RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 31(01 – 05.08.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 01.08.2011 ISNIN |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240) |
Refleksi | Cuti Peristiwa Puasa |
Kelas | 4S5 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Refleksi | Cuti Peristiwa Puasa |
Tarikh Hari | 02.08.2011 Selasa |
Kelas | 6AK5 |
Masa | 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat |
Aktiviti | Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM |
Refleksi | Soalan tentang penerbitan ayat masih sukar difahami oleh pelajar. Pelajar perlu membuat ulang kaji tentang tajuk ini!!!!!!! |
Tarikh Hari | 03.08.2011 RABU |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Membina Ayat Mengguna Kata dasar & Kata Ganda Penuh |
Objektif | 1.mengenal pasti 5 makna penggandaan penuh |
Fokus Utama | 3.3 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Ganda |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Yakin iv. BBM : Tatabahasa Dewan, Pasangan Kata Dasar & Kata Ganda Penuh |
Refleksi | Masih ramai pelajar yang membuat kesalahan ejaan (samabung/tdk samabung) dan penggunaan tanda baca |
Kelas | 6AK2 |
Masa | (1020 – 1130) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat |
Aktiviti | Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM |
Refleksi | Seperti pelajar 6AK5, pelajar masih lemah dlm aspek proses penerbitan ayat. Perlu banyak latihan dan penerangan guru. |
Tarikh Hari | 04.08.2011 KHAMIS |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 5 isi sokongan setelah mengadakan perbincangan kelas |
Aktiviti | Latihan mengenal pasti isi sokongan & elemen-elemnya, Penyemakan isi, Latihan menulis ayat isi sokongan & bim bingan individu |
Bahan | Petikan Fotostat (Perpaduan Kaum) |
Refleksi | Pelajar dpt mengenal pasti isi, tetapi masih ada pelajar yang memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti elemen-elemen untuk isi tersebut. Keseluruhannya hasil P&P memuaskan kerana ramai yang faham teknik menulis rumusan. Mungkin ini hasil ceramah yang telah diadakan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Syair Siti Sianah |
Objektif | 1.Menyampai syair menggunakan gaya dan intonasi yang betul setelah mendapat bimbingan guru |
Fokus Utama | 1.3 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | Perbincangan & Pembentangan Kumpulan, Penerangan guru, Latihan kefahaman |
Sistem Bahasa | Kata Nama Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Sopan Santun & Ketaatan Kpd Agama iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Hasil aktiviti perbincangan kumpulan amat memuaskan. Semua kumpulan dapat menyatakan makna setiap 11 rangkap dengan tepat. Pelajar diminta membuat nota dengan menyalin hasil perbincangan kumpulan |
Tarikh Hari | 05.08.2011 JUMAAT |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan fungsi perenggan transisi dalam penulisan karangan |
Aktiviti | Perbincangan kelas & mencatat nota, Latihan menulis & Bimbingan individu, Penyemakan |
Bahan | Contoh-contoh tajuk karangan, Contoh-contoh perenggan tranisi |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan kerana. kebanyakan pelajar dapat membina ayat yang tepat sebagai perenggan transisi |
No comments:
Post a Comment