RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 2(10 – 14.01.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 10.01.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan kehendak soalan untuk soalan berbentuk pernyataan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi yang relevan berdasrkan kehendak 3.menulis sekurang-kurangnya 8 ayat yang menyokong ayat topik |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan mengarang, Penyemakan |
Bahan | Contoh Soalan Ramalan BM STPM K2 |
Refleksi | Masih terdapat pelajar yang memuatkan unsure yang tidak relevan dan tidak menyokong isi. Pelajar dibimbing untuk memahami sebab sesuatu ayat itu tidak menyokong isi/relevan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Berpandu |
Subtajuk | Konsep |
Objektif | 1. Menyatakan bentuk binaan karangan berpandu 2. Mengenal pasti unsur-unsur wajib dalam perenggan pengenalan 3. Menulis sebuah perenggan pengenalan yang mengadungi unsur yang wajib |
Fokus Utama | 2.1 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, mencatat nota |
Sistem Bahasa | Kata nama am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Rajin iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Contoh-contoh perenggan pendahuluan |
Refleksi | P&P berjalan baik. Pelajar dapat memberi respon yang diharapkan. Semua pelajar dapat menyiap latihan yang diberi |
Tarikh Hari | 11.01.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 - 0815)/5&6 (0945 - 1055) |
Tajuk | Dinamika Bahasa -Laras Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan konsep dan 4 fakta penting tentang laras bahasa 2.mengenal pasti 3 ciri linguistik laras bahasa 3.mengenal pasti jenis-jenis laras bahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Refleksi | |
Kelas | 4S2 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Skop Tatabahasa SPM |
Objektif | 1. Mengenal pasti 10 skop aspek tatabhasa yang perlu dikuasi 2. Mengenal pasti contoh-contoh soalan tatabahasa BM SPM 3. Menyatakan 1 contoh aspek tatabahasa yang dinyatakan oleh guru |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu :Linguistik ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Kerja BM T4 |
Refleksi | P&P untuk pendedahan awal pelajar. |
Tarikh Hari | 12.01.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan kehendak soalan untuk soalan berbentuk pernyataan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi yang relevan berdasrkan kehendak 3.menulis sekurang-kurangnya 8 ayat yang menyokong ayat topik |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan mengarang, Penyemakan |
Bahan | Contoh Soalan Ramalan BM STPM K2 |
Refleksi | Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Jika nterdapat huraian yang tidak relevan, pelajr tahu sebab sesuat ayat itu tidak menyokong ayat topik. |
Tarikh Hari | 13.01.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Dinamika Bahasa -Variasi Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan ciri-ciri setiap jenis laras bahasa yang terdapat dalam bahasa 2. menyatakan perbezaan ciri linguistik antara laras bahasa dalam bahasa Melayu 3.menjawab dengan tepat 3 soalan objektif aneka pilihan setelah membuat rujukan |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan,Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Refleksi | |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Puisi |
Objektif | 1. Menyatakan bentuk pantun 2. Menyatakan makna setiap rangkap, tema, persoalan, nilai & pengajaran 3. Menjawab dengan tepat 2 soalan kefahaman |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (iii) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 2. Mencatat nota 3. Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata nama am abstrak |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Berbudi iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman |
Refleksi | P&P tdk dpt dijalankan kelas sekolah mengadakan Mesyuarat Rumah-rumah Sukan |
Tarikh Hari | 14.01.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Analisis Kesalahan bahasa -Latihan 1 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 11 kesalahan yang terdapat dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan lisan/kelas, Latihan berpasangan |
Bahan | Lambaran Praktis m/s 201, Tatabahasa |
Refleksi | P&P tidak dapat dijalankan kerana saya cuti sakit. |
Cikgu,
ReplyDeleteSatu RPH yang lengkap dan kemaskini.
Terima kasih kerana berkerjasama. Keep it up and have a nice day!