RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 32(08 – 12.08.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 08.08.2011 ISNIN |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Morfologi -Ulang Kaji (Kausatif, Lokatif, Benefaktif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna konsep kausatif, lokatif & benefaktif setelah membuat rujukan |
Aktiviti | Membuat rujukan & Nota, Latihan, Penyemakan/Perbincangan |
Bahan | Tatabahasa Dewan, Soalan BM STPM Tahun-tahun lepas |
Refleksi | Pelajar tahu makna 3 konsep tersebut. Hasil latihan objektif juga adalah memuaskan |
Kelas | 4S5 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Berformat |
Subtajuk | -Ceramah/Syarahan/Ucapan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 4.2 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 1.1 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Membuat rujukan, Perbincangan kelas, Mencatat nota(format) |
Sistem Bahasa | Kata Nama Khas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sosial ii. NIlai Moral : Sopan santu iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Lambaran Kerja Blog A Sasbadi (ms 22) |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan komponen wajib dlm penulisan karangan ucapan. Latihan mengarang akan dibuat minggu depan memandang waktu P&P agak singkat pada bulan puasa ini. |
Tarikh Hari | 09.08.2011 Selasa |
Kelas | 6AK5 |
Masa | 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Analisis Kelasahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 7 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan berkumpulan, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM (ms 119) |
Refleksi | Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sebab kesalahan dengan menggunakan bahasa yang tepat |
Tarikh Hari | 10.08.2011 RABU |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Memisahkan Ayat (Ayat Majmuk & Ayat Tunggal) |
Objektif | 1.mengenal pasti 4 kata hubung dalam petikan yang dikaji |
Fokus Utama | 3.3 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Pembetulan, Penerangan guru |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Membanding beza iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Lambaran Kerja Blog A (Latihan Praktis SPM) |
Refleksi | Hasil latihan kurang memuaskan. Walaupun pelajar dapat mengenal pasti kata hubung, Kebanyakannya pelajar menulis 3 ayat dengan tepat |
Kelas | 6AK2 |
Masa | (1020 – 1130) |
Tajuk | Analisis Kelasahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 7 kesalah bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan berkumpulan, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM (ms 119) |
Refleksi | Seperti pelajar 6AK5, kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menyatakan sebab kesalahan dengan menggunakan bahasa yang tepat |
Tarikh Hari | 11.08.2011 KHAMIS |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Rumusan -Latihan Menulis Isi Sokongan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 frasa yang menjadi elemen untuk setiap isi sokongan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan bertulis & bimbingan guru. |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM (Peranan Bank Dlm Aspek Alam Sekitar) |
Refleksi | Latihan ini dijalankan atas pemintaan pelajar, walaupun latihan yang sama telah dibuat minggu lepas. Nampak pelajar bersikap positif untuk mengatasi kelemahan mereka dalam rumusan…dan kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti frasa-frasa yang harus dijadikan elemen untuk isi sokongan rumusan, dan menggunakannya untuk menulis 2 buah ayat yang bermakna |
Kelas | 4S2 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Sajak (Tiba Masanya) |
Objektif | 1.Menyatakan secara lisan makna frasa atau kata tertentu dalam sajak berdasarkan penggunaannya |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 2.3 Aras 3 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan kefahaman |
Sistem Bahasa | Kata adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Yakin iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Banyak pelajar yang tidak dapat menyiapkan latihan disebab faktor masa. Latihan dilanjutkan sebagai kerja rumah. |
Tarikh Hari | 12.08.2011 JUMAAT |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140) |
Tajuk | Morfologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat setelah membuat rujukan atau perbincangan kumpulan |
Aktiviti | Latihan berkumpulan, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Soalan Fotostat, Buku Rujukan BM STPM, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Perbincangan fokus tentang soalan yang berbetuk kefahaman. Pelajar memberi respon yg baik dalam sesi perbincangan. |
No comments:
Post a Comment