RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 28(11 – 15.07.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 11.07.2011 ISNIN |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Semantik -Peribahasa Berlapis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna setiap peribahasa berlapis yang dibincangkan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | Pembentangan berjalan baik. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk membezakan antara setiap jenis peribahasa |
Kelas | 4S5 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Umum |
Subtajuk | -Perenggan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.2 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan mengarang & Bimbingan individu, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Nama Khas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sosial ii. NIlai Moral : Menghargai iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku Lambaran Kerja BRAVO |
Refleksi | Pelajar masih memerlukan banyak bimbingan guru |
Tarikh Hari | 12.07.2011 Selasa |
Kelas | 6AK5 |
Masa | 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 6 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Soalan Ramalan (ms 2) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat mengenal sekurang-kurangnya 4 kesalahan bahasa. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sebab kesalahan mengguna bahasa yang tepat |
Tarikh Hari | 13.07.2011 RABU |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Kesalahan Penggunaan Istilah & Tatabahasa |
Objektif | 1.mengenal pasti sekurang-kurang 4 kesalahan penggunaan istilah dan tatabahasa dalam 6 ayat yang diberi |
Fokus Utama | 3.1 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan, Penerangan guru, Mencatat nota |
Sistem Bahasa | Kata Tugas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Membanding beza iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Lambaran Kerja Ace A |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Kelas | 6AK2 |
Masa | (1020 – 1130) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 6 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Soalan Ramalan (ms 2) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat mengenal sekurang-kurangnya 3 kesalahan bahasa. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sbab kesalahan mengguna bahasa yang tepat |
Tarikh Hari | 14.07.2011 KHAMIS |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Semantik -Latihan Ulang kaji |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat |
Aktiviti | Perbincangan kelas/Latihan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Soalan K1 tahun-tahun lepas |
Refleksi | Hasil latihan kelas memuaskan. Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu jawapan itu tidak betul setelah mendapat bimbingan guru |
Kelas | 4S2 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Prosa Tradisional (Indera nata) |
Objektif | 1.Menyatakan secara lisan peristiwa-peritiwa penting berdasarkan prosa yang dikaji |
Fokus Utama | 3.3 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan kefahaman |
Sistem Bahasa | Kata adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sastera ii. NIlai Moral : Berani iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Latihan dibuat sebagai kerja rumah. |
Tarikh Hari | 15.07.2011 JUMAAT |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140) |
Tajuk | Ujian Topikal |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 15 daripada 30 soalan objektif aneka pilihan dalam tempoh 40 minit |
Aktiviti | Ujian bertulis |
Bahan | Kertas Soalan Objektif Aneka Pilihan ABCD |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
No comments:
Post a Comment