Friday, July 1, 2011

RPH BM M26

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

26(27.6 – 01.07.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

27.06.2011

ISNIN

Kelas

6AK2/6AK5

Masa

6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Ujian Topikal (Sintaksis)
-Peembetulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang paling tepat
2.menyatakan kaedah mengenal pasti pilihan jawapan yang paling tepat
3.menyatakan sebab pilihan jawapan yang lain tdk tepat/betul

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas

Bahan

Kertas Soalan Ujian Topikal, Buku rujukan BM K1

Refleksi

Hanya 5 org pelajar 6AK2 lulus dan seorang pelajar 6AK5 lulus (>50%). Aspek pemahaman pelajar msh lemah. Perlu lebih banyak latihan & bimbingan.

Kelas

4S5

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Karangan Berformat

Subtajuk

-Rencana

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan komponen wajib dalam penulisan rencana berdasarkan contoh yang disediakan
2. Menghasil sebuah perenggan pendahuluan rencana setelah mendapat bimbingan guru

Fokus Utama

2.3 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan

1.3 Aras 2 (iii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan menulis & Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Kata Nama Khas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sosial

ii. NIlai Moral : Patuh akan Undang-undang

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku Lambaran Kerja BRAVO (ms 20-22)

Refleksi

Kebanyakan masih kurang memahami konsep pendahuluan karangan. Oleh itu, mereka sukar menulis ayat yg relevan, dan kebanyakannya tdk dpt menyiapkan tugasan waktu P&P.

 

Tarikh

Hari

28.06.2011

Selasa

Kelas

6AK5

Masa

8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 7 kesalahan bahasa dalam petikan
2.membuat pembetulan setiap kesalahan bahasa yg telah dikenal pasti
3.menyatakan sebab utk setiap kesalahan bahasa tersebut

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas

Bahan

Lambaran praktis ms 129

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti 5 kesalahan dan tahu membuat pembetulannya. Namun mereka msh memerlukan bimbingan utk menyatakan sebab kesalahan walaupun sekadar kesalahan ejaan!!!

 

Tarikh

Hari

29.06.2011

RABU

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Menyambung ayat

Objektif

1.mengenal pasti 4 prinsip penting dalam pembinaan ayat majmujk
2.mengenal pasti bahagian ayat yang sama bentuk atau makna dalam ayat-ayat
yang akan digabung
3.menggabung 2 atau 3 ayat menjdi 1 ayat majmuk

Fokus Utama

3.1 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

2.4 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Hubung

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Yakin

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Lambaran Kerja 'Bravo' (ms 129)

Refleksi

Masih ada penggunaan kata hubung yang tidak sesuai berdasarkan makna ayat. Penyemakan dan bimbingan individu dijalankan utk membantuk pelajar. Nota tentang fungsi kata-kata hubung juga diberi.

Kelas

6AK2

Masa

(1020 – 1130)

Tajuk

Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti sekurang-kurangnya kesalahan bahasa dalam petikan
2.membuat pembetulan setiap kesalahan bahasa yg telah dikenal pasti
3.menyatakan sebab utk setiap kesalahan bahasa tersebut

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas

Bahan

Lambaran praktis BM K2

Refleksi

Kebanyakan pelajar dpt mengenal pasti 4 daripada lima kesalahan bahasa yg terdapat dalam petikan. Namun mereka masih memerlukan bimbingan utk menyatakan sebab kesalahan

 

Tarikh

Hari

30.06.2011

KHAMIS

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Semantik
-Konsep

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna semantik, makna, leksem dan referen
2.menyatakan 6 sebab perubahan makna
3.membandingbezakan 6 jenis makna

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Buku Rujukan BM K1

Refleksi

Perbincangan berjalan baik. Setiap pelajar diberi satu tajuk sebagai tugasan/pembentangan individu

Kelas

4S2

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Drama Forum Remaja

Objektif

1.Membina sekurang-kurangnya satu ayat tanya secara berdasrkan teks drama
2.Menjawab secara lisan & spontan setiap soalan kefahaman yang dikemukakan
3.Menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan teks drama yang dikaji

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

2.2 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Kerusi Panas, Perbincangan kelas, Latihan kefahaman & Bimbingan individu, Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sains

ii. NIlai Moral : Berani

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku teks Harga Remaja, Soalan kefahaman

Refleksi

Pelajar cenderung mengguna bahasa tidak baku dalam sesei soal jawab kerusi panas. Teguran demi teguran amat perlu agar pelajar tdk terbiasa.

 

Tarikh

Hari

01.07.2011

JUMAAT

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140)

Tajuk

Karangan

-Perenggan Isi (Krisis Bekalan Air Bersih)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menulis ayat topik yangringkas tetapi tepat

2. menulis sekurang-kurangnya 6 ayatbyang menyokong ayat topic
3.mengemukakan satu contoh yang relevan untuk menyokong huraian isi

Aktiviti

Latihan mengarang, Bimbingan individu

Bahan

Lambaran kerja BM K2 (ms )

Refleksi

Nampaknya ada peningkatan. Pelajar tahu sebab sesuatu ayat itu tdk relevan dalam perenggan isi.


 


 


 


 


 


 

                    


 

No comments:

Post a Comment