RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 14(04 – 08.04.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 04.04.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa -Latihan Penuh 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 daripada 8 kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan Bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas |
Bahan | Lambaran Praktis m/s 207 |
Refleksi | Banyak pelajar yang tidak dpt menyelesaikan latihan dlm tempoh 25 minit yang ditetapkan. Pelajar masih tidak pandai menyatakan sebab kesalahan menggunakan bahasa yang tepat |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Perenggan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 2. menulis 3 hingga 4 ayat yang menyokong ayat topik 3.menulis satu ayat contoh untuk menyokong huraian |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (iii) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1. Latihan mengarang, Bimbingan Individu, Penyemakan & penerangan guru |
Sistem Bahasa | Subjek & Predikat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Kesihatan ii. NIlai Moral : Menghargai Nyawa iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Lambaran Kerja BRAVO (ms 3) |
Refleksi | P&P ini ialah lanjutan P&P minggu lepas. Pelajar masih memerlukan bimbingan individu dalam aspek huraian isi. |
Tarikh Hari | 05.04.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 2 konstituen wajib binaan 4 jenis frasa 2.membandingbezakan antara frasa dan kata majmuk |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dalam MUET Speaking |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | -Menukar Ayat (Ayat Cakap Ajuk – Ayat Cakap Pindah) |
Objektif | 1. Mengenal pasti syarat-syarat menukar dialog kepada bentuk laporan biasa |
Fokus Utama | 3.4 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 3.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, bertulisMenyalin nota, Latihan bertulis, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Lambaran Praktis SASBADI Bravo (ms 103) |
Refleksi | Hasil latihan amat baik. Pelajar dapat menulis ayat cakap pindah yang tepat. |
Tarikh Hari | 06.04.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa -Latihan Penuh 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 daripada 8 kesalahan yang terdapat dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan Bertulis, Penyemakan & perbincangan kelas |
Bahan | Lambaran Praktis m/s 207 |
Refleksi | Aspek menyatakan sebab kesalahan masih memerlukan banyak tunjuk ajar guru. |
Tarikh Hari | 07.04.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan konstituen wajib binaan klausa 2.menyatakan jenisjenis frasa |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | P&P hari ini digunakan utk P&P yg dirancang pada hari Selasa (5.4.2011). P&P ini akan dijalankan minggu depan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Prosa Tradisional- Merah Silu |
Objektif | 1. Menyatakan makan kata klasik berdasarkan penggunaannya dalam petikan 2. Menyatakan tema, persoalan, nilai & pengajaran 3. Menjawab dengan tepat satu soalan tentang latar masyarakat dengan menyatakan sekurang-kurangnya 2 latar |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru, Mencatat nota, Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata nama am terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Hormat-menghormati iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman |
Refleksi | Hasil latihan amat memuaskan. Pelajar dapat menjelaskan peristiwa yang berlaku untuk setiap latar tempat yang diberi setelah merujuk buku teks. |
Tarikh Hari | 08.04.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan Tajuk 3 (Masalah Disiplin Pelajar) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menghurai isi karangan secara lisan mengguna bahasa yang gramatis 2. menjawab soalan secara lisan secara spontan mengguna bahasa yang gramatis |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Peta Minda Kumpulan Membentang, Nota lengkap |
Refleksi | Pembentangan kelas 6AK2 amat baik. Pelajar dapat menghuraikan isi tanpa merujuk nota. Keyakinan jelas kelihatan. Namun, pembentangan kelas 6AK5 tdk memuaskan. Mereka membaca nota dan tdk dapat menghuraikan isi. Guru perlu merangsang mereka bercakap dengan mengemukakan soalan demi soalan. |
No comments:
Post a Comment