RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 33(15 – 19.08.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 15.08.2011 ISNIN |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 6&7 (1020 – 11.30) / 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Morfologi -Latihan Ulang Kaji |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yg paling tepat setelah mengadakan perbincangan kelas |
Aktiviti | Latihan Soalan Objektif ABCD, Penyemakan & Penerangangan gru, Mencatat nota |
Bahan | Soalan Objektif Aneka Pilihan ABCD |
Refleksi | Penekanan latihan ini adalah untukmembantu pelajar cara mengenal pasti jawapan yang memerlukan pemahaman dan aplikasi ilmu. Soalan aras penegetua tiada masalah untuk pelajar |
Kelas | 4S5 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Berformat |
Subtajuk | - Latihan Menulis Ucapan (Kepentingan Permainan Tradisional) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.2 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan merumus & Bimbingan individu, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Nama Khas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sosial ii. NIlai Moral : Menghargai iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku Lambaran Kerja Blog A Sasbadi (ms 38 ) |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Hanya 3 pengenalan yang tidak tepat. |
Tarikh Hari | 16.08.2011 Selasa |
Kelas | 6AK5 |
Masa | 8&9 (1130 – 1240) |
Refleksi | CRK. Pelajar diberi latihan morfologi, dan akan dibincangkan pada hari Jumaat (19.8.2011)nanti |
Tarikh Hari | 17.08.2011 RABU |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Ujian Pertengahan Smeseter 2 |
Subtajuk | -Pengetahuan & Kemahiran Tatabahasa |
Objektif | 1.menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 50% soalan dalam tempoh 50 minit |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 3.3 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Ujian bertulis |
Sistem Bahasa | Umum |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Jujur iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Kertas Soalan Ujian |
Refleksi | Proses ujian berjalan baik |
Kelas | 6AK2 |
Masa | (1020 – 1130) |
Tajuk | Morfologi -Latihan Ulang Kaji (…sambungan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat |
Aktiviti | Latihan kelas, Penyemakan & Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Lampiran Soalan Objektif ABCD K1, Buku Rujukan BM STPM |
Refleksi | Hasil latihan adalah baik |
Tarikh Hari | 18.08.2011 KHAMIS |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks -Teks Laras Undang-Undang |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti penggunaan bahasa yang tidak baku dalam teks iklan |
Aktiviti | Latihan memprosa teks iklas & Penyemakan kelas, Perbincangan kelas |
Bahan | Siri Koleksi Kertas Ramalan BM K2 CERDIK Publication (ms 10) |
Refleksi | Pelajar sukar memahami teks kerana ayatnya panjang dan berbelit-belit. Oleh itu pelajar dibimbing untuk mengenal pasti idea-idea dalam ayat dan menulis satu idea dalam satu ayat. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Taksiran 2 (Persediaan Kumpulan) |
Objektif | 1.Mengenal pasti prosedur dan persediaan taksiran ULBS secara berkumpulan |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Perbincangan kumpulan , Bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Subjek & predikat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Guru member bimbingan kpd setiap kumpulan dalam proses membuat persediaan. Kebanyakan kumpulan tahu perkara yang perlu disediakan. |
Tarikh Hari | 19.08.2011 JUMAAT |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925)/ 7&8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis sekurang-kurangnya satu ayat transisi |
Aktiviti | Latihan mengarang, Bimbingan individu, Penyemakan & Penerangan guru, |
Bahan | Soalan Ramalan BM K2 CERDIK Publication |
Refleksi | Masih terdapat 4 orang pelajar 6AK2 dan 5 orang pelajar tidak memuatkan perenggan transisi. Rakan sekelas yang pandai menulis perenggan transisi diminta membimbingan mereka. |
No comments:
Post a Comment