RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 31 (02 – 06.08.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 02.08.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks -Sajak |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti syarat-syarat umum memprosa teks sajak |
Aktiviti | Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Lembaran Praktis (145) dan skema jawapan |
Refleksi | Hasil latihan pelajar memuaskan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Karangan berpandu (latihan 3) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3. Membina sebuah ayat kesimpulan, 2 ayat saranan dan 1 ayat harapan untuk |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, latihan lisan mengembang isi, Latihan bertulis & bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Binaan ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Tanggungjawab iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Keseluruhan hasil latihan pelajar memuaskan walaaupun masih ada pelajar menulis 3 isi dalm satu perenggan pendek. |
Tarikh Hari | 03.08.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -Aspek Makna Imbuhan (ber-, ter- & ke-…-an) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti variasi makna imbuhan ber-, ter- dan Ke-…-an setelah membuat |
Aktiviti | Membuat rujukan, Membuat nota, Latihan Lisan, Perbincangan kelas |
Bahan | AceAhead, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Pelajar tahu menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu tepat atau salah |
Tarikh Hari | 04.08.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks -Sajak |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti syarat-syarat umum memprosa teks sajak |
Aktiviti | Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Lembaran Praktis(145) dan skema jawapan |
Refleksi | Masih tedapat unsur penambahan atau penukaran fakta |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Analisis Ayat (Kesalahan Ejaan & Imbuhan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 4.2 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Latihan dan Penyemakan, penerangan guru |
Sistem Bahasa | Imbuhan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Namum masih ada beberapa orang lemah dalam bahagian imbuhan. |
Tarikh Hari | 05.08.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Morfologi -Golongan kata (KN & KA) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti jenis KN & KA 2. membuat nota dalam bentuk rajah pohon yang jelas menujukkan variasi jenis KN |
Aktiviti | Membuat rujukan, Membuat nota, latihan & penyemakan |
Bahan | Ace Ahead, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Nota pelajar kemas dan lengkap. |
Tarikh Hari | 06.08.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan -Pembentangan Kumpulan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi untuk setiap isu utama tajuk karangan |
Aktiviti | Membuat rujukan & memproses maklumat |
Bahan | Komputer/Internet, CD, PenDrive |
Refleksi | Pelajar sibuk mengakses maklumat. Namum ada masalah untuk menyimpan maklumat (dokumen) dalam CD/ PenDrive. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS -Sajak |
Subtajuk | 1. Tiba Waktunya |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 4.2 Aras 2 (ii ) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Deklamasi sajak, Mencatat nota, Latihan bertulis, Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Kata Kerja Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Agama ii. NIlai Moral : Taat iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Hasil latihan secara amnya memuaskan. |
No comments:
Post a Comment