RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 29 (19.07 – 23.07.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 19.07.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti syarat-syarat khusus untuk memprosa teks iklan 2. menulis sebuah perenggan yang tepat berdasarkan teks asal |
Aktiviti | Latihan lisan, Latihan bertulis & Penyemakan, Perbincangan/Penerangan guru |
Bahan | Lembaran Praktis dan skema jawapan |
Refleksi | Masih pelajar yang menulis ayat yang maksudnya tidak tepat dengan maksud asal. Kesalahan ini menjadi bahan perbincangan kelas, dan pelajar dpt menyatakan sebab kesalahan ayat tersebut. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Perenggan isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3. Menyatakan sebab untuk setiap kesalahan binaan ayat topik, huraian serta |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Mencerakin perenggan isi, Perbincangan kelas, Penerangan guru |
Sistem Bahasa | Binaan ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Ekonomi ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Pelajar dapat megenal pasti kesalahan huraian & bahasa dalam contoh perenggan isi yang dikaji. |
Tarikh Hari | 20.07.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -Konsep kata |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. membandingbezakan konsep kata, kata akar, kata dasar, morfem, morfem terikat |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Tarikh Hari | 21.07.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti syarat-syarat khusus untuk memprosa teks iklan 2. menulis sebuah perenggan yang tepat berdasarkan teks asal |
Aktiviti | Latihan lisan, Latihan bertulis & Penyemakan, Perbincangan/Penerangan guru |
Bahan | Lembaran Praktis dan skema jawapan |
Refleksi | Masih pelajar yang menulis ayat yang maksudnya tidak tepat dengan maksud asal. Kesalahan ini menjadi bahan perbincangan kelas, dan pelajar dpt menyatakan sebab kesalahan ayat tersebut. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Menganalisis Ayat (Subjek & Predikat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan |
Sistem Bahasa | Subjek, Predikat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. |
Tarikh Hari | 22.07.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Morfologi -Bentuk Kata |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan 4 bentuk kata 2. menyatakan ciri-ciri setiap bentuk kata tersebut |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan & Penyemakan |
Bahan | Buku Rujukan BM STPM ACE HEAD, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Pelajar diminta membuat nota tentang 'Imbuhan KN, KK & KA' |
Tarikh Hari | 23.07.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis ayat topik yang jelas dan tepat 2. menulis sekurang-kurangnya 5 ayat yang menyokong ayat topik 4. mengenal pasti kesalahan bahasa dalam contoh hasil kerja pelajar yang dikaji |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan & Perbincangan kelas, Pemurnian hasil latihan |
Bahan | Lambaran Praktis, Hasil kerja pelajar |
Refleksi | Hasil P&P memuaskan. Pelajar member kerjasama dengan mengemukakan pendapat. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Cerpen Mellisa Biarkan Samudera |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.1 Aras 2 ( i ) |
Fokus Sampingan | 2.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Kuiz/Soalan lisan,Latihan bertulis, Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Patriotisme iii. KBT : Membanding beza |
Refleksi | Latihan lisan berjalan baik. Pelajar berebut-rebut mahu menjawab soalan, keran jawapan yang tepat ialah tiket utk duduk!! Latihan bertulis focus tentang cara menjawab soalan berbtuk perbandingan menggunakan dua bahan (cerpen) |
Tahniah! RPH yang teratur. Refleksi yang jelas dan terperinci akan dapat membantu proses p&p yang seterusnya.
ReplyDelete