Tuesday, July 10, 2012

RPH M24 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

24(11 – 15.06.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

11.06.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Karangan

-Latihan Menulis Perenggan Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1. menyatakan tajuk dan isu utama berdasar tajuk karangan

2. menulis sekurang-kurangnya 5 ayat yg relevan berdasrkan tajuk

3. menulis satu atau 2 ayat yang dapat menggambarkan kehendak soalan

Aktiviti

Latihan mengarang, Penyemakan, Bimbingan individu

Bahan

Soalan karangan, Contoh pendahuluan

Refleksi

Masih ada pelajar yg menulis ayat-ayat yg tidak relevan!!!! Dan mereka sedar setelah diberi tunjuk ajar oleh guru.

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

BM Kertas 1

Subtajuk

Pembetulan Kertas Soalan – Rumusan & kefahaman

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Mengnal pasti sekurang-kurang 5 daripada 9 isi tersurat rumusan
3. Membina sekurang-kurangnya 2 isi tersirat
3.menjawab 4 soalan kefahaman berdasarkan petikan

Fokus Utama

4.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

6.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Penerangan guru, Membuat pembetulan, Mencatat skema jawpan

Sistem Bahasa

Am

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Mencerakin & membanding beza

iv. BBM : Kertas Soalan, Skema Jawapan

Refleksi

Pelajar dapat mengenal pasti kesilapan dalam dalam jawapan mereka setelah diberi penerangan oleh guru

 

Tarikh

Hari

12.06.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Sejarah & Perkembangan BM

-BM Kuno

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 5 fakta sejarah tentang BM kuno

2. mengenal pasti ciri-ciri BM kuno
3.mengenal pasti 5 bahan bukti perkembangan BM kuno

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM

Refleksi

Pelajar dapat memberi respon yg diharapkan berdasarkan buku-buku rujukan

Kelas

6RK4

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Perenggan Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan

Aktiviti

Peneymakan,Bimbingan individu

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Bimbingan individu dapat membantu pelajar menyedari dan membaiki kesilapan yg dibuat

 

Tarikh

Hari

13.06.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Peperiksaan Pertengahan Tahun

Subtajuk

Pembetulan Kertas Soalan – Pengetahuan Bahasa & Novel

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Mengnal pasti kesalahan bahasa dalam soalan serta dapat memperbetulnya
3. Menyatakan aspek kesalahan dalam skrip jawapanan pelajar
3.mengenal pasti skema jawapan soalan bahagian novel berdasarkan kehendak soalan dan peruntukan markah

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

7.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Penerangan guru, Membuat pembetulan, Mencatat skema jawpan

Sistem Bahasa

Am

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Mencerakin & membanding beza

iv. BBM : Kertas Soalan, Skema Jawapan

Refleksi

Pelajar sedar akan kesilapan dalam jawapan mereka setelah diberi penerangan oleh guru.

Kelas

6RK5

Masa

1130 – 1245

Tajuk

Subtajuk

Karangan

-Latihan Menulis Perenggan Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1. menyatakan tajuk dan isu utama berdasar tajuk karangan

2. menulis sekurang-kurangnya 5 ayat yg relevan berdasarkan tajuk

3. menulis satu atau 2 ayat yang dapat menggambarkan kehendak soalan

Aktiviti

Latihan mengarang, Penyemakan, Bimbingan individu

Bahan

Soalan karangan, Contoh pendahuluan

Refleksi

 

Kelas

6RK4

Masa

7(1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Perenggan Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesilapan yang ada dalam skrip latihan perenggan pendahuluan

Aktiviti

Peneymakan,Bimbingan individu

Bahan

Skrip latihan pelajar

Refleksi

Banyak pelajar yang amat memerlukan bimbingan kerana perenggan ini masih ada yg memuatkan unsure isi!!!!!!!!!

 

Tarikh

Hari

14.06.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Hikayat Indera Nata

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Menjawab soalan-soalan kefahaman secara lisan menggunakan bahasa yang baku tanpa merujuk teks

2. Menjawab 2 soalan kefahaman dengan tepat setelah merujuk buku teks

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (i )

Fokus Sampingan

8.1 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan lisan, Latihan bertulis dan bimbingan individu

Sistem Bahasa

Kata Pangkal ayat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : sejarah

ii. NIlai Moral : Kebijaksanaan

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks, Soalan Kefahaman

Refleksi

Aspek isi tersurat tiada masalah, namun kebanyakan pelajar melakukan kesilapan dalam aspek pengenalan, isi tersirat dan penutup. Pengenalan & penutup tudak menepati format yang sepetutnya, manakala aspek isi tersirat tdk menepati kehendak tajuk.

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Sejarah & Perkembangan BM
-BM Klasik

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengemukan 5 perkara penting dalam aspek sejarah bahasa Melayu klasik

2. mengenal pasti ciri-ciri bahasa Melayu klasik

3. mengenal pasti bahan-bahan bukti perkembangan bahasa Melayu klasik

Aktiviti

Penerangan guru, Membuat nota berdasarkan rujukan

Bahan

Buku-buku Rujukan BM Kertas1, Contoh Soalan

Refleksi

Pelajar masih amat memerlukan bantu guru utk Membina nota berdasarkan buku rujukan

 

Tarikh

Hari

15.06.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040) / 7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Subtajuk

Karangan

-Perenggan Isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat

1. menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan pendahluan
2. mengemaukan cara-cara mengembangkan isi karangan

3. menyatakan fungsi setiap ayat yang terdapat dalam contoh perenggna isi yang dibincangkan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Soalan karangan, Contoh Perenggan isi

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan fungsi ayat-ayat yg terdapat dalam perenggan isi yang dikaji


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment