Sunday, August 1, 2010

RPH M30

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010

SMK SERIAN

Minggu

30 (26.07 – 30.07.2010)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

26.07.2010

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130)

Tajuk

Rumusan
-Latihan 2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti sekurang-kurang 5 isi rumusan setelah memdapat bimbingan
guru

2. mengenal pasti sekurang kurangnya 2 elemen untuk setiap isi rumusan
3. menulis satu ayat isi rumusan yang lengkap berdasarkan hasil perbincangan kelas

Aktiviti

Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan

Bahan

Lembaran Praktis dan skema jawapan

Refleksi

Pelajar masih perlu dibantu untuk mengenal pasti elemen-elemen untuk isi rumusan.

Kelas

4S2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

-Isi Tersirat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 6 isi tersurat dgn bimbingan guru
2. Mebina ayat penduluan & penutup rumusan secara lisan

3. Membina 3 ayat untuk isi tersirat berdasarkan arahan soalan kedua

Fokus Utama

1.2 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 2 (i)

Aktiviti

Mencari isi-isi tersurat, Latihan lisan, Perbincangan kelas, Latihan menulis isi tersirat

Sistem Bahasa

Binaan ayat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Bahasa

ii. NIlai Moral : Hormat

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Home Tuition (Latihan 2, ms 3)

Refleksi

Pelajar dpt mengenal pasti 8 isi tersurat dgn bimbingan guru. Masih terdapat ayat isi tersirat yang tidak menepati arahan soalan kedua.

 

Tarikh

Hari

27.07.2010

Selasa

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055)

Tajuk

Morfologi

-kata majmuk

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti jenis dan bentuk kata majmuk
2. mengeja kata majmuk yang menerima imbuhan dan pengandaan
3. Membandingbezakan antara kata majmuk dan frasa nama

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan

Bahan

Buku-buku rujukan BM K1

Refleksi

Pelajar tahu membezakan antara kata majmuk dan frasa nama

 

Tarikh

Hari

28.07.2010

RABU

Kelas

6RK2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Rumusan
-Latihan 2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti sekurang-kurang 5 isi rumusan setelah memdapat bimbingan
guru

2. mengenal pasti sekurang kurangnya 2 elemen untuk setiap isi rumusan
3. menulis satu ayat isi rumusan yang lengkap berdasarkan hasil perbincangan kelas

Aktiviti

Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan

Bahan

Lembaran Praktis dan skema jawapan

Refleksi

Seperti pelajar 6RK5, pelajar masih perlu dibantu untuk mengenal pasti elemen-elemen untuk isi rumusan.

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Menukar ayat

(Ayat songsang & Ayat biasa)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan makna ayat songsang & ayat susunan biasa
2. Mengenal pasti subjek & predikat serta unsure keterangan dlm ayat.
3. Menukar sekurang-kurang 3 daripada 5 ayat susunan biasa kpd ayat susunan
songsang.

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan

2.4 Aras 2 (iii)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan

Sistem Bahasa

Subjek, Predikat & Keterangan ayat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum
ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Lambaran Kerja Blog A (ms 108)

Refleksi

Hasil latihan memuaskan.

 

Tarikh

Hari

29.07.2010

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205)

Tajuk

Morfologi

-Kata Ganda

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti bentuk kata ganda

2. menyatakan maksud pengandaan

Aktiviti

Perbincangan kelas, Mencatat nota, latihan & penyemakan

Bahan

Buku-buku rujukan BM K1, Tatabahasa

Refleksi

Hasil latihan memuaskan. Pelajar diminta membuat nota sebagai kerja rumah.

 

Tarikh

Hari

30.07.2010

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Analisis Kesalahan Bahasa

-Latihan 2

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti 8 kesalahan bahasa dalam petikan
2. Memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti
3. Menyatakan sebab kesalahan untuk setiap kesalahan yang telah dikenal pasti dengan bimbingan guru

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan

Lambaran Praktis (ms 197)

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat memgenal pasti lebih 8 kesalahan bahasa tersebut. Namun mereka tidak tahu menyatakan sebab kesalahan.

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Prosa Tradisional – Hikayat Khoja Maimun

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menjawab soalan lisan secara spontan tanpa merujuk teks
2. Menyatakan sekuarang-kurangnya 2 latar masyarakat dalam prosa.
3. Menjawab dengan tepat dan lengkap satu soalan kefahaman berdasarkan
kehendak soalan dan rujukan teks

Fokus Utama

3.1 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan

2.4 Aras 2 (ii)

Aktiviti

Kuiz/Soalan lisan,Latihan bertulis, Penyemakan lisan

Sistem Bahasa

Ayat Tanya

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Keberanian

iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Buku teks (ms 69), Soalan latihan

Refleksi

Pelajar masih sukar memahami bahasa klasik. Pelajar perlu bimbingan guru


 

1 comment:

  1. Tahniah! RPH yang teratur. Refleksi yang jelas dan terperinci akan dapat membantu proses p&p yang seterusnya.

    ReplyDelete