksi

Sukan Rumah Ke-42
-Hakim Acara Lompat Tinggi
-Pelajar mengemas kini/membuat nota tentang Perancangan Bahasa berdasarkan buku-buku rujukan yg disediakan, serta diawasi oleh guru ganti


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment