RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 9(28.02 – 04.03.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 28.02.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis sebuah rumusan yang lengakap tanpa bimbingan guru/perbincangan |
Aktiviti | Latihan merumus, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan |
Bahan | Petikan Fotostat (Barangan Buatan Tempatan) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar tidak dapat menghabiskan latihan dalam tempoh yang ditentukan. Hakikatnya kemahiran merumus mereka masih lemah!!! |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | -Perenggan Isi Tersurat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 2. Mengenal pasti sekurang-kurang 6 ayat yang menjawab persoalan 'apa?' |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 4. Latihan lisan/Kelas 2. Bimbingan mengenal pasti isi tersurat 5. Pemurnian hasil latihan pelajar |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Alam Sekitar ii. NIlai Moral : Menghargai iii. KBT : Mengkategori iv. BBM : Lambaran Kerja |
Refleksi | Hasil P&P memuaskan kerana pelajar dapat mengenal pasti ayat-ayat yg menjawab persoalan 'apa?' |
Tarikh Hari | 01.03.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.membandingbezakan konsep bunyi, fonem, fon, alofon dan huruf 2.mengenal pasti alat-alat artikulasi dan fungsinya dalam penghasilan bunyi 3.mengenal pasti 3 jenis bunyi dalam bahasa Melayu |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Lisan & Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Pemahaman pelajar tentang makna sesuatu kosep amat lemah. Oleh itu perlu diabuat banding beza dan contoh yang mudah |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | -Kesalahan Ejaan & Penggunaan Imbuhan |
Objektif | 1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 8 daripada 12 kesalahan ejaan dan satu |
Fokus Utama | 2.4 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan bertulis 3.Penerangan guru |
Sistem Bahasa | Kata terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Menganalisis iv. BBM : Lambaran Praktis SASBADI Bravo (ms 106-108) |
Refleksi | Hasil latihan amat memuaskan |
Tarikh Hari | 02.03.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis sebuah rumusan yang lengakap tanpa bimbingan guru/perbincangan |
Aktiviti | Latihan merumus, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan |
Bahan | Petikan Fotostat (Barangan Buatan Tempatan) |
Refleksi | Masih terdapat pelajar yang tidak dapat menghabiskan latihan dalam tempoh yang ditentukan. Masa latihan dilanjutkan. |
Tarikh Hari | 03.03.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan/Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Syair Orang Yang Berakal |
Objektif | 1. Menyatakan makna setiap rangkap syair denganbimbingan guru 3. Menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman berdasarkan petikan drama yang |
Fokus Utama | 2.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 3.Latihan kefahaman |
Sistem Bahasa | Kata nama am terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Agama ii. NIlai Moral : Mencintai Ilmu iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman |
Refleksi | Hasil latihan memuaska kerana kebanyak pelajar dapat menjaab soalan kefahaman yang diberi |
Tarikh Hari | 04.02.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Perenggan Penutup (Latihan 2) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis sebuah ayat yang dapat menyimpul isi-isi karangan 2. menulis sekurang-kurang 4 ayat yang menggandungi unsur saranan dan 3 ayat |
Aktiviti | Latihan menulis perenggan penutup, Bimbingan guru, Perbincangan kelas |
Bahan | Buku kerja Siri Koleksi kertas Ramalan BM STP(ms 8) |
Refleksi | Masih terdapat pelajar yang tidak mampu memulis sebuah ayat yang menyimulkan isi kandungan karangan. Kumpulan pelajar ini diberi bimbingan individu. Aspek saranan dan harapan sudah memuaskan. |
No comments:
Post a Comment