RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 26(27.6 – 01.07.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 27.06.2011 ISNIN |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Ujian Topikal (Sintaksis) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang paling tepat |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas |
Bahan | Kertas Soalan Ujian Topikal, Buku rujukan BM K1 |
Refleksi | Hanya 5 org pelajar 6AK2 lulus dan seorang pelajar 6AK5 lulus (>50%). Aspek pemahaman pelajar msh lemah. Perlu lebih banyak latihan & bimbingan. |
Kelas | 4S5 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Berformat |
Subtajuk | -Rencana |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.3 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan menulis & Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata Nama Khas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sosial ii. NIlai Moral : Patuh akan Undang-undang iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku Lambaran Kerja BRAVO (ms 20-22) |
Refleksi | Kebanyakan masih kurang memahami konsep pendahuluan karangan. Oleh itu, mereka sukar menulis ayat yg relevan, dan kebanyakannya tdk dpt menyiapkan tugasan waktu P&P. |
Tarikh Hari | 28.06.2011 Selasa |
Kelas | 6AK5 |
Masa | 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 7 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas |
Bahan | Lambaran praktis ms 129 |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti 5 kesalahan dan tahu membuat pembetulannya. Namun mereka msh memerlukan bimbingan utk menyatakan sebab kesalahan walaupun sekadar kesalahan ejaan!!! |
Tarikh Hari | 29.06.2011 RABU |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Menyambung ayat |
Objektif | 1.mengenal pasti 4 prinsip penting dalam pembinaan ayat majmujk |
Fokus Utama | 3.1 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Yakin iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Lambaran Kerja 'Bravo' (ms 129) |
Refleksi | Masih ada penggunaan kata hubung yang tidak sesuai berdasarkan makna ayat. Penyemakan dan bimbingan individu dijalankan utk membantuk pelajar. Nota tentang fungsi kata-kata hubung juga diberi. |
Kelas | 6AK2 |
Masa | (1020 – 1130) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti sekurang-kurangnya kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas |
Bahan | Lambaran praktis BM K2 |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dpt mengenal pasti 4 daripada lima kesalahan bahasa yg terdapat dalam petikan. Namun mereka masih memerlukan bimbingan utk menyatakan sebab kesalahan |
Tarikh Hari | 30.06.2011 KHAMIS |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Semantik |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna semantik, makna, leksem dan referen |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | Perbincangan berjalan baik. Setiap pelajar diberi satu tajuk sebagai tugasan/pembentangan individu |
Kelas | 4S2 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Drama Forum Remaja |
Objektif | 1.Membina sekurang-kurangnya satu ayat tanya secara berdasrkan teks drama |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.2 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Kerusi Panas, Perbincangan kelas, Latihan kefahaman & Bimbingan individu, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sains ii. NIlai Moral : Berani iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Pelajar cenderung mengguna bahasa tidak baku dalam sesei soal jawab kerusi panas. Teguran demi teguran amat perlu agar pelajar tdk terbiasa. |
Tarikh Hari | 01.07.2011 JUMAAT |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan -Perenggan Isi (Krisis Bekalan Air Bersih) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis ayat topik yangringkas tetapi tepat 2. menulis sekurang-kurangnya 6 ayatbyang menyokong ayat topic |
Aktiviti | Latihan mengarang, Bimbingan individu |
Bahan | Lambaran kerja BM K2 (ms ) |
Refleksi | Nampaknya ada peningkatan. Pelajar tahu sebab sesuatu ayat itu tdk relevan dalam perenggan isi. |
No comments:
Post a Comment