RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 13(28.03– 01.04.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 28.03.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti penggunaan bahasa yang tidak baku dalm petikan 3.menulis 3 buah ayat yang gramatis tanpa menggubah makna asal berdasrkan rangkap pertama petikan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan memprosa, Bimbingan individu & Penyemakan |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 57) |
Refleksi | Masih ada pelajar yang mengekalkan ciri-ciri bahasa klasik. Mereka diberi bimbingan |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Perenggan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 2. menulis 3 hingga 4 ayat yang menyokong isi(ayat topik) 3.memberi satu contoh yang menyokong huraian |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (iii) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru, Mencatat nota |
Sistem Bahasa | Subjek & Predikat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Kesihatan ii. NIlai Moral : Menghargai Nyawa iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Lambaran Kerja BRAVO (ms 2 & 3) |
Refleksi | Pelajar hanya diberi pendedahan tentang cara menghurai isi. Tiada latihan bertulis. |
Tarikh Hari | 29.03.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna ayat setelah membuat rujukan 2.menyatakan sekurang-kurangnya 5 fakta tentang ayat setelah membuat rujukan |
Aktiviti | Latihan bertulis dengan membuat rujukan, Perbincangann kelas |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | Hasil latihan berdasarkan rujukan memuaskan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Taklimat Pelaksanaan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menentukan bahan bukti yang sesuai untuk diperkatakan semasa pentaksiran |
Fokus Utama | 1.1 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | 1.Penerangan guru, Mencatat nota, Soal jawab |
Sistem Bahasa | Umum |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Fail ULBS, Buku Teks KOMSAS |
Refleksi | Penerangan berjalan baik. Pelajar diberi masa 2 minggu untuk bersedia. Pentaksiran akan bermula pada minggu kedua bulan April |
Tarikh Hari | 30.03.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti penggunaan bahasa yang tidak baku dalm petikan 3.menulis 3 buah ayat yang gramatis tanpa menggubah makna asal berdasarkan rangkap pertama petikan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan memprosa, Bimbingan individu & Penyemakan |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 57) |
Refleksi | Keseluruhannya hasil latihan memuaskan. Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu jawapan itu salah dari aspek isi atau bahasa |
Tarikh Hari | 31.03.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Ujian Topikal |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Ulang kaji, Ujian Bertulis |
Bahan | Kertas Soalan Bercetak |
Refleksi | Banyak pelajar tidak dapat menjawab soalan isi tempat kosong(Bahagian B) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Sajak Mengintai Ruang Insaf |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat….. 1. Menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru |
Fokus Utama | 3.3 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Bertulis & Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Kata ajektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Agama ii. NIlai Moral : Keinsafan iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks KOMSAS 'harga Remaja' |
Refleksi | Tiada latihan kerana masa tidak mengizinkan |
Tarikh Hari | 01.04.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan Tajuk 2(Kokurikulu) & 3 (Masalah Disiplin Pelajar) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menghurai isi karangan secara lisan mengguna bahasa yang gramatis 2. menjawab soalan secara lisan secara spontan mengguna bahasa yang gramatis |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Peta Minda Kumpulan Membentang, Nota lengkap |
Refleksi | Hanya tajuk 2 sempat dibentang. Pembentang kurang seimbang kerana hanya seorang yang banyak dan yakin bercakap |
Pai, terima kasih kerana telah menyediakan blog yang mantap.... wa caya sama lu pai. kalau bukan kita yang akan menjulang bangsa kita siapa lagi pai?
ReplyDeleteIdup apai Tony..... agik hidup agik ngelaban.