Thursday, July 21, 2011

RPH M28 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu 

28(11 – 15.07.2011) 

Mata Pelajaran 

Bahasa Malaysia 


 

Tarikh

Hari 

11.07.2011

ISNIN 

Kelas 

6AK2/6AK5 

Masa 

6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240) 

Tajuk 

Semantik

-Peribahasa Berlapis

Objektif 

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna setiap peribahasa berlapis yang dibincangkan
2.memberi sekurang-kurangnya 3 contoh yang tepat utk setiap peribahasa yang dibincang
3.membandingbezakan setiap jenis peribahasa berlapis yang dibincang

Aktiviti 

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota 

Bahan 

Buku Rujukan BM K1 

Refleksi 

Pembentangan berjalan baik. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk membezakan antara setiap jenis peribahasa 

Kelas 

4S5 

Masa 

3&4 (0815 – 0925) 

Tajuk 

Karangan Umum

Subtajuk 

-Perenggan Isi

Objektif 

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi yang relevan berdasarkan tajuk dan kehendak soalan
2.menulis ayat topik yang tepat dan gramatis
3.Menulis sekurang-kurangnya 4 ayat yang menyokong ayat topik

Fokus Utama 

2.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan 

1.3 Aras 1 (iii)

Aktiviti 

Perbincangan kelas, Latihan mengarang & Bimbingan individu, Penyemakan

Sistem Bahasa 

Kata Nama Khas 

Pengisian

Kurikulum 

i. Ilmu : Sosial

ii. NIlai Moral : Menghargai

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku Lambaran Kerja BRAVO  

Refleksi 

Pelajar masih memerlukan banyak bimbingan guru

 

Tarikh

Hari 

12.07.2011

Selasa 

Kelas 

6AK5 

Masa 

8&9 (1130 – 1240) 

Tajuk 

Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan Penuh

Objektif 

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 6 kesalahan bahasa dalam petikan
2.memperbetul kesemua kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti
3.menyatakan sebab kesalahan setelah mendapat bimbingan guru

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan 

Soalan Ramalan (ms 2)

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat mengenal sekurang-kurangnya 4 kesalahan bahasa. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sebab kesalahan mengguna bahasa yang tepat

 

Tarikh

Hari 

13.07.2011

RABU 

Kelas 

4S2 

Masa 

8 &9 (1130 – 1240) 

Tajuk 

Tatabahasa 

Subtajuk 

Kesalahan Penggunaan Istilah & Tatabahasa

Objektif 

1.mengenal pasti sekurang-kurang 4 kesalahan penggunaan istilah dan tatabahasa dalam 6 ayat yang diberi
2.memperbetulkan setiap kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti
3.menyatakan sebab setiap kesalahan bahasa setelah mendapat bimbingan/penerangan guru

Fokus Utama 

3.1 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan 

1.3 Aras 1 (iii)

Aktiviti 

Latihan bertulis, Penyemakan, Penerangan guru, Mencatat nota

Sistem Bahasa 

Kata Tugas

Pengisian

Kurikulum 

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Membanding beza

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Lambaran Kerja Ace A

Refleksi 

Hasil latihan memuaskan

Kelas 

6AK2 

Masa 

(1020 – 1130) 

Tajuk 

Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan Penuh

Objektif 

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 6 kesalahan bahasa dalam petikan
2.memperbetul kesemua kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti
3.menyatakan sebab kesalahan setelah mendapat bimbingan guru

Aktiviti 

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan 

Soalan Ramalan (ms 2)

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat mengenal sekurang-kurangnya 3 kesalahan bahasa. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sbab kesalahan mengguna bahasa yang tepat

 

Tarikh

Hari 

14.07.2011

KHAMIS 

Kelas 

6AK5/6AK2 

Masa 

3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240) 

Tajuk

Semantik

-Latihan Ulang kaji

Objektif 

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul

Aktiviti 

Perbincangan kelas/Latihan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan 

Soalan K1 tahun-tahun lepas

Refleksi 

Hasil latihan kelas memuaskan. Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu jawapan itu tidak betul setelah mendapat bimbingan guru

Kelas 

4S2 

Masa 

6&7 (1020 – 1130) 

Tajuk 

KOMSAS 

Subtajuk 

-Prosa Tradisional (Indera nata)

Objektif 

1.Menyatakan secara lisan peristiwa-peritiwa penting berdasarkan prosa yang dikaji
2.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 nilai dan 2 penganjaran yang terkandung dalam prosa
3.Menjawab dgn tepat dua soalan kefahaman berdasarkan teks puisi yang dikaji

Fokus Utama 

3.3 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan 

2.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti 

Perbincangan kelas, Latihan kefahaman  

Sistem Bahasa 

Kata adjektif 

Pengisian

Kurikulum 

i. Ilmu : Sastera

ii. NIlai Moral : Berani

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku teks Harga Remaja, Soalan kefahaman

Refleksi 

Latihan dibuat sebagai kerja rumah. 

 

Tarikh

Hari 

15.07.2011

JUMAAT 

Kelas 

6AK5/6AK2 

Masa 

3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140) 

Tajuk

Ujian Topikal
-Semantik

Objektif 

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 15 daripada 30 soalan objektif aneka pilihan dalam tempoh 40 minit

Aktiviti 

Ujian bertulis

Bahan 

Kertas Soalan Objektif Aneka Pilihan ABCD

Refleksi 

Ujian berjalan lancar.


 


 


 


 


 


 

                    


 


 


 

No comments:

Post a Comment