Friday, October 22, 2010

RPH M41

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010

SMK SERIAN

Minggu

41(11 – 15.10.2010)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

11.10.2010

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

Ulang kaji
-Rumusan & Alih Bentuk Teks

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar dalam penulisan
jawapan untuk rumusan dan memprosa teks (dialog & laras undang-undang)
2.mengenal pasti perkara-perkara yang patut dan tidak patut dilakukan oleh pelajar
dalam penulisan rumusan dan memprosa teks

3.mengenal pasti jawapan yang yang diharapkan berdasarkan bahan
rangsangan(teks asal)

Aktiviti

Penerangan guru, Pebincangan kelas/Soal jawab

Bahan

Contoh soalan dan skema jawapan

Refleksi

P&P khas member bimbingan pelajar menjawab soalan. Berdasarkan skema jawapan pelajar mendapat gambaran tentang bentuk jawapan yang diharapkan.

Kelas

4S2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Refleksi

CUTI BELAJAR PMR

 

Tarikh

Hari

12.10.2010

Selasa

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055)

Tajuk

Morfologi

-Ulang kaji

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan penanda soalan dan jawapan dalam contoh soalan yang dikaji

2. mengenal pasti cara menjawab soalan aras aplikasi
3.menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu tidak tepat

Aktiviti

Latihan kelas, Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota

Bahan

Buku Rujukan SIRI 5 TAHUN STPM BM (Soalan STPM 2003)

Refleksi

Pelajar amat memerlukan bimbimbangan tentang cara/kaedah mengenal pasti jawapan yang paling tepat.

 

Tarikh

Hari

13.10.2010

RABU

Kelas

6RK2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Ulang kaji
-Rumusan & Alih Bentuk Teks

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar dalam penulisan
jawapan untuk rumusan dan memprosa teks (dialog & laras undang-undang)
2.mengenal pasti perkara-perkara yang patut dan tidak patut dilakukan oleh pelajar
dalam penulisan rumusan dan memprosa teks

3.mengenal pasti jawapan yang yang diharapkan berdasarkan bahan
rangsangan(teks asal)

Aktiviti

Penerangan guru, Pebincangan kelas/Soal jawab

Bahan

Contoh soalan dan skema jawapan

Refleksi

P&P khas member bimbingan pelajar menjawab soalan. Berdasarkan skema jawapan pelajar mendapat gambaran tentang bentuk jawapan yang diharapkan.

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

Ulang Kaji

Subtajuk

-BM K1 & BM K2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. mengenal pasti keadah menjawab soalan berdasarkan arahan tajuk atau soalan
2. mengenal pasti kesalahan umum yang lazim dibuat oleh pelajar semasa
menjawab soalan
3.mengenal pasti skema jawapan berdasrkan kehendak atau arahan soalan

Fokus Utama

3.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

2.1 Aras 3 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, Perbincangan kelas, mencatat nota

Sistem Bahasa

Umum

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum

ii. NIlai Moral : Teliti & Peka
iii. KBT : Mencerakin & menjana idea
iv. BBM : Contoh Soalan BM K1 & K2, Contoh Skema jawapan

Refleksi

Pelajar banyak bertanyak tentang Bahagian C BM K2(Penetahuan bahasa. Sememangnya pelajar masih lemah dalam aspek tatabahasa. Byk memerlukan bimbingan

 

Tarikh

Hari

14.10.2010

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 7&8 (1055 – 1205)

Tajuk

Ulang Kaji Kendiri

-Morfologi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti cara menjawab soalan objektif aneka pilihani
2. menyatakan sebab sesuatu jawapan itu tidak tepat

Aktiviti

Latihan kendiri dengan bimbingan/tunjuk ajar guru

Bahan

Buku-buku Rujukan BM K1, Nota

Refleksi

P&P ini khusus untuk pelajar mendapat tunjuk ajar peribadi untuk perkara yang menjadi masalah kekapa mereka, lebih-lebi lagi untuk perkara yang memerlukan pemahaman. Pelajar mebuat ulang kaji kendiri atau dalam kumpulan. Guru megawas serta memberi bimbingan indiviu atau berkumpulan.

 

Tarikh

Hari

15.10.2010

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Ulang kaji

-BM Kertas 2 (Karangan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti cara menjawab soalan karangan berdasarkan tugasan atau arahan

soalan
2.menyatakan kesilapan lazim yang sering dilakukan oleh pelajar dalam penulisan
karangan dalam aspek isi dan huraian isi

3.mengenal pasti kesalahan bahasa yang lazim dilakukan oleh pelajar penulisan
karangan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat Hasil Perbincangan, Latihan mengarang & Bimbingan individu, Penyemakan kelas

Bahan

Siri Koleksi Kertas Ramalan BM Kertas 2

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan baik. Pelajar banyak bertanyakan soalan yang melibatkan aspek huraian. "bagaimana menulis panjang lebar?""

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

-Novel Melunas Rindu (Bab 15, 16, 17,18 dan 19)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan secara lisan mengguna bahasa yang baku sipnosis bab yang dikaji
2.Membina secara lisan satu ayat untuk merumuskan setiap bab yang dikaji
3.Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman tentang penggunaan
unsur konflik berdasarkan bab yang dikaji

Fokus Utama

3.3 Aras 2 ( i )

Fokus Sampingan

1.3 Aras 1 (iii)

Aktiviti

Pembentangan berpasangan, Soal jawab kelas, Latihan kefahaman, Bimbingan individu

Sistem Bahasa

Ayat Tanya

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan

ii. NIlai Moral: Tolak ansur

iii. KBT : Menyatakan bukti
iv. BBM : Buku teks, Soalan latihan

Refleksi

Kajian teks berdasarkan bab selesai. Pelajar yang membentang dapat menyatakan dalam satu focus utama bab yang dikaji. Pelajar dapat menjawab soalan kefahaman berdasarkan contoh yang diberi oleh guru

    
 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment