RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 28(09 – 13.07.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 09.06.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Latihan 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Latihan nbertulis |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | Pelajar memberi kerjasama yg baik dalm sesi penyemakan kelas. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | Rumusan & Kefahaman |
Subtajuk | Latihan Penuh 3 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menghasilkan sebuah rumusan yang lengkap dalam masa 45 minit |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 (ii ) |
Fokus Sampingan | 4.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Latihan merumus, Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata Sendi Nama |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Mecerakin & Menjana idea iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 51 – 52) |
Refleksi | Kesulruhannya memuaskan, namun ayat-ayat pelajar utk isi tersirat agak panjang kerana mereka memuatkan unsur keterangan!!! Perkara ini ditegaskan dalam sesi perbincangan kelas. |
Tarikh Hari | 10.07.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM -Unsur Asing Dalam BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menjelaskan sebab wujudnya unsur asing dalam BM 2. mengenal pasti unsure bahasa yang dipinjam daripada bahasa asing. |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Penglibatan pelajar dalam sesi perbincangan amat memuaskan |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Kebanyakan pelajar sedar akan kesilapan yang dilakukan oleh mereka setelah mendapat panduan guru, tetapi mereka sukar utk menyatakan sebab kesilapan tersebut!!! |
Tarikh Hari | 11.07.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Kesalahan Penggunaan Kata, Istilah & Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesalahan penggunaan kata/istilah dan bahasa dalam 6 ayat yang diberi |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 3.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Latihan Bertulis, dan Penyemakan kelas/lisan, Penerangan guru |
Sistem Bahasa | Umum |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Membanding beza iv. BBM : Lembaran Praktis blog A (ms 100) |
Refleksi | Hasil latihan amat teruk!!! Nampaknya pelajar sama amat lemah dalam tatabahasa!!!! |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1130 – 1245 |
Tajuk Subtajuk | Pembacaan Kritis & Analistis -Latihan 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Latihan nbertulis |
Bahan | Petikan fotostat |
Refleksi | |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Perbincangan kelas |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Seperti pelajar 6RK5, pelajar sedar akan kesilapan yang dilakukan oleh mereka setelah mendapat panduan guru, tetapi mereka sukar utk menyatakan sebab kesilapan tersebut!!! |
Tarikh Hari | 12.07.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Hikayat Khoja Maimun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menjawab soalan-soalan kefahaman secara lisan menggunakan bahasa yang baku tanpa merujuk teks 2. Menjawab 2 soalan kefahaman dengan tepat setelah merujuk buku teks |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 8.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Frasa Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Keberanian iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks (ms 69 – 94), Soalan Kefahaman |
Refleksi | Masih ada pelajar yang tidak dapat menyiapkan tugasan dalam waktu kelas…dilanjutkan sebagai kerja rumah yang perlu dihantar Isnin depan!!! |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Sejarah & Perkembangan BM -Unsur Asing Dalam BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan contoh-contoh untuk setiap unsure bahasa yang dpinjam |
Aktiviti | Perbincangan & Pembentangan Kumpulan, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil pembentangan belum begitu memuaskan kerana pelajar kebanyakannya masih banyak membaca!!!! |
Tarikh Hari | 13.07.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Sejarah & Perkembangan BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 20 daripada 30 soalan objektif aneka pilhan dalam tempoh 40 minit |
Aktiviti | Ujian bertulis, Ulang kaji |
Bahan | Set kertas Soalan Ujian |
Refleksi | Ujian hanya melibatkan 40 minit masa P&P. Sebelum ujian bermula, pelajar diminta membuat ulang kaji. |
No comments:
Post a Comment