RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 3(17 – 22.01.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 17.01.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | |
Objektif | |
Aktiviti | |
Bahan | |
Refleksi | CUTI SAKIT |
Kelas | |
Masa | |
Tajuk | |
Subtajuk | |
Objektif | |
Fokus Utama | |
Fokus Sampingan | |
Aktiviti | |
Sistem Bahasa | |
Pengisian Kurikulum | |
Refleksi | CUTI SAKIT |
Tarikh Hari | 18.01.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | |
Tajuk | |
Objektif | |
Aktiviti | |
Bahan | |
Refleksi | CUTI SAKIT |
Kelas | 4S2 |
Masa | |
Tajuk | |
Subtajuk | |
Objektif | |
Fokus Utama | |
Fokus Sampingan | |
Aktiviti | |
Sistem Bahasa | |
Pengisian Kurikulum | |
Refleksi | CUTI SAKIT |
Tarikh Hari | 19.01.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan kehendak soalan untuk soalan berbentuk pernyataan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi yang relevan berdasrkan kehendak 3.menulis sekurang-kurangnya 8 ayat yang menyokong ayat topik |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan mengarang, Penyemakan |
Bahan | Contoh Soalan Ramalan BM STPM K2 |
Refleksi | Hasil latihan keseluruhannya memuaskan. Jika nterdapat huraian yang tidak relevan, pelajr tahu sebab sesuat ayat itu tidak menyokong ayat topik. |
Tarikh Hari | 20.01.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Dinamika Bahasa -Laras Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 5 dpd 7 soalan objektif setelah 2. mengenal pasti perkataan dalam soalan yang boleh menjadi penanda kukuh jawapan 3.menyatakan sebab pilihan lain tidak tepat. |
Aktiviti | Latihan objektif, penyemakan & perbincangan |
Bahan | Buku rujukan Ace Ahead BM K1 (ms 87-88) |
Refleksi | |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Puisi (Budi) |
Objektif | 1. Menyatakan bentuk pantun 2. Menyatakan makna setiap rangkap, tema, persoalan, nilai & pengajaran 3. Menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (iii) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 4. Latihan bertulis 2. Mencatat nota 5.Penyemakan Lisan 3. Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata nama am abstrak |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan Moral ii. NIlai Moral : Berbudi iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab dengan tepat soalan latihan |
Tarikh Hari | 21.01.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks -Latihan 2 (Sajak) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 11 kesalahan yang terdapat dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan lisan/kelas, Latihan berpasangan |
Bahan | Lambaran Praktis m/s 201, Tatabahasa |
Refleksi | P&P ini tdk dijalankan minggu lepas kerana saya cuti sakit |
Tarikh Hari | 22.01.2011 SABTU (ISNIN) |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Wacana |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan definisi wacana 2.mengenal pasti 7 ciri wacana |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM STPM K1 |
Refleksi | |
Kelas | 4S2 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Berpandu |
Subtajuk | Perenggan Pendahuluan |
Objektif | 1. Menyatakan 2 unsur penting dalam perenggan pendahuluan 2. Menulis sekurang-kurangnya 4 ayat yang relevan berdasarkan bahan rangsangan 3.Mengenal pasti keslahan-kesalahan bahasa dalam skrip jawapan perlajar yang |
Fokus Utama | 2.1 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, mencatat nota, Latihan & Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata nama am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Rajin iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Contoh-contoh perenggan pendahuluan |
Refleksi | P&P berjalan baik. Pelajar dapat memberi respon yang diharapkan. Semua pelajar dapat menyiap latihan yang diberi |
No comments:
Post a Comment