Thursday, January 20, 2011

RPH M3 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

SMK SERIAN

Minggu

3(17 – 22.01.2011)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

17.01.2011

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

 

Objektif

 

Aktiviti

 

Bahan

 

Refleksi

CUTI SAKIT

Kelas

 

Masa

 

Tajuk

 

Subtajuk

 

Objektif

 

Fokus Utama

 

Fokus Sampingan

 

Aktiviti

 

Sistem Bahasa

 

Pengisian

Kurikulum

 

Refleksi

CUTI SAKIT

 

Tarikh

Hari

18.01.2011

Selasa

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

 

Tajuk

 

Objektif

 

Aktiviti

 

Bahan

 

Refleksi

CUTI SAKIT

Kelas

4S2

Masa

 

Tajuk

 

Subtajuk

 

Objektif

 

Fokus Utama

 

Fokus Sampingan

 

Aktiviti

 

Sistem Bahasa

 

Pengisian

Kurikulum

 

Refleksi

CUTI SAKIT

 

Tarikh

Hari

19.01.2011

RABU

Kelas

6RK2

Masa

3&4 (0015 – 09251)

Tajuk

karangan
-Menghurai Ayat Topik

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan kehendak soalan untuk soalan berbentuk pernyataan

2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi yang relevan berdasrkan kehendak
soalan karangan

3.menulis sekurang-kurangnya 8 ayat yang menyokong ayat topik

Aktiviti

Perbincangan kelas, Latihan mengarang, Penyemakan

Bahan

Contoh Soalan Ramalan BM STPM K2

Refleksi

Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Jika nterdapat huraian yang tidak relevan, pelajr tahu sebab sesuat ayat itu tidak menyokong ayat topik.

 

Tarikh

Hari

20.01.2011

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

Dinamika Bahasa

-Laras Bahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 5 dpd 7 soalan objektif setelah
membuat rujukan

2. mengenal pasti perkataan dalam soalan yang boleh menjadi penanda kukuh jawapan

3.menyatakan sebab pilihan lain tidak tepat.

Aktiviti

Latihan objektif, penyemakan & perbincangan

Bahan

Buku rujukan Ace Ahead BM K1 (ms 87-88)

Refleksi

 

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Puisi (Budi)

Objektif

1. Menyatakan bentuk pantun

2. Menyatakan makna setiap rangkap, tema, persoalan, nilai & pengajaran

3. Menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman

Fokus Utama

3.2 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan

2.4 Aras 1 (ii)

Aktiviti

1. Penerangan guru 4. Latihan bertulis

2. Mencatat nota 5.Penyemakan Lisan

3. Perbincangan kelas

Sistem Bahasa

Kata nama am abstrak

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan Moral

ii. NIlai Moral : Berbudi

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman

Refleksi

Pelajar dapat menjawab dengan tepat soalan latihan

 

Tarikh

Hari

21.01.2011

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Tajuk

Alih Bentuk Teks

-Latihan 2 (Sajak)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti 11 kesalahan yang terdapat dalam petikan

2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti
3. menyatakan sebab kesalahan dengan merujuk buku Tatabahasa Dewan

Aktiviti

Latihan lisan/kelas, Latihan berpasangan

Bahan

Lambaran Praktis m/s 201, Tatabahasa

Refleksi

P&P ini tdk dijalankan minggu lepas kerana saya cuti sakit

Tarikh

Hari

22.01.2011

SABTU (ISNIN)

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Wacana
-Konsep

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan definisi wacana

2.mengenal pasti 7 ciri wacana

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM STPM K1

Refleksi

 

Kelas

4S2

Masa

3&4(0815 – 0925)

Tajuk

Karangan Berpandu

Subtajuk

Perenggan Pendahuluan

Objektif

1. Menyatakan 2 unsur penting dalam perenggan pendahuluan

2. Menulis sekurang-kurangnya 4 ayat yang relevan berdasarkan bahan rangsangan
dan kehendak soalan

3.Mengenal pasti keslahan-kesalahan bahasa dalam skrip jawapan perlajar yang
dikaji

Fokus Utama

2.1 Aras 1 ( ii )

Fokus Sampingan

3.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, mencatat nota, Latihan & Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Kata nama am

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan

ii. NIlai Moral : Rajin

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Contoh-contoh perenggan pendahuluan

Refleksi

P&P berjalan baik. Pelajar dapat memberi respon yang diharapkan. Semua pelajar dapat menyiap latihan yang diberi


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment