Tuesday, July 10, 2012

RPH M21 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

21 (21– 25.05.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

21.05.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Karangan

-Perenggan Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti 2 unsur penting dalam perenggan pendahuluan

2. mengenal pasti kaedah-kaedah Membina unsure latar belakang tajuk dan ayat yang menggambarkan kehendak soalan
3.menyatakan tajuk dan isu utama untuk setiap contoh soalan karangan yang diberi

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Soal jawab

Bahan

Contoh soalan karangan, Contoh Perenggan pendahuluan

Refleksi

P&P berjalan baik. Pelajar hanya mendengar & mencatat ttp kurang member pendapat.

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

PEPEPRIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

Kimia 1
Kimia 2

Refleksi

Berjalan baik

 

Tarikh

Hari

22.05.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Sejarah & Perkembangan BM

-Hipotisis Asal-usul Org Melayu

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1. menyatakan hiptosisi tentang asal-usul orang Melayu

2. menyatakan bukti-bukti yang menyokong setiap hipotisis tersebut

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat/Membuat nota

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pelajar member respon yg sewajarnya dlm sesi perbincangan

Kelas

6RK4

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Membuat nota

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. membuat nota ringkas berdasarkan rujukan

Aktiviti

Bimbingan guru

Bahan

Contoh nota ringkas, Buku rujukan

Refleksi

Pelajar yang tidak tahu membuat nota saya yg diberi tunjuk ajar

 

Tarikh

Hari

23.05.2012

RABU

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

3&4 (0815 – 0925)/ 1130 – 1245

Tajuk

Subtajuk

Pembacaan Kritis & Analitis

-Latihan 1

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan tajuk, isu utama dan fokus setiap perenggan
2.menyatakan makna-makna kata/frasa berdasarkan penggunaannya dalam ayat
3. Menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman yang diberi

Aktiviti

Perbincangan kelas/Latihan lisan, Latihan bertulis & Penyemakan lisan

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru utk menganalisis petikan dan kaedah menjawab soalan berdasaarkan kewajaran marakah yang diberi.

Kelas

6RK4

Masa

7(1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Membuat nota

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. membuat nota ringkas berdasarkan rujukan

Aktiviti

Bimbingan guru

Bahan

Contoh nota ringkas, Buku rujukan

Refleksi

Pelajar yang tidak tahu membuat nota saya yg diberi tunjuk ajar

 

Tarikh

Hari

24.05.2012

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Sejarah & Perkembanagan BM
-Salasilah BM

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mennyatakan makna konsep filum, rumpun dan kelaurga dalam salasilah bahasa1

2. mengenal pasti bahasa yang serumpun dan sekeluarga dengan bahasa Melayu

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Soal jawab

Bahan

Buku rujukan, Contoh soalan

Refleksi

P&P berjalan baik

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

PEPEPRIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

Sejarah 1
Sejarah 2

Refleksi

Berjalan baik

 

Tarikh

Hari

25.05.2012

JUMAAT

Kelas

6RK5

Masa

7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Subtajuk

Karangan

-Perenggan Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti 2 unsur penting dalam perenggan pendahuluan

2. mengenal pasti kaedah-kaedah Membina unsure latar belakang tajuk dan ayat yang menggambarkan kehendak soalan
3.menyatakan tajuk dan isu utama untuk setiap contoh soalan karangan yang diberi

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Soal jawab

Bahan

Contoh soalan karangan, Contoh Perenggan pendahuluan

Refleksi

Seperti kelas 6RK4, pelajar hanya mendengar & mencatat ttp kurang member pendapat.

Kelas

4S2

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

PEPEPRIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

Pendidikan Moral
Pendidikan Islam

Refleksi

Berjalan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment