RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 1(03.01 – 07.01.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 03.01.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis sebuah perenggan penduluan yang mengandugi 2 unsur wajib 3.mengenal pasti ayat-ayat yang tidak relevan berdasarkan tajuk karangan |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan & Pebincangan kelas |
Bahan | Kertas Soalan BM STPM K2 2010 |
Refleksi | Hasil latihan pelajar kebanyakannya tidak memuaskan. Ada yang tidak dapat menyiapkan tugasan dlam tempoh masa yang ditetapkan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Orientasi |
Subtajuk | |
Objektif | |
Fokus Utama | |
Fokus Sampingan | |
Aktiviti | |
Sistem Bahasa | |
Pengisian Kurikulum | |
Refleksi | P&P tidak dijalankan |
Tarikh Hari | 04.01.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 - 0815)/5&6 (0945 - 1055) |
Tajuk | Dinamika Bahasa -Variasi Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan konsep variasi bahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu 2. menyatakan contoh-contoh variasi bahasa dalam bahasa Melayu dan 3.mengenal pasti 4 faktor kewujudan variasi bahasa dalam bahasa Melayu |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Kelas | 4S2 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Konsep BM SPM -Persediaan & Pengenalan |
Subtajuk | -BM K1 & BM K2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | |
Fokus Sampingan | |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota |
Sistem Bahasa | |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mengkategori |
Refleksi | Pelajar maklum akan persediaan dan keperluan untuk P&P BM T4 dari aspek harapan guru, agihan jadual dan persediaan bahan-bahan |
Tarikh Hari | 05.01.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menulis sebuah perenggan penduluan yang mengandugi 2 unsur wajib 3.mengenal pasti ayat-ayat yang tidak relevan berdasarkan tajuk karangan |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan & Pebincangan kelas |
Bahan | Kertas Soalan BM STPM K2 2010 |
Refleksi | Hasil latihan pelajar kebanyakannya tidak memuaskan. Ada yang tidak dapat menyiapkan tugasan dlam tempoh masa yang ditetapkan |
Tarikh Hari | 06.01.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Dinamika Bahasa -Variasi Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan ciri-ciri setiap jenis variasi bahasa yang terdapat dalam bahasa 2. menyatakan perbezaan antara variasi bahasa dalam bahasa Melayu 3.menjawab dengan tepat 5 soalan objektif aneka pilihan setelah membuat rujukan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Karangan Berpandu |
Subtajuk | 1. Menyatakan bentuk binaan karangan berpandu 2. Mengenal pasti unsur-unsur wajib dalam perenggan pengenalan 3. Menulis sebuah perenggan pengenalan yang mengadungi unsur yang wajib |
Objektif | 2.1 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | Penerangan guru, Mencatat nota, Perbincangan Kelas, Latihan & Bimbangan individu |
Aktiviti | Kata nama am |
Sistem Bahasa | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Rajin iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Contoh-contoh perenggan pendahuluan |
Pengisian Kurikulum | P&P berjalan baik. Pelajar dapat memberi respon yang diharapkan. Semua pelajar dapat menyiap latihan yang diberi. |
Refleksi | |
Tarikh Hari | 07.01.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis ayat cakap pindah yang menepati makna asal teks mengguna bahasa |
Aktiviti | Latihan memprosa, Peneymakan kelas |
Bahan | Lembaran Praktis BM K2 (ms 117) |
Refleksi | Terdapat penggunaan perkataan yg tidak 100% mendukung makna yg sama. Jika tdk pasti jgn tkr perkataan. |
No comments:
Post a Comment