RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 30 (26.07 – 30.07.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 26.07.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurang 5 isi rumusan setelah memdapat bimbingan 2. mengenal pasti sekurang kurangnya 2 elemen untuk setiap isi rumusan |
Aktiviti | Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Lembaran Praktis dan skema jawapan |
Refleksi | Pelajar masih perlu dibantu untuk mengenal pasti elemen-elemen untuk isi rumusan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | -Isi Tersirat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3. Membina 3 ayat untuk isi tersirat berdasarkan arahan soalan kedua |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 1.4 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Mencari isi-isi tersurat, Latihan lisan, Perbincangan kelas, Latihan menulis isi tersirat |
Sistem Bahasa | Binaan ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Bahasa ii. NIlai Moral : Hormat iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Pelajar dpt mengenal pasti 8 isi tersurat dgn bimbingan guru. Masih terdapat ayat isi tersirat yang tidak menepati arahan soalan kedua. |
Tarikh Hari | 27.07.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Morfologi -kata majmuk |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti jenis dan bentuk kata majmuk |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Refleksi | Pelajar tahu membezakan antara kata majmuk dan frasa nama |
Tarikh Hari | 28.07.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurang 5 isi rumusan setelah memdapat bimbingan 2. mengenal pasti sekurang kurangnya 2 elemen untuk setiap isi rumusan |
Aktiviti | Latihan lisan,Perbincangan/Penerangan guru, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Lembaran Praktis dan skema jawapan |
Refleksi | Seperti pelajar 6RK5, pelajar masih perlu dibantu untuk mengenal pasti elemen-elemen untuk isi rumusan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Menukar ayat (Ayat songsang & Ayat biasa) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan |
Sistem Bahasa | Subjek, Predikat & Keterangan ayat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. |
Tarikh Hari | 29.07.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Morfologi -Kata Ganda |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti bentuk kata ganda 2. menyatakan maksud pengandaan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, latihan & penyemakan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1, Tatabahasa |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. Pelajar diminta membuat nota sebagai kerja rumah. |
Tarikh Hari | 30.07.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa -Latihan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 8 kesalahan bahasa dalam petikan |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota |
Bahan | Lambaran Praktis (ms 197) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat memgenal pasti lebih 8 kesalahan bahasa tersebut. Namun mereka tidak tahu menyatakan sebab kesalahan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Khoja Maimun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Kuiz/Soalan lisan,Latihan bertulis, Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Keberanian iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Pelajar masih sukar memahami bahasa klasik. Pelajar perlu bimbingan guru |
Tahniah! RPH yang teratur. Refleksi yang jelas dan terperinci akan dapat membantu proses p&p yang seterusnya.
ReplyDelete