Thursday, March 31, 2011

RPH BM M13 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

13(28.03– 01.04.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

28.03.2011

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Alih Bentuk Teks
-Teks Klasik

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti penggunaan bahasa yang tidak baku dalm petikan
2.menyatakan makna kata atau frasa klasik berdasrkan penggunaannya dalam ayat

3.menulis 3 buah ayat yang gramatis tanpa menggubah makna asal berdasrkan rangkap pertama petikan
4.mengenal pasti dan menyatakan sebab kesalahan isi dan bahasa dalam skrip-skrip jawapan yang dikaji

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan memprosa, Bimbingan individu & Penyemakan

Bahan

Lambaran Praktis (ms 57)

Refleksi

Masih ada pelajar yang mengekalkan ciri-ciri bahasa klasik. Mereka diberi bimbingan

Kelas

4S4

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Karangan

Subtajuk

-Perenggan Isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan isi

2. menulis 3 hingga 4 ayat yang menyokong isi(ayat topik)

3.memberi satu contoh yang menyokong huraian

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (iii)

Fokus Sampingan

1.3 Aras 1 (ii)

Aktiviti

1. Penerangan guru, Mencatat nota

Sistem Bahasa

Subjek & Predikat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Kesihatan

ii. NIlai Moral : Menghargai Nyawa

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Lambaran Kerja BRAVO (ms 2 & 3)

Refleksi

Pelajar hanya diberi pendedahan tentang cara menghurai isi. Tiada latihan bertulis.

 

Tarikh

Hari

29.03.2011

Selasa

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Sintaksis
-Konsep Ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan makna ayat setelah membuat rujukan

2.menyatakan sekurang-kurangnya 5 fakta tentang ayat setelah membuat rujukan

Aktiviti

Latihan bertulis dengan membuat rujukan, Perbincangann kelas

Bahan

Buku-buku Rujukan BM K1

Refleksi

Hasil latihan berdasarkan rujukan memuaskan

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

ULBS

Subtajuk

-Taklimat Pelaksanaan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menentukan bahan bukti yang sesuai untuk diperkatakan semasa pentaksiran
2. menenal pasti prosedur perjalanan ujian
3. mengenal pasti 4 aspek yang dinilai dalam pentaksiran ULBS

Fokus Utama

1.1 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

3.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

1.Penerangan guru, Mencatat nota, Soal jawab

Sistem Bahasa

Umum

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am
ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Fail ULBS, Buku Teks KOMSAS

Refleksi

Penerangan berjalan baik. Pelajar diberi masa 2 minggu untuk bersedia. Pentaksiran akan bermula pada minggu kedua bulan April

 

Tarikh

Hari

30.03.2011

RABU

Kelas

6RK2

Masa

3&4 (0015 – 09251)

Tajuk

Alih Bentuk Teks
-Teks Klasik

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti penggunaan bahasa yang tidak baku dalm petikan
2.menyatakan makna kata atau frasa klasik berdasrkan penggunaannya dalam ayat

3.menulis 3 buah ayat yang gramatis tanpa menggubah makna asal berdasarkan rangkap pertama petikan
4.mengenal pasti dan menyatakan sebab kesalahan isi dan bahasa dalam skrip-skrip jawapan yang dikaji

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan memprosa, Bimbingan individu & Penyemakan

Bahan

Lambaran Praktis (ms 57)

Refleksi

Keseluruhannya hasil latihan memuaskan. Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu jawapan itu salah dari aspek isi atau bahasa

 

Tarikh

Hari

31.03.2011

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

Ujian Topikal
-Fonologi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 15 daripada 25 soalan objektif dalam tempoh 30 minit

Aktiviti

Ulang kaji, Ujian Bertulis

Bahan

Kertas Soalan Bercetak

Refleksi

Banyak pelajar tidak dapat menjawab soalan isi tempat kosong(Bahagian B)

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Sajak Mengintai Ruang Insaf

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…..

1. Menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru
2.Menyatakan tema, 3 persoalan, 3 nilai dan 3 pengajaran yang terkandungan dalam sajak
3.Menjawab dengan tepat satu soalan kefehaman setelah perbincangan kelas

Fokus Utama

3.3 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

2.4 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Bertulis & Penyemakan lisan

Sistem Bahasa

Kata ajektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Agama

ii. NIlai Moral : Keinsafan

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks KOMSAS 'harga Remaja'

Refleksi

Tiada latihan kerana masa tidak mengizinkan

 

Tarikh

Hari

01.04.2011

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Tajuk

Karangan

-Pembentangan Kumpulan Tajuk 2(Kokurikulu) & 3 (Masalah Disiplin Pelajar)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menghurai isi karangan secara lisan mengguna bahasa yang gramatis

2. menjawab soalan secara lisan secara spontan mengguna bahasa yang gramatis
3. Mengenal pasti isi-isi tajuk karangan yang dibentang

Aktiviti

Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan

Peta Minda Kumpulan Membentang, Nota lengkap

Refleksi

Hanya tajuk 2 sempat dibentang. Pembentang kurang seimbang kerana hanya seorang yang banyak dan yakin bercakap


 


 


 

1 comment:

  1. Pai, terima kasih kerana telah menyediakan blog yang mantap.... wa caya sama lu pai. kalau bukan kita yang akan menjulang bangsa kita siapa lagi pai?

    Idup apai Tony..... agik hidup agik ngelaban.

    ReplyDelete