Friday, August 5, 2011

RPH M31 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

31(01 – 05.08.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

01.08.2011

ISNIN

Kelas

6AK2/6AK5

Masa

6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240)

Refleksi

Cuti Peristiwa Puasa

Kelas

4S5

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Refleksi

Cuti Peristiwa Puasa

 

Tarikh

Hari

02.08.2011

Selasa

Kelas

6AK5

Masa

8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Sintaksis
-Latihan Ulang kaji (…sambungan 7&8)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul
3.mengenal pasti perkataan/frasa yang boleh menjadi penanda jawapan

Aktiviti

Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM

Refleksi

Soalan tentang penerbitan ayat masih sukar difahami oleh pelajar. Pelajar perlu membuat ulang kaji tentang tajuk ini!!!!!!!

 

Tarikh

Hari

03.08.2011

RABU

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Membina Ayat Mengguna Kata dasar & Kata Ganda Penuh

Objektif

1.mengenal pasti 5 makna penggandaan penuh
2.membandingbezakan makna kata dasr & kata ganda penuh
3.membina dengan tepat sekurang-kurangnya 4 ayat mengguna 3 kata dasar & 3 kata ganda penuh yang diberi setelah mendapat bimbingan/penerangan guru

Fokus Utama

3.3 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

3.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis, Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Ganda

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Yakin
iii. KBT : Membanding beza

iv. BBM : Tatabahasa Dewan, Pasangan Kata Dasar & Kata Ganda Penuh

Refleksi

Masih ramai pelajar yang membuat kesalahan ejaan (samabung/tdk samabung) dan penggunaan tanda baca

Kelas

6AK2

Masa

(1020 – 1130)

Tajuk

Sintaksis
-Latihan Ulang kaji (…sambungan ms 7&8)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul
3.mengenal pasti perkataan/frasa yang boleh menjadi penanda jawapan

Aktiviti

Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM

Refleksi

Seperti pelajar 6AK5, pelajar masih lemah dlm aspek proses penerbitan ayat. Perlu banyak latihan dan penerangan guru.

 

Tarikh

Hari

04.08.2011

KHAMIS

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Rumusan
-Latihan Menulis Ayat Isi Sokongan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 5 isi sokongan setelah mengadakan perbincangan kelas
2.mengenal pasti frasa-frasa yang menjadi elemen untuk setiap isi sokongan
3.menulis 2 buah ayat yang bermakna dan gramatis berdasarkan elemen-elemen isi sokongan yang telah dikenal pasti

Aktiviti

Latihan mengenal pasti isi sokongan & elemen-elemnya, Penyemakan isi, Latihan menulis ayat isi sokongan & bim bingan individu

Bahan

Petikan Fotostat (Perpaduan Kaum)

Refleksi

Pelajar dpt mengenal pasti isi, tetapi masih ada pelajar yang memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti elemen-elemen untuk isi tersebut. Keseluruhannya hasil P&P memuaskan kerana ramai yang faham teknik menulis rumusan. Mungkin ini hasil ceramah yang telah diadakan.

Kelas

4S2

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Syair Siti Sianah

Objektif

1.Menyampai syair menggunakan gaya dan intonasi yang betul setelah mendapat bimbingan guru
2.Menyatakan makna kata/frasa setelah diberi penerangan oleh guru
3.Menyatakan makna setiap rangkap setelah mengadakan perbincangan kumpulan
4.menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman berdasarkan petikan syair

Fokus Utama

1.3 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

2.1 Aras 1 (iii)

Aktiviti

Perbincangan & Pembentangan Kumpulan, Penerangan guru, Latihan kefahaman

Sistem Bahasa

Kata Nama Am

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Sopan Santun & Ketaatan Kpd Agama

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku Teks Harga Remaja, Soalan kefahaman

Refleksi

Hasil aktiviti perbincangan kumpulan amat memuaskan. Semua kumpulan dapat menyatakan makna setiap 11 rangkap dengan tepat. Pelajar diminta membuat nota dengan menyalin hasil perbincangan kumpulan

 

Tarikh

Hari

05.08.2011

JUMAAT

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140)

Tajuk

Karangan
-Perenggan Transisi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan fungsi perenggan transisi dalam penulisan karangan
2.mengenal pasti tajuk-tajuk karangan yang memerlukan atau tidak memerlukan perenggan transisi
3.menulis 2 perenggan transisi yang tepat berdasarkan 2 tajuk karangan setelah mendapat penerangan guru

Aktiviti

Perbincangan kelas & mencatat nota, Latihan menulis & Bimbingan individu, Penyemakan

Bahan

Contoh-contoh tajuk karangan, Contoh-contoh perenggan tranisi

Refleksi

Hasil latihan memuaskan kerana. kebanyakan pelajar dapat membina ayat yang tepat sebagai perenggan transisi

No comments:

Post a Comment