RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 34 (23.08 – 27.08.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 23.08.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks -Teks Klasik |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan makna kata/frasa bahasa klasik berdasarkan penggunaannya |
Aktiviti | Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Lembaran Praktis (115 ) dan skema jawapan |
Refleksi | Aspek bahasa memuaskan, namum masih ada pelajar yg membuat kesilapan isi kerana isinya ditinggalkan atau maknanya tdk 100% tepat |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | ULBS |
Subtajuk | -Taksiran II |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Ujian lisan, Membaca novel Melunas Rindu |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya & Penyata |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pelajar yang tidak terlibat mesti mebaca novel Melunas Rindu |
Tarikh Hari | 24.08.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -Kata Tugas (Kata Sendi Nama) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan cara mengguna setiap kata sendi nam dengan betul |
Aktiviti | Pembentangan Individu, Mencatat nota, Latihan & Penyemakan |
Bahan | AceAhead, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Pembentangan pelajar 6RK5 kurang memuaskan kerana kebanyakannya membaca. |
Tarikh Hari | 25.08.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks -Teks Klasik |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan makna kata/frasa bahasa klasik berdasarkan penggunaannya |
Aktiviti | Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Lembaran Praktis (115) dan skema jawapan |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Menukar Ayat Songsang kpd Ayat Susunan Biasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 2. Mengenal pasti subjek dalam ayat songsang 3. menukar 3 ayat songsang kpd ayat susunan biasa tanpa mengubah makna |
Fokus Utama | 2.4 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & penyemakan |
Sistem Bahasa | Subjek Ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Ayat songang & ayat susunan biasa,Home Tuition (ms 44) |
Refleksi | Hasil latihan amat memuaskan kerana hanya 2 orang pelajar tdk menjawab dgn semua betul |
Tarikh Hari | 26.08.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Morfologi -Kata Tugas (Kata Sendi Nama)…sambungan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan cara mengguna setiap kata sendi nam dengan betul |
Aktiviti | Pembentangan Individu, Mencatat nota, Latihan & Penyemakan |
Bahan | AceAhead, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Hasil latihan berdasarkan pembentangan memuaskan kerana pelajar dapat menjawab soalan-soalan objektif yang dikemukan dengan tepat. |
Tarikh Hari | 27.08.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan 3&4 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi untuk setiap isu utama tajuk |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Soal jawab kelas |
Bahan | Nota Peta Minda |
Refleksi | Pembentangan 6RK2 dibatalkan kerana faktor masa |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Novel Melunas Rindu Bab 1 & 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Pembentangan Bab 1 & 2 novel Melunas Rindu, Soala jawab, Latihan Lisan & Bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya & Penyata |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Agama iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pembentangan memuaskan. Pelajar telah dibahagikan berdasarkan bab untuk sesi pembetangan berpasangan. Hasil latihan juga memuaskan, namun ada jawapan yang tdk berdasarkan bab 1 |
No comments:
Post a Comment