Thursday, July 28, 2011

RPH M30 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

30(25 – 29.07.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

25.07.2011

ISNIN

Kelas

6AK2/6AK5

Masa

6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Karangan

-Latihan mengarang perenggan pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menulis sekurang-kurangnya 6 ayat yang relevan tentang tajuk
2.menulis sekurang 1 ayat yang menggambarkan kehendak soalan
3.mengenal pasti ayat yang tidak relevan berdasarkan tajuk dan kehdak soalan
4.mengenal pasti kesalahan-kesalahan bahasa bahasa skrip jawapan

Aktiviti

Latihan mengarang, Penyemakan & bimbimngan individu

Bahan

Soalan Ramalan BM STPM (Kesesakan Lalu lintas)

Refleksi

Hasil latihan kebanyakannya memuaskan. Pelajar tidak lagi menulis ayat yang tidak relevan. Namun masih segelintir kecil pelajar yang aspek bahasanya blm kemas sehingga menjejaskan persembahan idea.

Kelas

4S5

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

-Latihan Menulis Perenggan Isi Tersirat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menulis ayat pendahuluan yang tepat berdasarkan tajuk dan kehendak soalan yang pertama
2.mengenal pasti sekurang-kurangnya daripada 6 isi tersurat setelah mendapat bimbingan guru
3.menulis sekurang-kurang 2 isi tersirat setelah mendapat bimbingan guru
4.menulis ayat penutup rumusan yang mengandungi unsur saranan dan harapan

Fokus Utama

2.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

1.3 Aras 1 (iii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan merumus & Bimbingan individu, Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Nama Khas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sosial

ii. NIlai Moral : Menghargai

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku Lambaran Kerja Blog A Sasbadi (ms 38 )

Refleksi

Hasil latihan memuasakan. Hanya 3 pengenalan yang tidak tepat.

 

Tarikh

Hari

26.07.2011

Selasa

Kelas

6AK5

Masa

8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Sintaksis
-Latihan Ulang kaji

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul
3.mengenal pasti perkataan/frasa yang boleh menjadi penanda jawapan

Aktiviti

Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu tidak tepat setelah mendapat bimbingan guru

 

Tarikh

Hari

27.07.2011

RABU

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Kesalahan Penggunaan Koasa, Istilah & Tatabahasa

Objektif

1.mengenal pasti sekurang-kurang 4 kesalahan penggunaan istilah dan 4 keslahan tatabahasa dalam 3 ayat yang diberi
2.memperbetulkan setiap kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti
3.menyatakan sebab setiap kesalahan bahasa setelah mendapat bimbingan/penerangan guru

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

3.3 Aras 1 (i)

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan, Penerangan guru, Mencatat nota

Sistem Bahasa

Kata Tugas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Membanding beza

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Lambaran Kerja Blog A (Latihan Praktis SPM 1 & 2 ms99)

Refleksi

Hasil latihan memuaskan. Kebanyakannya pelajar tidak menjawab dengan tepat soalan iii Praktis 2 SPM

Kelas

6AK2

Masa

(1020 – 1130)

Tajuk

Sintaksis
-Latihan Ulang kaji

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul
3.mengenal pasti perkataan/frasa yang boleh menjadi penanda jawapan

Aktiviti

Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM

Refleksi

Hasil latihan adalah baik

 

Tarikh

Hari

28.07.2011

KHAMIS

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Rumusan

-Latihan Menulis Isi Sokongan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti sekurang-kurang 3 frasa yang menjadi elemen untuk setiap isi sokongan
2.membina ayat yang gramatis dan bermakna berdasarkan elemen yang telah dikenal pasti

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan bertulis & bimbingan guru.

Bahan

Soalan Ramalan BM K2 CERDIK Publication (ms 2)

Refleksi

Masih ada pelajar yang memerlukan bimbingan individu untuk membina ayat yang bermakna mengguna elemen-elemen yang dikenal pasti

Kelas

4S2

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Cerpen (Pemain catur)

Objektif

1.Menyatakan secara lisan peristiwa-peritiwa penting berdasarkan prosa yang dikaji
2.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 nilai dan 2 penganjaran yang terkandung dalam prosa
3.Menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan teks puisi yang dikaji

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

2.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan kefahaman

Sistem Bahasa

Kata adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sastera

ii. NIlai Moral : Berani

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku teks Harga Remaja, Soalan kefahaman

Refleksi

Latihan dibuat sebagai kerja rumah.

 

Tarikh

Hari

29.07.2011

JUMAAT

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140)

Tajuk

Sintaksis
-Latihan Ulang kaji (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul
3.mengenal pasti perkataan/frasa yang boleh menjadi penanda jawapan

Aktiviti

Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Soalan Fotostat, Buku Rujukan BM STPM

Refleksi

Perbincangan focus tentang pesoalan sebab sesuatu pilihan jawapan itu salah atau tepat.


 


 


 


 


 


 

                    


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment