RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 41(11 – 15.10.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 11.10.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Ulang kaji |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar dalam penulisan 3.mengenal pasti jawapan yang yang diharapkan berdasarkan bahan |
Aktiviti | Penerangan guru, Pebincangan kelas/Soal jawab |
Bahan | Contoh soalan dan skema jawapan |
Refleksi | P&P khas member bimbingan pelajar menjawab soalan. Berdasarkan skema jawapan pelajar mendapat gambaran tentang bentuk jawapan yang diharapkan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Refleksi | CUTI BELAJAR PMR |
Tarikh Hari | 12.10.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -Ulang kaji |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan penanda soalan dan jawapan dalam contoh soalan yang dikaji 2. mengenal pasti cara menjawab soalan aras aplikasi |
Aktiviti | Latihan kelas, Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota |
Bahan | Buku Rujukan SIRI 5 TAHUN STPM BM (Soalan STPM 2003) |
Refleksi | Pelajar amat memerlukan bimbimbangan tentang cara/kaedah mengenal pasti jawapan yang paling tepat. |
Tarikh Hari | 13.10.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Ulang kaji |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar dalam penulisan 3.mengenal pasti jawapan yang yang diharapkan berdasarkan bahan |
Aktiviti | Penerangan guru, Pebincangan kelas/Soal jawab |
Bahan | Contoh soalan dan skema jawapan |
Refleksi | P&P khas member bimbingan pelajar menjawab soalan. Berdasarkan skema jawapan pelajar mendapat gambaran tentang bentuk jawapan yang diharapkan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Ulang Kaji |
Subtajuk | -BM K1 & BM K2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 3 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Perbincangan kelas, mencatat nota |
Sistem Bahasa | Umum |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Teliti & Peka |
Refleksi | Pelajar banyak bertanyak tentang Bahagian C BM K2(Penetahuan bahasa. Sememangnya pelajar masih lemah dalam aspek tatabahasa. Byk memerlukan bimbingan |
Tarikh Hari | 14.10.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Ulang Kaji Kendiri -Morfologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti cara menjawab soalan objektif aneka pilihani |
Aktiviti | Latihan kendiri dengan bimbingan/tunjuk ajar guru |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1, Nota |
Refleksi | P&P ini khusus untuk pelajar mendapat tunjuk ajar peribadi untuk perkara yang menjadi masalah kekapa mereka, lebih-lebi lagi untuk perkara yang memerlukan pemahaman. Pelajar mebuat ulang kaji kendiri atau dalam kumpulan. Guru megawas serta memberi bimbingan indiviu atau berkumpulan. |
Tarikh Hari | 15.10.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Ulang kaji -BM Kertas 2 (Karangan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti cara menjawab soalan karangan berdasarkan tugasan atau arahan soalan 3.mengenal pasti kesalahan bahasa yang lazim dilakukan oleh pelajar penulisan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat Hasil Perbincangan, Latihan mengarang & Bimbingan individu, Penyemakan kelas |
Bahan | Siri Koleksi Kertas Ramalan BM Kertas 2 |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan baik. Pelajar banyak bertanyakan soalan yang melibatkan aspek huraian. "bagaimana menulis panjang lebar?"" |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Novel Melunas Rindu (Bab 15, 16, 17,18 dan 19) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.3 Aras 2 ( i ) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 1 (iii) |
Aktiviti | Pembentangan berpasangan, Soal jawab kelas, Latihan kefahaman, Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral: Tolak ansur iii. KBT : Menyatakan bukti |
Refleksi | Kajian teks berdasarkan bab selesai. Pelajar yang membentang dapat menyatakan dalam satu focus utama bab yang dikaji. Pelajar dapat menjawab soalan kefahaman berdasarkan contoh yang diberi oleh guru |
No comments:
Post a Comment