RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 18(30.04 – 04.05.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 30.04.2012 ISNIN |
Kelas | 4S1 |
M Pelajaran | Bahasa Melayu |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Karangan Berformat |
Subtajuk | Laporan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menyatakan unsur-unsur wajib dalam laporan dan cara penulisannya berdasarkan contoh laporan yg diberi 2. Memberi 5 isi karangan berdasarkan tajuk laporan |
Fokus Utama | 9.2 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 1.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Mengkaji Format Laporan, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan mengarang dan Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata Nama khas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Tanggungjawab iii. KBT : Mencerakin & menjanan idea iv. BBM : Lambaran kerja (ms ), Contoh-contoh Laporan |
Refleksi | Pelajar dapata mengenal pasti unsure-unsur wajib dalam laporan. Dalam latihan, terdapat beberapa orang pelajar tersalah menulis tajuk laporan!!! Latihan dilanjutkan sebagai kerja rumah kerana kebanyakan pelajar tidak dapat menyiapkan latihan did lm kelas, dan perlu dihantar pada hari Rabu (2.5.2012) |
Kelas | 4K1 / 4K6 |
M Pelajaran | Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan |
Masa | 1&2(0715 – 0815) |
Tema | 3 – Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 4 – Kepekaan dan Tindakan terhadap Isi dan Masalah Soasial dalam Masyarakat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan contoh-contoh maslah sosial yang sangat popular pada masa kini |
Aktiviti | Membaca petikan, Latihan Membina peta minda dan Bimbingan individu |
BBM | Buku teks (petikan ms 49 – 51), Peta Minda |
Refleksi | Latihan pelajar 4K1 keseluruhannya memuaskan, Namun pelajar 4K6 memerlukan banyak bimbingan guru utk melengkapisikan jadual yg diberi. Aspek pemahaman mereka juga kurang baik. |
Tarikh Hari | 01.05.2012 Selasa |
Kelas | 4MPV |
M Pelajaran | Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan |
Masa | 1&2(0715 – 0815) |
Refleksi | Cuti Umum |
Kelas | 5K3 |
M Pelajaran | Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan |
Masa | 8&9(1130 – 1240) |
Refleksi | Cuti Umum |
Tarikh Hari | 02.05.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
M Pelajaran | Bahasa Melayu |
Masa | 7&8(1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Frasa Kerja |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menyatakan bina frasa kerja setelah mendapat bimbingan guru 2. Mengenal pasti sekurang-kurang 5 frasa kerja yg terdapat dalam petikan yang diberi |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 4.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat Nota, Latihan dan Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata bantu & kata kerja |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mengkategori iv. BBM : Buku teks (ms 7) |
Refleksi | Kebanyak pelajar dapat mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 kata kerja transitif dan objeknya |
Kelas | 4K8 / 4K4 |
M Pelajaran | Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan |
Masa | 1&2(0715 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tema | 3 – Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 4 – Kepekaan dan Tindakan terhadap Isi dan Masalah Soasial dalam Masyarakat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan contoh-contoh maslah sosial yang sangat popular pada masa kini |
Aktiviti | Membaca petikan, Latihan Membina peta minda dan Bimbingan individu |
BBM | Buku teks (petikan ms 49 – 51), Peta Minda |
Refleksi | Hasil latihan peta minda kelas 4K4 memuaskan, namun kelas 4K4 terlalu bergantung kepada bimbingan guru |
Tarikh Hari | 03.05.2012 KHAMIS |
Kelas | Tiada Kelas Untuk Hari Khamis!!!! |
Refleksi | |
Tarikh Hari | 04.05.2012 JUMAAT |
Kelas | 5S4 |
M Pelajaran | Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tema | Cabaran Masa Depan |
Tajuk | Taklimat kerja Kursus |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menulisan pengenalan untuk kerja kersus 2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 objektif membuat kajian tentang tajuk yang dipilih |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Pembahagian kumpulan |
BBM | Buku Teks (ms 192 – 209), Buku Teks PSK T4 |
Refleksi | Penerangan berjalan baik |
Kelas | 4S1 |
M Pelajaran | BM |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Cerpen Israk |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan sekurang-kurangnya 2 perwatakan watak-watak utama, 2 nilai dan 2 unsur pengajaran berdasarkan cerpen 3.menjawab dengan tepat 2 soalan kefahaman berdasarkan cerpen yang dikaji |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 ( i ) |
Fokus Sampingan | 4.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Soal jawab kelas, Penerangan Guru, Mencatat nota, Latihan individu & Bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Budaya ii. NIlai Moral : Hormat-menghormati iv. BBM : Buku Teks, Soalan kefahaman |
Refleksi | Hasil latihan pelajar menunjukka mereka memerlukan bimbingan utk menjawab soalan berbentuk perbandingan waktu!!! |
No comments:
Post a Comment