RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 25(18 – 22.06.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 18.06.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Karangan -Latihan Menulis Perenggan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 2. menulis ayat topik yang tepat dan bersifat umum 3. menulis sekurang-kurangnya 6 ayat yg menjawab persoalan 'mengapa' dan 'bagaimana' 4. menulis satu ayat yang menegaskan semula ayat topik |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan, Bimbingan individu |
Bahan | Soalan karangan |
Refleksi | P&P ini tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar terlibat dalam ceramah alam sekitar |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | Latihan menulis perenggan isi tersirat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menulis sekurang-kurangnya 2 ayat yang tepat utk perenggan isi tersirat berdasarkan kehehdak kedua soalan rumusan |
Fokus Utama | 4.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 6.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Membuat pembetulan, Mencatat skema jawpan |
Sistem Bahasa | Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mencerakin & membanding beza iv. BBM : Kertas Soalan, Skema Jawapan |
Refleksi | Berdasarkan Peperiksaan Pertengahan Tahun, latihan ini masih amat perlu kerana pelajar kelas ini masih lemah dalam bahagian isi tersirat. |
Tarikh Hari | 19.06.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM -BM Moden |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | P&P berjalan baik. Pelajar diminta membuat nota sendiri |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Peneymakan,Bimbingan individu |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Bimbingan individu dikhaskan utk pelajar yg masih ada masalah dalam penulisan perenggan pendahuluan. |
Tarikh Hari | 20.06.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Ayat Cakap Ajuk & Pindah |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 7.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Latiahan & penyemakan kelas (pada papan tulis), latihan bertulis & Bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Membanding beza iv. BBM : Lembaran Prkatis, Contoh Jawapan (Ayat cakap Pindah) |
Refleksi | Keseluruhannya memuasakan. |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1130 – 1245 |
Tajuk Subtajuk | Karangan -Latihan Menulis Perenggan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menulis ayat topik yang tepat dan bersifat umum 2. menulis sekurang-kurangnya 6 ayat yg menjawab persoalan 'mengapa' dan 'bagaimana' 3. menulis satu ayat yang menegaskan semula ayat topik |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan, Bimbingan individu |
Bahan | Soalan karangan, Contoh perenggan isi |
Refleksi | Latiahan berjalan baik, dan byk pelajar yang meminta bimbingan guru semasa latihan |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Peneymakan,Bimbingan individu |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Seperti kelas 6RK5, bimbingan individu dikhaskan utk pelajar yg masih ada masalah dalam penulisan perenggan pendahuluan. |
Tarikh Hari | 21.06.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Sajak Mahsuri & Sajak Adat Sezaman |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menjawab soalan-soalan kefahaman secara lisan menggunakan bahasa yang baku tanpa merujuk teks 2. Menjawab 2 soalan kefahaman dengan tepat setelah merujuk buku teks |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 8.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata Pangkal ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : sejarah ii. NIlai Moral : Kebijaksanaan iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks, Soalan Kefahaman |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Sejarah & Perkembangan BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Membuat nota berdasarkan rujukan |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM Kertas1, Contoh Soalan |
Refleksi | Masih byk pelajar yg memerlukan bimbingan utk membuat nota ringkas |
Tarikh Hari | 22.06.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Pembaca Kritis & Analitis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan tajuk, isu utama dan fokus setiap perenggan |
Aktiviti | Perbincangan kelas/Latihan lisan, Latihan bertulis & Penyemakan lisan |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Pelajar sudah yakin menyatakan tajuk & focus perbincangan petikan |
No comments:
Post a Comment