RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 12(21 – 25.03.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 21.03.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis dua buah ayat utk perenggan pendahuluan rumusan berdasrkan perenggan pertama petikan asal 3.menulis 2 buah ayat utk perenggan penutup rumusan berdasrkan perenggan terakhir petikan asal |
Aktiviti | Latihan meringkas, Bimbingan individu guru & Penyemakan |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 150) |
Refleksi | Keseluruhan ada kemajuan berbanding latihan sebelum ini. Namun pelajar masih memuatkan frasa yang menunjukkan huraian secara terperinci. Ada juga pelajar memuatkan contoh yang terdapat dlm petikan asal!!!!!!!! |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Ujian Bulanan |
Subtajuk | -Pembetulan (Rumusan & Kefahaman) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 2. menghasil sebuah rumusan lengkap setelah mendapat bimbingan guru |
Fokus Utama | 2.1 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Bimbingan menulis rumuan, Mencatat skema jawapan |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Cinta akan negara iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Kertas Soalan Ujian, Skema jawapan |
Refleksi | Hasil ujian mengecewakan. Hanya 6 pelajar lulus. Mereka msh lemah dlm rumusan terutamnya bahagia isi tersirat. Bahagian kefahaman byk yg tdk jawab!!!! |
Tarikh Hari | 22.03.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menjawab dengan tepat semua 6 soalan kefahaman dengan merujuk buku rujukan atau nota 2.mengenal pasti jawapan yang tepat setelah mendapat bimbingan guru melalui perbincangan kelas/penyemakan kelas |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan kelas & Mencatat jawapan |
Bahan | Soalan Latihan,Buku Rujukan BM STPM K1, Nota |
Refleksi | Hasil latihan kelas 6AK2 agak memuaskan. Kebanyakan pelajar tdk dapat menjawab soalan keenam. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Memisahkan Ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kaedah memisahkan ayat setelah mendapat tunjuk ajar guru |
Fokus Utama | 1.3 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota,Latihan Kelas/Perbicangan kelas, Latihan bertulis & Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Lambaran Praktis Bravo |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Hanya 3 org pelajar yang menulis jawapan dalam ayat yg tdk lengkap (tiada subjek) |
Tarikh Hari | 23.03.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis dua buah ayat utk perenggan pendahuluan rumusan berdasrkan perenggan pertama petikan asal 3.menulis 2 buah ayat utk perenggan penutup rumusan berdasarkan perenggan terakhir petikan asal |
Aktiviti | Latihan meringkas, Bimbingan individu guru & Penyemakan |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 150) |
Refleksi | Seperti kelas 6AK5, keseluruhannya, ada kemajuan. Pelajar tahu frasa-frasa yang boleh dijadikan elemen-elemen |
Tarikh Hari | 24.03.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan/Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Memori Seorang Tua |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat….. 1. menyatakan secara lisan dalam bahasa yang gramatis satu fakta tentang cerpen yang dikaji |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 3.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Bertulis & Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Kata ajektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Agama ii. NIlai Moral : Jujur iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Kertas Soalan Ujian |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Namun ada jawapan yang hanya menyatakan saja sedangkan soalan meminta jelaskan. Pelajar diterangkan peruntukan jawapan untukan soalan 'Nyatakan' dan 'Jelaskan' |
Tarikh Hari | 25.03.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan Tajuk 1 & 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menghurai isi karangan secara lisan mengguna bahasa yang gramatis 2. menjawab soalan secara lisan secara spontan mengguna bahasa yang gramatis |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Peta Minda Kumpulan Membentang, Nota lengkap |
Refleksi | Tajuk 2 tidak dibentangkan karangan factor masa. Perbincangan kelas terlalu lama. Sepatunya dihadkan masa atau soalan |
Usaha guru yang bersungguh-sungguh akan melahirkan genarasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
ReplyDelete"Jangan fikir hal budak saja pai...... hal kita pikir juga...
Apakah yang tuan sediakan untuk menghadapi hari muka bila pencen kelak? Jadi cikgu tak dapat jadi kaya dan pencen nanti sudah pasti kita tidak cukup wang sekiranya tiada pernacangan di peringkat awal.