RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 39(27.09 – 01.10.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 27.09.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna kata atau frasa klasik dan bahasa dalam yang terdapat dalam 3.memprosa satu perenggan teks klasik mengguna bahasa yang gramatis tanpa |
Aktiviti | Latihan kelas, Penyemakan pada papan tulis, Pebincangan kelas, Latihan bertulis dan bimbingan guru |
Bahan | Lambaran praktis (ms 71) |
Refleksi | Pelajar masih terpengaruh dengan laras bahasa klasik apabila memprosa teks klasik. Mereka dibimbingan untuk mengguna bahasa moden apabila membuat latihan memprosa. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3.Mengarang sebuah perenggan isi yang lengkap dan relevan |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 3 (i) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan dan Bimbangan individu |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pertanian ii. NIlai Moral : Cinta akan alam iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pelajar tiada masalah tidak format surat. Aspek huraian masih memerlukan banyak bimbingan |
Tarikh Hari | 28.09.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -KSN akan, terhadap, demi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti cara penggunaan kata sendi nama di atas dalam ayat 2. menyatakan sebab penggunaan kata sendi nama di atas adalah salah dalam 3.menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu salah dalam contoh soalan yang |
Aktiviti | Pembentangan individu, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Pelajar sukar memahami konsep 'mujarab' dan penyambut tentu. Diberi penerangan lanjut dan latihan tambahan. |
Tarikh Hari | 29.09.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan makna kata atau frasa klasik dan bahasa dalam yang terdapat dalam 3.memprosa satu perenggan teks klasik mengguna bahasa yang gramatis tanpa |
Aktiviti | Latihan kelas, Penyemakan pada papan tulis, Pebincangan kelas, Latihan bertulis dan bimbingan guru |
Bahan | Lambaran praktis (ms 71) |
Refleksi | Hasil P&P memuaskan. Pelajar dapat mengenal pasti kasalahan dan menyatakan sebab salah untuk contoh jawapan yang ditulis pada papan tulis |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | - Menlengkapkan ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 1.4 Aras 2 (iii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Hampir semua pelajar dapat menjawab dengan tepat 4 soalan latihan yang diberi. |
Tarikh Hari | 30.09.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Morfologi -Kata Tugas yang lebih daripada 1 fungsi (akan, untuk) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan fungsi-fungsi gramatik kata 'akan' dan 'untuk' |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM Kertas 1, Contoh Soalan |
Refleksi | Hasil latihan pelajar memuaskan |
Tarikh Hari | 01.10.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan 6RK2 –Tempat Bersejarah |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menerang secara spontan isi-isi untuk tajuk karangan yang dibentang |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Perbincangan kelas, Pemurnian hasil pembentangan |
Bahan | Nota ringkas dalam bentuk peta minda, Hasil rujukan para pelajar |
Refleksi | Pembentangan berjalan baik, namum masih banyak membaca. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS -Novel Melunas Rindu (Bab 10,11,12,13,14) |
Subtajuk | Unsur Monolog |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.3 Aras 2 ( i ) |
Fokus Sampingan | 4.3 Aras 1(ii) |
Aktiviti | Pembentangan berpasangan, Soal jawab kelas, Latihan kefahaman, Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Kasil sayang iii. KBT : Menyatakan bukti |
Refleksi | Hasil pembentangan amat memuaskan kerana pelajar dapat merumus setiap bab dalam satu ayat |
No comments:
Post a Comment