RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 33 (16 – 20.08.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 16.08.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa -Latihan 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 13 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 199) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar tidak dapat memgenal pasti lebih daripada 7 kesalahan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Ujian |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Ujian lisan, Membaca novel Melunas Rindu |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya & Penyata |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pelajar yang tidak terlibat mesti mebaca novel Melunas Rindu |
Tarikh Hari | 17.08.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -Kata Tugas (Kata Penyambung Ayat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 4 jenis kata penyambung ayat |
Aktiviti | Pembentangan Individu, Mencatat nota, Latihan & Penyemakan |
Bahan | AceAhead, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | P&P ini memberi ruang kpd pelajar utk menyampaikan pengetahuan mereka tentang kata tugas berdasarkan rujukan. Pembentang pelajar belum begitu memuaskan kerana mereka membaca |
Tarikh Hari | 18.08.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa -Latihan 4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 8 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 199) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat memgenal pasti lebih 8 kesalahan bahasa tersebut. Namun mereka tidak tahu menyatakan sebab kesalahan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Taksiran II |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Ujian lisan, Membaca novel Melunas Rindu |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya & Penyata |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pelajar yang tidak terlibat mesti mebaca novel Melunas Rindu |
Tarikh Hari | 19.08.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Morfologi -Kata Tugas (Kata Bantu, Kata Penegas, Kata Penguat, Kata Pangkal Ayat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan setiap penanda untuk setiap jenis kata tugas yang dibentang |
Aktiviti | Pembentangan Individu, Mencatat nota, Latihan & Penyemakan |
Bahan | AceAhead, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | P&P ini memberi ruang kpd pelajar utk menyampaikan pengetahuan mereka tentang kata tugas berdasarkan rujukan. Pembentang pelajar belum begitu memuaskan kerana mereka membaca |
Tarikh Hari | 20.08.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan 1& 2 (Kenaikan Harga Barang & Kebanjiran Pendatang Asing) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi untuk setiap isu utama tajuk karangan |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Soal jawab kelas |
Bahan | Nota Peta Minda |
Refleksi | Pembentanang pelajar memuaskan kerana pelajar berusaha utk menyampaikan pemahamnan mereka tentang tajuk secara spontan/tanpa merujuk nota. Namum masih ada pelajar yang lebih kpd pembacaan, bukannya pembentangan. Oleh itu ditegur. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Taksiran |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Ujian lisan, Membaca novel Melunas Rindu |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya & Penyata |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pelajar juga diberi tugasan/latihan membina ayat menggunakan peribahasa sebagai pengisian aktiviti pelajajar yang telah diuji |
No comments:
Post a Comment