RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 6(07 – 12.02.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 07.02.2011 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 5 isi sokongan berpandukan soalan 'apa'? 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 elemen untuk setiap isi sokongan |
Aktiviti | Latihan mengenal pasti isi sokongann & elemennya, Perbincangan kelas, Latihan menulis isi sokongan |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM K2 (ms 43) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti 5 isi sokongan berdasarkan bimbingan guru mengguna soalan 'apa?' |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Perenggan Pengenalan (Latihan 1) |
Objektif | 1. Menulis 3 hingga 4 buah ayat yang relevan tentang tajuk 2. Menulis sebuah ayat yang dapat menggambarkan kehendak soalan 3. Mengenal pasti ayat yang tidak berkaitan dengan tajuk dalam contoh perenggan |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | 1. Latihan Mengarang 4. PenyemakanLatihan lisan/Perbincangan kelas 2. Bimbinganan individu 5. Pemurnian hasil latihan pelajar |
Sistem Bahasa | Kata nama am |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sastera ii. NIlai Moral : Menghargai iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku rujukan/Lambaran kerja |
Refleksi | Masalah utama pelajar ialah mereka kurang ilmu tentang tajuk. Hal menyebabkan mereka sukar untuk menulis 3 hingga 4 ayat tentang latar tajuk. |
Tarikh Hari | 08.02.2011 Selasa |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Retorik |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti ciri-ciri khusus setiap retorik |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Kekeliruan timbul apabila soalan berkaitan tentang pendedahan dan penerangan. Guru perlu member penerangan dan membuat banding beza berdesarkan kata-kata yang boleh member makna kpd kosep tersebut. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | -Kata Nama |
Objektif | 1. Menyata makna & fungsi kata nama 2. Mengenal pasti 11 jenis kata nama 3. Memberi sekurang-kurangnya 2 contoh jenis kata nama daripada golongan bukan kata terbitan berdasarkan petikan |
Fokus Utama | 3.4 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Membuat penyelidikan/kajian berdasarkan Buku Teks, Perbincangan kelas Penerangan guru, Mencatat nota/Mebuat Gambar rajah, Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Mencerakin & Mengkategori iv. BBM : Buku Teks |
Refleksi | Pelajar boleh membuat nota berdasrkan maklumat yang terdapat dalam buku teks dan setelah mendapat tunjuk ajar guru |
Tarikh Hari | 09.02.2011 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 5 isi sokongan berpandukan soalan 'apa'? 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 elemen untuk setiap isi sokongan |
Aktiviti | Latihan mengenal pasti isi sokongann & elemennya, Perbincangan kelas, Latihan menulis isi sokongan |
Bahan | Lambaran Praktis BM STPM K2 (ms 43) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti 5 isi sokongan dengan bimbingan guru. Namun masih bermasalah membina ayat yang utuh berdasarkan elemen-elemen yang telah dikenal pasti |
Tarikh Hari | 10.02.2011 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Retorik |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan lisan & Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Prosa Tradisional- Pelayaran yg Penuh Peristiwa |
Objektif | 1. Menyatakan makan kata klasik berdasarkan penggunaannya dalam petikan 2. Menyatakan tema, persoalan, nilai & pengajaran 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 perwatakan watak utama |
Fokus Utama | 2.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | 1. Penerangan guru 2. Mencatat nota 3. Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Kata nama am terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Hormat-menghormati iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan kefahaman |
Refleksi | Pelajar dpt menjwab soalan lisan yg diajukan oleh rakan. Latihan kefahaman dapat disiapkan waktu kelas tetapi pelajar masih menggunakan bahasa yang agak komplek. |
Tarikh Hari | 11.02.2011 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Perbincangan Kumpulan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan sebab tajuk-tajuk karangan yang diberi menjadi isu negara 2. mengnal pasti sekurang-kurangnya 5 isi untuk setiap isu utama tajuk karangan setalah mengadakan perbincangan kumpulan |
Aktiviti | Perbincangan kumpulan, Pembentangan |
Bahan | 1.Penularan Penyakit Berjangkit 2.Kokurikulum 3.Masalah Disiplin Pelajar 4.Industri Pertanian Negara 5.Kebersihan Premis Makanan 6.Kemalangan Maut Musim Perayaan 7.PKLN 8.Penggunaan Kad Kredit |
Refleksi | Pelajar kebanyakan bertanya tentang persoalan "mengapa tajuk menjadi isu" dan "Apakah focus perbentangan berdasarkan tajuk" |
Tarikh Hari | 12.02.2011 Sabtu (Selasa) |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Kesantunan Berbahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna bahasa yang santun |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM K1, |
Refleksi | Perbincangan berjalan baik. Pelajar banyak menanya soalan dan memberi pendapat |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Cerpen- Ibu dan Cerper |
Objektif | 1. Menyatakan satu fakta tentang cerpen mengguna bahasa yang gramatis tanpa 2. Menyatakan sekurang-kurangnya 7 latar masyarakat berdasarkan cerpen yang 3. Menulis sekurang-kurangnya satu bukti untuk setiap latar masyarakat setelah |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.2 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | 1. Perbincangan kelas 2. Penerangan guru 3. Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Menghargai alam semula jadi iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Buku rujukan, Soalan Latihan (jadual) |
Refleksi | Hasil latihan(membuat rujukan) amat memuaskan. P&P ini hanya focus tentang latar masyarakat. |
No comments:
Post a Comment