RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 26(25 – 29.06.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 25.06.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Latihan 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Latihan nbertulis |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Pelajar member kerjasama yg baik dalm sesi penyemakan kelas. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | Latihan menulis perenggan isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi karangan menggunakan kata kunci yang tepat |
Fokus Utama | 7.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 8.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, latihan mengarang & Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata objektif perasaan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Kasih sayang iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Soalan Karangan |
Refleksi | Kata kunci pelajar masih menunjukkan ada unsure pengulangan & penggunaan kata yang kurang berkesan/tepat. Perkara ini diberi penegasan dalam sesi perbincangan. |
Tarikh Hari | 19.06.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM -Perancangan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna perancangan bahasa 2. menjelaskan konsep peranganan taraf dan perancangan korpus |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Pengetahuan pelajar dalam aspek bahasa kebangsaan dan rasmi aamat rendah!!!!!!! |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Peneymakan,Bimbingan individu |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Sesi ini khas digunakan untuk memberi bimbingan dalam aspek penulisan. |
Tarikh Hari | 20.06.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Menulis Ayat Mengguna Kata Polisemi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan makna-makna perkataan yang diberi berdasarkan penggunaannya dalam ayat |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 3.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Latihan Bertulis, dan Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Frasa nama |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Contoh-contoh ayat |
Refleksi | Keseluruhannya memuaskan. Namun masih ada pelajar yang ayatnya tidak membawa makna yang berbeza utk perkataan yang diberi |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1130 – 1245 |
Tajuk Subtajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Konsep & Contoh Soalan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. mengenal pasti format dan bentuk soalan 2. mengenal pasti skema jawapan berdasarkan kewajaran markah yang diperuntukkan 3. menyatakan kaedah-kaedah yang digunakan dalam pembacaan kritis dan analitis |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, mencatat nota |
Bahan | Contoh Soalan & Skema jawapan |
Refleksi | Seperti pelajar kelas 6RK4, kebanyakan pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan dan dapat memberi jawapan yang diharapkan untuk soalan-soalan asas. |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Peneymakan,Bimbingan individu |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Seperti kelas 6RK2, bimbingan individu dikhaskan utk pelajar yg masih ada masalah dalam penulisan perenggan isi. |
Tarikh Hari | 21.06.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Pemian Catur |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menjawab soalan-soalan kefahaman secara lisan menggunakan bahasa yang baku tanpa merujuk teks 2. Menjawab 2 soalan kefahaman dengan tepat setelah merujuk buku teks |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 8.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Frasa Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Keberanian iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks, Soalan Kefahaman |
Refleksi | Perbincangan memuaskan. Hasil latihan masih menunjukkan pelajar ada masalah untuk membezakan kehendak jawapan utk soalan 'Jelaskan' dan 'Nyatakan'!!! Oleh itu, perkara ini ditegaskan oleh guru. |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan 3 unsur penting dalam perangga penutup 2. mengenal pasti ayat kesimpulan, saranan/pendirian/peringgatan dan harapan dalam contoh-contoh perenggan penutup yang dikaji |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Contoh-contoh perenggan penutup |
Refleksi | Perbincangan kelas memuaskan kerana pelajar dapat mengenal pasti ayat kesimpulan, saranan atau harapan. |
Tarikh Hari | 22.06.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Refleksi | Sukan Rumah Ke-42 |
No comments:
Post a Comment