Friday, March 4, 2011

RPH BM M9

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

9(28.02 – 04.03.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

28.02.2011

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Rumusan
-Latihan Penuh 1

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menulis sebuah rumusan yang lengakap tanpa bimbingan guru/perbincangan
dalam tempoh 45 minit
2.mengenal pasti tajuk, 5 isi sokongan dan penutup berpandukan soalan 'apa'?

Aktiviti

Latihan merumus, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan

Bahan

Petikan Fotostat (Barangan Buatan Tempatan)

Refleksi

Kebanyakan pelajar tidak dapat menghabiskan latihan dalam tempoh yang ditentukan. Hakikatnya kemahiran merumus mereka masih lemah!!!

Kelas

4S4

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

-Perenggan Isi Tersurat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyata kaedah mengenal pasti isi tersuarat berdasrkan kehendak soalan
pertama dan pertanyaan soalan 'apa?'

2. Mengenal pasti sekurang-kurang 6 ayat yang menjawab persoalan 'apa?'

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

2.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

1. Penerangan guru 4. Latihan lisan/Kelas

2. Bimbingan mengenal pasti isi tersurat 5. Pemurnian hasil latihan pelajar

Sistem Bahasa

Penanda wacana

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Alam Sekitar

ii. NIlai Moral : Menghargai

iii. KBT : Mengkategori

iv. BBM : Lambaran Kerja

Refleksi

Hasil P&P memuaskan kerana pelajar dapat mengenal pasti ayat-ayat yg menjawab persoalan 'apa?'

 

Tarikh

Hari

01.03.2011

Selasa

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Fonologi
-Makna Konsep

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.membandingbezakan konsep bunyi, fonem, fon, alofon dan huruf

2.mengenal pasti alat-alat artikulasi dan fungsinya dalam penghasilan bunyi

3.mengenal pasti 3 jenis bunyi dalam bahasa Melayu

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Lisan & Penyemakan

Bahan

Buku Rujukan BM STPM K1,

Refleksi

Pemahaman pelajar tentang makna sesuatu kosep amat lemah. Oleh itu perlu diabuat banding beza dan contoh yang mudah

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

-Kesalahan Ejaan & Penggunaan Imbuhan

Objektif

1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 8 daripada 12 kesalahan ejaan dan satu
kesalahan penggunaan imbuhan dalam 12 ayat yang dikaji
2. Memperbetul sekurang-kurangnya 8 daripada 12 kesalahan bahasa yang telah
dikenal pasti

Fokus Utama

2.4 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

2.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Latihan bertulis 3.Penerangan guru
2.Penyemakan 4. Menyalin nota

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Menganalisis

iv. BBM : Lambaran Praktis SASBADI Bravo (ms 106-108)

Refleksi

Hasil latihan amat memuaskan

 

Tarikh

Hari

02.03.2011

RABU

Kelas

6RK2

Masa

3&4 (0015 – 09251)

Tajuk

Rumusan
-Latihan Penuh 1

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menulis sebuah rumusan yang lengakap tanpa bimbingan guru/perbincangan
dalam tempoh 45 minit
2.mengenal pasti tajuk, 5 isi sokongan dan penutup berpandukan soalan 'apa'?

Aktiviti

Latihan merumus, Perbincangan kelas/Penyemakan lisan

Bahan

Petikan Fotostat (Barangan Buatan Tempatan)

Refleksi

Masih terdapat pelajar yang tidak dapat menghabiskan latihan dalam tempoh yang ditentukan. Masa latihan dilanjutkan.

 

Tarikh

Hari

03.03.2011

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

Fonologi
-Diftong dan Vokal Rangkap

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan cara penghasilan 3 diftong yang terdapat dalam BM
2.mengenal pasti perbezaan antara diftong dan vokal rangkap
3.menjawab dengan tepat 3 soalan objektif aneka pilihan yang diberi.

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan/Penyemakan

Bahan

Buku Rujukan BM STPM K1,

Refleksi

Hasil latihan memuaskan

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Syair Orang Yang Berakal

Objektif

1. Menyatakan makna setiap rangkap syair denganbimbingan guru
2. Menyatakan tema, persoalan, nilai & pengajaran petikan drama

3. Menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman berdasarkan petikan drama yang
dikaji

Fokus Utama

2.2 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 1 (iii)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas 3.Latihan kefahaman
2.Mencatat nota 4.Penyemakan lisan

Sistem Bahasa

Kata nama am terbitan

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Agama

ii. NIlai Moral : Mencintai Ilmu

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman

Refleksi

Hasil latihan memuaska kerana kebanyak pelajar dapat menjaab soalan kefahaman yang diberi

 

Tarikh

Hari

04.02.2011

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Tajuk

Karangan

-Perenggan Penutup (Latihan 2)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menulis sebuah ayat yang dapat menyimpul isi-isi karangan

2. menulis sekurang-kurang 4 ayat yang menggandungi unsur saranan dan 3 ayat
yang yang mengandungi unsur harapan
3.mengenal pasti kesalahan sintaksis dalam contoh hasil latihan pelajar yang
dikaji/disemak

Aktiviti

Latihan menulis perenggan penutup, Bimbingan guru, Perbincangan kelas

Bahan

Buku kerja Siri Koleksi kertas Ramalan BM STP(ms 8)

Refleksi

Masih terdapat pelajar yang tidak mampu memulis sebuah ayat yang menyimulkan isi kandungan karangan. Kumpulan pelajar ini diberi bimbingan individu. Aspek saranan dan harapan sudah memuaskan.

No comments:

Post a Comment