Wednesday, August 17, 2011

RPH M32 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

32(08 – 12.08.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

08.08.2011

ISNIN

Kelas

6AK2/6AK5

Masa

6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Morfologi

-Ulang Kaji (Kausatif, Lokatif, Benefaktif)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna konsep kausatif, lokatif & benefaktif setelah membuat rujukan
2.menjawab dengan tepat 6 soalan objetif aneka pilihan tentang 3 konsep tersebut

Aktiviti

Membuat rujukan & Nota, Latihan, Penyemakan/Perbincangan

Bahan

Tatabahasa Dewan, Soalan BM STPM Tahun-tahun lepas

Refleksi

Pelajar tahu makna 3 konsep tersebut. Hasil latihan objektif juga adalah memuaskan

Kelas

4S5

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Karangan Berformat

Subtajuk

-Ceramah/Syarahan/Ucapan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti komponen/unsur wajib dalam penulisan ceramah/syarahan/ucapan berdasarkan contoh-contoh yang dikaji

Fokus Utama

4.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

1.1 Aras 2 (iii)

Aktiviti

Membuat rujukan, Perbincangan kelas, Mencatat nota(format)

Sistem Bahasa

Kata Nama Khas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sosial

ii. NIlai Moral : Sopan santu

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Lambaran Kerja Blog A Sasbadi (ms 22)

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan komponen wajib dlm penulisan karangan ucapan. Latihan mengarang akan dibuat minggu depan memandang waktu P&P agak singkat pada bulan puasa ini.

 

Tarikh

Hari

09.08.2011

Selasa

Kelas

6AK5

Masa

8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Analisis Kelasahan Bahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 7 kesalahan bahasa dalam petikan
2.membuat pembetulan untuk setiap kesalahan bahasa tersebut
3.menyatakan sebab kesalahan bahasa dengan bimbingan guru

Aktiviti

Latihan berkumpulan, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Lambaran Praktis BM STPM (ms 119)

Refleksi

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sebab kesalahan dengan menggunakan bahasa yang tepat

 

Tarikh

Hari

10.08.2011

RABU

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Memisahkan Ayat (Ayat Majmuk & Ayat Tunggal)

Objektif

1.mengenal pasti 4 kata hubung dalam petikan yang dikaji
2.menyatakan subjek dalam setipa ayat dalam petikan
3.menulis 6 ayat tunggal berdasarkan petikan yang diberi

Fokus Utama

3.3 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan

3.2 Aras 1 (iii)

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Pembetulan, Penerangan guru

Sistem Bahasa

Kata Hubung

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Membanding beza

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Lambaran Kerja Blog A (Latihan Praktis SPM)

Refleksi

Hasil latihan kurang memuaskan. Walaupun pelajar dapat mengenal pasti kata hubung, Kebanyakannya pelajar menulis 3 ayat dengan tepat

Kelas

6AK2

Masa

(1020 – 1130)

Tajuk

Analisis Kelasahan Bahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 7 kesalah bahasa dalam petikan
2.membuat pembetulan untuk setiap kesalahan bahasa tersebut
3.menyatakan sebab kesalahan bahasa dengan bimbingan guru

Aktiviti

Latihan berkumpulan, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Lambaran Praktis BM STPM (ms 119)

Refleksi

Seperti pelajar 6AK5, kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sebab kesalahan dengan menggunakan bahasa yang tepat

 

Tarikh

Hari

11.08.2011

KHAMIS

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Rumusan

-Latihan Menulis Isi Sokongan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 frasa yang menjadi elemen untuk setiap isi sokongan
2.membina ayat yang gramatis dan bermakna berdasarkan elemen yang telah dikenal pasti

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan bertulis & bimbingan guru.

Bahan

Lambaran Praktis BM STPM (Peranan Bank Dlm Aspek Alam Sekitar)

Refleksi

Latihan ini dijalankan atas pemintaan pelajar, walaupun latihan yang sama telah dibuat minggu lepas. Nampak pelajar bersikap positif untuk mengatasi kelemahan mereka dalam rumusan…dan kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti frasa-frasa yang harus dijadikan elemen untuk isi sokongan rumusan, dan menggunakannya untuk menulis 2 buah ayat yang bermakna

Kelas

4S2

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Sajak (Tiba Masanya)

Objektif

1.Menyatakan secara lisan makna frasa atau kata tertentu dalam sajak berdasarkan penggunaannya
2.Menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru
3.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 nilai & 2 pengajaran yang terkandung dalam sajak setelah mengadakan perbincangan kelas

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

2.3 Aras 3 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan kefahaman

Sistem Bahasa

Kata adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Yakin

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku teks Harga Remaja, Soalan kefahaman

Refleksi

Banyak pelajar yang tidak dapat menyiapkan latihan disebab faktor masa. Latihan dilanjutkan sebagai kerja rumah.

 

Tarikh

Hari

12.08.2011

JUMAAT

Kelas

6AK5/6AK2

Masa

3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140)

Tajuk

Morfologi
-Latihan Ulang kaji

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat setelah membuat rujukan atau perbincangan kumpulan
2.menyatakan sebab pilihan jawapan lain tidak betul
3.mengenal pasti perkataan/frasa yang boleh menjadi penanda jawapan

Aktiviti

Latihan berkumpulan, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Soalan Fotostat, Buku Rujukan BM STPM, Tatabahasa Dewan

Refleksi

Perbincangan fokus tentang soalan yang berbetuk kefahaman. Pelajar memberi respon yg baik dalam sesi perbincangan.


 


 


 


 


 


 

                    


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment