Friday, September 24, 2010

RPH M38

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010

SMK SERIAN

Minggu

38(20.09 – 25.09.2010)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

20.09.2010

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Ujian Pertengahan Semester 2
-Pembetulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti pilihan jawapan yang paling tepat

2. menyatakan sebab pilihan jawapan yang lain itu salah
3. Menyatakan cara menjawab soalan aras aplikasi dan kefahaman

Aktiviti

Pembetulan, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Kertas soalan ujian, skema jawapan, buku rujukan dan nota

Refleksi

Terdapat banyak soalan yang pelajar tidak tahu cara mengenal pasti jawapan yang tepat. Tiada pelajar yang melepasi sasaran guru, iaitu menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 30 daripada 50 soalan objektif aneka pilihan.

Kelas

4S2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Ujian Bulanan

Subtajuk

-Tatabahasa

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti antara variasi jawapan yang menepati kehendak soalan
2. Menyatakan sebab penggunaan sesuatu kata dan imbuhan itu tidak tepat

Fokus Utama

3.2 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

2.4 Aras13 (ii)

Aktiviti

Pembetulan, Penerangan guru, Mencatat nota

Sistem Bahasa

Imbuhan,Ssusunan Ayat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Kertas soalan, Skema jawapan

Refleksi

Pelajar masih lemah dalam Bahagian A (bina ayat) dan Bahagian E (Makna Peribahasa), namun cemerlang dalam binaan ayat songsang

 

Tarikh

Hari

21.09.2010

Selasa

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055)

Tajuk

Morfologi

-KSN antara, dalam, di antaran, di dalam

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti cara penggunaan kata-kata di atas

2. menyatakan sebab penggunaan kata-kata di atas adalah salah dalam contoh-
contoh ayat yang diberi

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM K1

Refleksi

Pelajar sukar memahami konsep 'lingkungan yang mempunyai/tidak mempunyai ruang/jarak!!!

 

Tarikh

Hari

22.09.2010

RABU

Kelas

6RK2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Ujian Pertengahan Semester 2
-Pembetulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti pilihan jawapan yang paling tepat

2. menyatakan sebab pilihan jawapan yang lain itu salah
3. Menyatakan cara menjawab soalan aras aplikasi dan kefahaman

Aktiviti

Pembetulan, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Kertas soalan ujian, skema jawapan, buku rujukan dan nota

Refleksi

Terdapat 5 orang saja melepasi sasaran guru, iaitu menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 30 daripada 50 soalan objektif aneka pilihan. Semuanya perempuan!!!!!!!!!!!!!

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

- Menukar ayat
(Ayat Pasif kepada Ayat Aktif)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti cara mengenal menukar ayat pasif kepada ayat aktif
2. Mengenal pasti subjek dalam ayat
3.menukar 6 ayat pasif kepada ayat aktif

Fokus Utama

1.2 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan

3.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan

Sistem Bahasa

Subjek & predikat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum
ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Home Tuition (ms 43)

Refleksi

Hasil latihan memuaskan. Hasil 3 orang pelajar tidak mendapatmenukar kesemua 6 ayat pasif yang diberi kepada ayat aktif.

 

Tarikh

Hari

23.09.2010

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 7&8 (1055 – 1205)

Tajuk

Morfologi

-Kata Sendi Nama

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan penggunaan kata sendi nama dengan tepat
2. Menyatakan sebab penggunaan sesuatu KSN itu salah dalam contoh ayat
3. Menjawab dengan tepat 2 soalan objetif aneka pilihan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan

Bahan

Buku-buku Rujukan BM Kertas1, Contoh Soalan

Refleksi

Hasil pembentangan belum memuaskan. Guru perlu memurnikannya. Namun hasil latihan lisan memuaskan kerana pelajar dapat member sebab keslahan penggunaan KSN dalam contoh ayat yang dikaji

 

Tarikh

Hari

24.09.2010

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Karangan
-Pembentangan Kumpulan

6RK2 –Internet, Kebanjiran Pendatang Asing

6RK5 – Kebanjiran Pendatang Asing, Kenaikan Harga Barang

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menerang secara spontan isi-isi untuk tajuk karangan yang dibentang
2. Menmebri pendapat secara spontan mengguna bahasa yang tepat

Aktiviti

Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Pemurnian hasil pembentangan

Bahan

Nota ringkas dalam bentuk peta minda, Hasil dapat rujukan para pelajar

Refleksi

Pembentang berjalan baik, namum masih banyak membaca. Satu kumpulan 6RK5 tidak bersedia

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

KOMSAS

-Novel Melunas Rindu (Bab 6,7,8,9,10)

Subtajuk

Unsur Konflik

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan secara lisan mengguna bahasa yang baku sipnosis bab yang dikaji
2. Menyatakan persoalan, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam ng dikaji
3. Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman tentang unsur konflik berdasrkan
bab yang dikaji

Fokus Utama

3.1 Aras 2 ( i )

Fokus Sampingan

3.3 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Pembetantangan berpasangan, Soal jawab kelas, Latihan kefahaman, Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Agama

ii. NIlai Moral : Kasil sayang

iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Buku teks, Soalan latihan

Refleksi

Pembentangan Bab 10 tidak sempat dijalankan. Hasil pembentang amat memuaskan

 

Tarikh

Hari

25.09.2010

Sabtu (Selasa)

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055)

Tajuk

Karangan
-Latihan Menulis Isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menghasilkan sebuah perenggan isi yang lengkap mengupas persoalan 'mengapa'
dan 'bagaiman;
2. Mengenal pasti dan menyatakan sebab sesuatu ayat dalam huraian karangan
terbut dikategorikan sebagai tidak relevan

Aktiviti

Latihan mengarang, Perbincangan kelas/Pemurnian hasil latihan

Bahan

Tajuk karangan, Hasil latihan pelajar, Papan tulis

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab sesuatu ayat/huraian itu tidak dengan ayat topik(isi) relevan setelah mendapat bimbingan guru.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment:

  1. Pai.
    Terima kasih kerana telah menghantar rph untuk disemak.

    Blog tn kemas, lengkap dan menarik. Hebat nuan pai!

    Kekalkan usaha murni ini agar bangsa kitai terus maju pai.... Hidup Apai Toniiiiii...

    ReplyDelete