RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 4(24 – 28.01.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 24.01.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan tajuk dan isu utama petikan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi sokongan 3.menulis sebuah isi sokongan ygng mengandungi kurang-kurangnya 3 elemen |
Aktiviti | Latihan merumus, Bimbingan individu, Penyemakan lisan |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM K2 |
Refleksi | Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Namum masih terdapt yang tidak dapat membina ayat yang beruntutan untuk isi sokongan |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | -Konsep |
Objektif | 1. Menyatakan bentuk rumusan SPM 2. Mengenal pasti komponen-komponen wajib dalam bahagian Pendahuluan, Isi 3. Menyatakan perkataan-perkataan lain yang mempunyai makna yang sama |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 4. Latihan lisan 2. Mencatat nota 5.Penyemakan Lisan 3. Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata nama am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Berbudi iii. KBT : Mengkategori iv. BBM : Buku rujukan/Lambaran kerja |
Refleksi | Pelajar memahami format jawapan rumusan. |
Tarikh Hari | 25.01.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Wacana |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 3 penyataan yang relevan dengan konsep wacana 2.mengenal pasti 7 ciri wacana 3.membnadingbezakan gabungan ayat yang boleh dikategorikan sebagai wacana |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Bertulis & Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu gabungan ayat itu bukan wavana yang utuh. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | -Membina Ayat |
Objektif | 1. Menyatakan makna kata dasar dan terbitan setelah merujuk kamus 2. Membina sebuah ayat yagng gramatis mengguna kata yang diberi 3. Mengenal pasti kesalahan tatabahasa dan ejaan dalam contoh-contoh ayat yang |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (iii) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 3. Latihan bertulis 2. Mencatat nota 4.Penyemakan Lisan |
Sistem Bahasa | Kata nama am abstrak |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Berbudi iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Skrip Jawapan pelajar |
Refleksi | Byk pelajar mengguna kata tanya dalam ayat penyata. Masalah ini dibincangkan dalam kelas berdasarkan contoh-contoh ayat yang ditulis pada papan tulis |
Tarikh Hari | 26.01.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan tajuk dan isu utama petikan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi sokongan 3.menulis sebuah isi sokongan ygng mengandungi kurang-kurangnya 3 elemen |
Aktiviti | Latihan merumus, Bimbingan individu, Penyemakan lisan |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM K2 |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. |
Tarikh Hari | 27.01.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Wacana |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 5 jenis penanda wacana 2.mengenal pasti 7 ciri wacana 3.membandingbezakan gabungan ayat yang boleh dikategorikan sebagai wacana |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Bertulis & Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu gabungan ayat itu bukan wacana yang utuh. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Sajak 'Harga Remaja' |
Objektif | 1. Menyatakan makna setiap rangkap setelah memdapat bimbingan guru 2. Meyatakan tema, persoalan, nilai dan pengajaran yang terdapat dlam sajak 3. Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman berdasarkan nota dan |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 3. Perbincangan kelas 2. Mencatat nota 4.Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata abjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Berani iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Skrip Jawapan pelajar |
Refleksi | Masih banyak yang memberi jawapan latihan kefahaman tidak berdasarkan fakta dalam teks sajak |
Tarikh Hari | 28.01.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Analisis Kesalahan bahasa -Latihan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 8 kesalahan yang terdapat dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan Bertulis/berpasangan, Penyemakan & perbincangan kelas |
Bahan | Lambaran Praktis m/s 203, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Kelemahan pelajar masih berkaitan menyatakan sebab kesalahan |
No comments:
Post a Comment