Sunday, July 10, 2011

RPH BM M27 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

27(04 – 08.07.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

04.07.2011

ISNIN

Kelas

6AK2/6AK5

Masa

6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Semantik (Sintaksis)
-Hiponim, Meronim, Homograf, Homofon, Homonim, Polisemi, Antonim, Senonim

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna setiap konsep berkaitan semantik
2.menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh untuk setiap konsep di atas
3.menjawab dengan tepat 2 soalan objektif tentang konsep-konsep yang telah dibentang

Aktiviti

Pembentangan individu,Perbincangan kelas, latihan bertulis

Bahan

Buku rujukan BM K1

Refleksi

Pelajar yang membantang dapat mengemukan contoh-contoh yang relevan

Kelas

4S5

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

-Latihan Penuh 2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah rumusan yang lengkap dalam tempoh 40 minit
2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 daripada 8 isi tersurat berdasarkan petikan
3.Menyatakan sebab sesuatu frasa atau ayat itu salah setelah mendapat bimbingan guru

Fokus Utama

2.1 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan

1.1 Aras 2 (iii)

Aktiviti

Latihan merumus & Bimbingan individu, Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Nama Khas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sosial

ii. NIlai Moral : Toleransi

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku Lambaran Kerja BRAVO (ms )

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti sekurang-sekurangnya 4 isi tersurat, da hanya 4 org pelajr yang menulis pendahuluan yang salah.

 

Tarikh

Hari

05.07.2011

Selasa

Kelas

6AK5

Masa

8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Rumusan
-Latihan (Mobiliti Tenaga Pengajar Profesional)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal 5 isi sokongan berdasarkan petikan yang dikaji
2.menulis satu isi sokongan yang tepat, ringkas dan padat setelah mendapat bimbingan guru
3.menyatakan sebab bahasa dalam skrip jawapan(ayat isi sokongan)

Aktiviti

Latihan merumus, Penyemakan & Perbincangan kelas

Bahan

Lambaran praktis ms 57

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti 4 isi sokongan rumusan. Latihan menulis isi sokongan menampakkan pelajar masih lemah dalam aspek bahasa.

 

Tarikh

Hari

06.07.2011

RABU

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Peribahasa

Objektif

1.mengenal pasti 3 peribahasa yang tepat unutk petikan yang diberi
2.mengenal pasti bahagian ayat atau ayat yang mendukung makna peribahasa yang dinyakan
3.menulis satu ayat yang gramatis mengguna satu daripada 3 peribahasa yang telah dikenal pasti maknanya

Fokus Utama

1.1 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Membina ayat

Sistem Bahasa

Subjek dan predikat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Yakin

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Lambaran Kerja 'Bravo' (ms 129), Kamus Peribahasa

Refleksi

Hasil latihan membina ayat memuaskan. Pelajar asyik membaca kamus peribahasa yang dibekalkan sebagai rujukan

Kelas

6AK2

Masa

(1020 – 1130)

Tajuk

Rumusan
-Latihan (Mobiliti Tenaga Pengajar Profesional)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal 5 isi sokongan berdasarkan petikan yang dikaji
2.menulis satu isi sokongan yang tepat, ringkas dan padat setelah mendapat bimbingan guru
3.menyatakan sebab bahasa dalam skrip jawapan(ayat isi sokongan)

Aktiviti

Latihan merumus, Penyemakan & Perbincangan kelas

Bahan

Lambaran praktis (ms 57)

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti 4 isi sokongan rumusan. Latihan menulis isi sokongan menampakkan pelajar masih lemah dalam aspek bahasa.

 

Tarikh

Hari

07.07.2011

KHAMIS

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Semantik
-Peribahasa Selapis

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna setiap peribahasa selapis yang dibincangkan
2.memberi sekurang-kurangnya 3 contoh yang tepat utk setiap peribahasa yang dibincang
3.membandingbezakan setiap jenis peribahasa yang dibincang

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Buku Rujukan BM K1

Refleksi

Pembentangan berjalan baik. Namun pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk membezakan antara setiap jenis peribahasa

Kelas

4S2

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Puisi

Objektif

1.Menyatakan secara lisan dan spontan makna setiap rangkap puisi yang dikaji
2.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 nilai dan 2 penganjaran yang terkandung dalam puisi
3.Menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan teks puisi yang dikaji

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

2.2 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Mendeklamasi puisi, Perbincangan kelas, Latihan kefahaman

Sistem Bahasa

Kata adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sains

ii. NIlai Moral : Berani

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku teks Harga Remaja, Soalan kefahaman

Refleksi

Latihan dibuat sebagai kerja rumah.

 

Tarikh

Hari

08.07.2011

JUMAAT

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140)

Tajuk

Karangan

-Kritikan Perenggan Isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesalahan bahasa dalam contoh perenggan isi yang dikaji

2. mengenal pasti ayat atau bahagia ayat yang tidak relevan bersarakan ayat topik perenggan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Pemurnian petikan perenggan isi

Bahan

Petikan/Contoh perenggan isi (Fotostat)

Refleksi

Pelajar dapat mengenal pasti ayat-ayat yang tidak relevan.


 


 


 


 


 


 

                    


 


 

1 comment: