Thursday, March 31, 2011

RPH BM M12 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

12(21 – 25.03.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

21.03.2011

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Rumusan
-Latihan Meringkas Perenggan Petikan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menulis dua buah ayat utk perenggan pendahuluan rumusan berdasrkan perenggan pertama petikan asal
2.menulis 2 buah ayat utk isi sokongan rumusan berdasarkan perenggan kedua petkan asal

3.menulis 2 buah ayat utk perenggan penutup rumusan berdasrkan perenggan terakhir petikan asal

Aktiviti

Latihan meringkas, Bimbingan individu guru & Penyemakan

Bahan

Lambaran Praktis (ms 150)

Refleksi

Keseluruhan ada kemajuan berbanding latihan sebelum ini. Namun pelajar masih memuatkan frasa yang menunjukkan huraian secara terperinci. Ada juga pelajar memuatkan contoh yang terdapat dlm petikan asal!!!!!!!!

Kelas

4S4

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Ujian Bulanan

Subtajuk

-Pembetulan (Rumusan & Kefahaman)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. mengenal pasti kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh pelajar dalam jawapan

2. menghasil sebuah rumusan lengkap setelah mendapat bimbingan guru
3. mengenal pasti skop jawapan soalan kefahaman berdasarkan kehendak soalan

Fokus Utama

2.1 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Penerangan guru, Bimbingan menulis rumuan, Mencatat skema jawapan

Sistem Bahasa

Penanda wacana

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Cinta akan negara

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Kertas Soalan Ujian, Skema jawapan

Refleksi

Hasil ujian mengecewakan. Hanya 6 pelajar lulus. Mereka msh lemah dlm rumusan terutamnya bahagia isi tersirat. Bahagian kefahaman byk yg tdk jawab!!!!

 

Tarikh

Hari

22.03.2011

Selasa

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Fonologi
-Latihan Kefahaman

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menjawab dengan tepat semua 6 soalan kefahaman dengan merujuk buku rujukan atau nota

2.mengenal pasti jawapan yang tepat setelah mendapat bimbingan guru melalui perbincangan kelas/penyemakan kelas

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan kelas & Mencatat jawapan

Bahan

Soalan Latihan,Buku Rujukan BM STPM K1, Nota

Refleksi

Hasil latihan kelas 6AK2 agak memuaskan. Kebanyakan pelajar tdk dapat menjawab soalan keenam.

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Memisahkan Ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kaedah memisahkan ayat setelah mendapat tunjuk ajar guru
2. menenal pasti kata-kata hubung yang terdapat dalam petikan soalan
3. menulis 6 buah ayat tunggal berdasarkan petikan pendek yang diberi

Fokus Utama

1.3 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

2.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota,Latihan Kelas/Perbicangan kelas, Latihan bertulis & Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Kata Hubung

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am
ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Lambaran Praktis Bravo

Refleksi

Hasil latihan memuaskan. Hanya 3 org pelajar yang menulis jawapan dalam ayat yg tdk lengkap (tiada subjek)

 

Tarikh

Hari

23.03.2011

RABU

Kelas

6RK2

Masa

3&4 (0015 – 09251)

Tajuk

Rumusan
-Latihan Meringkas Perenggan Petikan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menulis dua buah ayat utk perenggan pendahuluan rumusan berdasrkan perenggan pertama petikan asal
2.menulis 2 buah ayat utk isi sokongan rumusan berdasarkan perenggan kedua petkan asal

3.menulis 2 buah ayat utk perenggan penutup rumusan berdasarkan perenggan terakhir petikan asal

Aktiviti

Latihan meringkas, Bimbingan individu guru & Penyemakan

Bahan

Lambaran Praktis (ms 150)

Refleksi

Seperti kelas 6AK5, keseluruhannya, ada kemajuan. Pelajar tahu frasa-frasa yang boleh dijadikan elemen-elemen

 

Tarikh

Hari

24.03.2011

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

Fonologi
-Artikulasi Tambahan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 4 jenis bunyi tambahan yang terdapat dalam BM
2.memberi contoh-conth perkataan yang mengandungi setiap bunyi tambahan tersebut
3.menjawab dengan tepat 1 soalan objektif aneka pilihan yang diberi.

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan/Penyemakan

Bahan

Buku Rujukan BM STPM K1,

Refleksi

Hasil latihan memuaskan

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Memori Seorang Tua

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…..

1. menyatakan secara lisan dalam bahasa yang gramatis satu fakta tentang cerpen yang dikaji
2. menyatakan sekurang-kurang 2 persoalan, 2 nialai dan 2 pengajaran yg terdapat dlm cerpen
3. menjawab dengan tepat satu soalan kefehaman setelah merujuk cerpen yang dikaji

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

3.4 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Bertulis & Penyemakan lisan

Sistem Bahasa

Kata ajektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Agama

ii. NIlai Moral : Jujur

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Kertas Soalan Ujian

Refleksi

Hasil latihan memuaskan. Namun ada jawapan yang hanya menyatakan saja sedangkan soalan meminta jelaskan. Pelajar diterangkan peruntukan jawapan untukan soalan 'Nyatakan' dan 'Jelaskan'

 

Tarikh

Hari

25.03.2011

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Tajuk

Karangan

-Pembentangan Kumpulan Tajuk 1 & 2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menghurai isi karangan secara lisan mengguna bahasa yang gramatis

2. menjawab soalan secara lisan secara spontan mengguna bahasa yang gramatis
3. mengenal pasti isi-isi tajuk karangan yang dibentang

Aktiviti

Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan

Peta Minda Kumpulan Membentang, Nota lengkap

Refleksi

Tajuk 2 tidak dibentangkan karangan factor masa. Perbincangan kelas terlalu lama. Sepatunya dihadkan masa atau soalan


 


 

1 comment:

  1. Usaha guru yang bersungguh-sungguh akan melahirkan genarasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

    "Jangan fikir hal budak saja pai...... hal kita pikir juga...

    Apakah yang tuan sediakan untuk menghadapi hari muka bila pencen kelak? Jadi cikgu tak dapat jadi kaya dan pencen nanti sudah pasti kita tidak cukup wang sekiranya tiada pernacangan di peringkat awal.

    ReplyDelete