Thursday, January 27, 2011

RPH M4 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

4(24 – 28.01.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

24.01.2011

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Rumusan
-Latihan 1

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan tajuk dan isu utama petikan

2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi sokongan

3.menulis sebuah isi sokongan ygng mengandungi kurang-kurangnya 3 elemen
penting.

Aktiviti

Latihan merumus, Bimbingan individu, Penyemakan lisan

Bahan

Lambaran Praktis BM STPM K2

Refleksi

Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Namum masih terdapt yang tidak dapat membina ayat yang beruntutan untuk isi sokongan

Kelas

4S4

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

-Konsep

Objektif

1. Menyatakan bentuk rumusan SPM

2. Mengenal pasti komponen-komponen wajib dalam bahagian Pendahuluan, Isi
tersirat dan Penutup rumusan

3. Menyatakan perkataan-perkataan lain yang mempunyai makna yang sama
dengan kata arahan soalan pertama

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

2.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

1. Penerangan guru 4. Latihan lisan

2. Mencatat nota 5.Penyemakan Lisan

3. Perbincangan kelas

Sistem Bahasa

Kata nama am

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan Moral

ii. NIlai Moral : Berbudi

iii. KBT : Mengkategori

iv. BBM : Buku rujukan/Lambaran kerja

Refleksi

Pelajar memahami format jawapan rumusan.

 

Tarikh

Hari

25.01.2011

Selasa

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Wacana
-Konsep & Ciri-ciri Wacana

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 3 penyataan yang relevan dengan konsep wacana

2.mengenal pasti 7 ciri wacana

3.membnadingbezakan gabungan ayat yang boleh dikategorikan sebagai wacana
yang utuh

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Bertulis & Penyemakan

Bahan

Buku Rujukan BM STPM K1,

Refleksi

Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu gabungan ayat itu bukan wavana yang utuh.

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

-Membina Ayat

Objektif

1. Menyatakan makna kata dasar dan terbitan setelah merujuk kamus

2. Membina sebuah ayat yagng gramatis mengguna kata yang diberi

3. Mengenal pasti kesalahan tatabahasa dan ejaan dalam contoh-contoh ayat yang
dibina oleh pelajar

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (iii)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 1 (ii)

Aktiviti

1. Penerangan guru 3. Latihan bertulis

2. Mencatat nota 4.Penyemakan Lisan

Sistem Bahasa

Kata nama am abstrak

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan Moral

ii. NIlai Moral : Berbudi

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Skrip Jawapan pelajar

Refleksi

Byk pelajar mengguna kata tanya dalam ayat penyata. Masalah ini dibincangkan dalam kelas berdasarkan contoh-contoh ayat yang ditulis pada papan tulis

 

Tarikh

Hari

26.01.2011

RABU

Kelas

6RK2

Masa

3&4 (0015 – 09251)

Tajuk

Rumusan
-Latihan 1

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan tajuk dan isu utama petikan

2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi sokongan

3.menulis sebuah isi sokongan ygng mengandungi kurang-kurangnya 3 elemen
penting.

Aktiviti

Latihan merumus, Bimbingan individu, Penyemakan lisan

Bahan

Lambaran Praktis BM STPM K2

Refleksi

Hasil latihan memuaskan.

 

Tarikh

Hari

27.01.2011

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

Wacana
-Penanda Wacana

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 5 jenis penanda wacana

2.mengenal pasti 7 ciri wacana

3.membandingbezakan gabungan ayat yang boleh dikategorikan sebagai wacana
yang utuh atau tidak

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Bertulis & Penyemakan

Bahan

Buku Rujukan BM STPM K1,

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu gabungan ayat itu bukan wacana yang utuh.

Kelas

4S2

Masa

8 &9 (1130 – 1240)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Sajak 'Harga Remaja'

Objektif

1. Menyatakan makna setiap rangkap setelah memdapat bimbingan guru

2. Meyatakan tema, persoalan, nilai dan pengajaran yang terdapat dlam sajak
selepas perbincangan kelas.

3. Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman berdasarkan nota dan
perbincangan kelas

Fokus Utama

1.2 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 1 (ii)

Aktiviti

1. Penerangan guru 3. Perbincangan kelas

2. Mencatat nota 4.Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata abjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan Moral

ii. NIlai Moral : Berani

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Skrip Jawapan pelajar

Refleksi

Masih banyak yang memberi jawapan latihan kefahaman tidak berdasarkan fakta dalam teks sajak

 

Tarikh

Hari

28.01.2011

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Tajuk

Analisis Kesalahan bahasa

-Latihan 2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti 8 kesalahan yang terdapat dalam petikan

2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti
3. menyatakan sebab kesalahan dengan merujuk buku Tatabahasa Dewan

Aktiviti

Latihan Bertulis/berpasangan, Penyemakan & perbincangan kelas

Bahan

Lambaran Praktis m/s 203, Tatabahasa Dewan

Refleksi

Kelemahan pelajar masih berkaitan menyatakan sebab kesalahan


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment