RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 15(11 – 15.04.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 11.04.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.memprosa dengan tepat sekurang-kurangnya 5 daripada 7 kenyataan dalam iklan 3.menyatakan sebab setiap kesalahan bahasa dan isi yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan memprosa, Penyemakan & Perbincangan, Pemurnian jawapan |
Bahan | Lambaran Praktis (ms169) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan bahasa atau isi dalam jawapan pelajar yang disemak |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | -Menulis Isi Tersurat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 2. mengenal pasti contoh isi tersirat yang tepat berdasarkan tajuk dan kehendak |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 3.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Latihan menulis ayat isi tersirat, Bimbingan Individu, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata kerja terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Geografi ii. NIlai Moral : Sayang akan bumi iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Lambaran Kerja BRAVO (ms 52) |
Refleksi | Hasil latihan belum begitu memuaskan kerana banyak yang membina ayat tidak akur akan kehendak soalan ke-2. Guru perlu memberi bimbingan individu. |
Tarikh Hari | 12.04.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan ciri-ciri klausa bebas dan klausa tak bebas 2.membandingbezakan antara klausa dengan frasa serta ayat |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Pelajar kedua-dua buah kelas dapat menyatakan jumalah klausa yang terdapat dalam 4 buah ayat yang diberi. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Bebas |
Objektif | 1. Menyampai buah fikiran secara lisan mengguna bahasa yang gramatis dan baku |
Fokus Utama | 1.1 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Pentaksiran |
Sistem Bahasa | Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Yakin iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Borang Profil Individu, Bahan Bukti |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. 3 orang pelajar dalam senarai taksiran tdk hadir |
Tarikh Hari | 13.04.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.memprosa dengan tepat sekurang-kurangnya 5 daripada 7 kenyataan dalam iklan 3.menyatakan sebab setiap kesalahan bahasa dan isi yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan memprosa, Penyemakan & Perbincangan, Pemurnian jawapan |
Bahan | Lambaran Praktis (ms169) |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Kebanyakan pelajar dapat menulis ayat yang tepat. Pelajar juga dapat mengenal pasti kesalahan bahasa atau isi dalam jawapan pelajar yang disemak. P&P ini dicerap oleh PK Tingkatan 6 |
Tarikh Hari | 14.04.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti sekurang-kurangnya 7 daripada 10 kenyataan yang benar tentang ayat dasar 2.menyatakan pola setiap 4 ayat dasar yang diberi |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1, Ace Ahead (ms 199, 348) |
Refleksi | Hasil latihan objektif memuaskan. Hasil latihan menyatakan jenis pola ayat untuk kelas 6AK5 tidak sempat disemak di dalam kelas. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Bebas |
Objektif | 1. Menyampai buah fikiran secara lisan mengguna bahasa yang gramatis dan baku |
Fokus Utama | 1.1 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Pentaksiran |
Sistem Bahasa | Am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Yakin iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Borang Profil Individu, Bahan Bukti |
Refleksi | Pentaksiran berjalan baik |
Tarikh Hari | 15.04.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925)/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan Tajuk 4 (Industri Pertanian) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menghurai isi karangan secara lisan mengguna bahasa yang gramatis 2. menjawab soalan secara lisan secara spontan mengguna bahasa yang gramatis |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Peta Minda Kumpulan Membentang, Nota lengkap |
Refleksi | Pembentangan kelas 6AK5 belum begitu baik, namun pembentangan kleas 6AK2 adalah baik. Isi kandungan pembentangan mengadungi banyak fakta. |
Betulkah cikgu ada kelas dengan 6RK2 & 6RK5 pada Minggu 14 & 15? Biasanya, pelajar 6Rendah masuk sekolah bulan Mei!
ReplyDeleteSila semak juga, Refleksi untuk RPH pada 15.04.11.
RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu.
Terima kasih.
htchong