RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 24(11 – 15.06.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 11.06.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk | Karangan -Latihan Menulis Perenggan Pendahuluan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menyatakan tajuk dan isu utama berdasar tajuk karangan 2. menulis sekurang-kurangnya 5 ayat yg relevan berdasrkan tajuk 3. menulis satu atau 2 ayat yang dapat menggambarkan kehendak soalan |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan, Bimbingan individu |
Bahan | Soalan karangan, Contoh pendahuluan |
Refleksi | Masih ada pelajar yg menulis ayat-ayat yg tidak relevan!!!! Dan mereka sedar setelah diberi tunjuk ajar oleh guru. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | BM Kertas 1 |
Subtajuk | Pembetulan Kertas Soalan – Rumusan & kefahaman |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Mengnal pasti sekurang-kurang 5 daripada 9 isi tersurat rumusan |
Fokus Utama | 4.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 6.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Membuat pembetulan, Mencatat skema jawpan |
Sistem Bahasa | Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mencerakin & membanding beza iv. BBM : Kertas Soalan, Skema Jawapan |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti kesilapan dalam dalam jawapan mereka setelah diberi penerangan oleh guru |
Tarikh Hari | 12.06.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM -BM Kuno |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 5 fakta sejarah tentang BM kuno 2. mengenal pasti ciri-ciri BM kuno |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM |
Refleksi | Pelajar dapat memberi respon yg diharapkan berdasarkan buku-buku rujukan |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Peneymakan,Bimbingan individu |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Bimbingan individu dapat membantu pelajar menyedari dan membaiki kesilapan yg dibuat |
Tarikh Hari | 13.06.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Subtajuk | Pembetulan Kertas Soalan – Pengetahuan Bahasa & Novel |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Mengnal pasti kesalahan bahasa dalam soalan serta dapat memperbetulnya |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 7.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Membuat pembetulan, Mencatat skema jawpan |
Sistem Bahasa | Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mencerakin & membanding beza iv. BBM : Kertas Soalan, Skema Jawapan |
Refleksi | Pelajar sedar akan kesilapan dalam jawapan mereka setelah diberi penerangan oleh guru. |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1130 – 1245 |
Tajuk Subtajuk | Karangan -Latihan Menulis Perenggan Pendahuluan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menyatakan tajuk dan isu utama berdasar tajuk karangan 2. menulis sekurang-kurangnya 5 ayat yg relevan berdasarkan tajuk 3. menulis satu atau 2 ayat yang dapat menggambarkan kehendak soalan |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan, Bimbingan individu |
Bahan | Soalan karangan, Contoh pendahuluan |
Refleksi | |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 7(1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan |
Aktiviti | Peneymakan,Bimbingan individu |
Bahan | Skrip latihan pelajar |
Refleksi | Banyak pelajar yang amat memerlukan bimbingan kerana perenggan ini masih ada yg memuatkan unsure isi!!!!!!!!! |
Tarikh Hari | 14.06.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Hikayat Indera Nata |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menjawab soalan-soalan kefahaman secara lisan menggunakan bahasa yang baku tanpa merujuk teks 2. Menjawab 2 soalan kefahaman dengan tepat setelah merujuk buku teks |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i ) |
Fokus Sampingan | 8.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata Pangkal ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : sejarah ii. NIlai Moral : Kebijaksanaan iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks, Soalan Kefahaman |
Refleksi | Aspek isi tersurat tiada masalah, namun kebanyakan pelajar melakukan kesilapan dalam aspek pengenalan, isi tersirat dan penutup. Pengenalan & penutup tudak menepati format yang sepetutnya, manakala aspek isi tersirat tdk menepati kehendak tajuk. |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Sejarah & Perkembangan BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengemukan 5 perkara penting dalam aspek sejarah bahasa Melayu klasik 2. mengenal pasti ciri-ciri bahasa Melayu klasik 3. mengenal pasti bahan-bahan bukti perkembangan bahasa Melayu klasik |
Aktiviti | Penerangan guru, Membuat nota berdasarkan rujukan |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM Kertas1, Contoh Soalan |
Refleksi | Pelajar masih amat memerlukan bantu guru utk Membina nota berdasarkan buku rujukan |
Tarikh Hari | 15.06.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk Subtajuk | Karangan -Perenggan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat 1. menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan pendahluan 3. menyatakan fungsi setiap ayat yang terdapat dalam contoh perenggna isi yang dibincangkan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Soalan karangan, Contoh Perenggan isi |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan fungsi ayat-ayat yg terdapat dalam perenggan isi yang dikaji |
No comments:
Post a Comment