Sunday, July 18, 2010

RPH M28

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010

SMK SERIAN

Minggu

28 (12.07 – 16.07.2010)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

12.07.2010

ISNIN

Kelas

6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130)

Tajuk

Rumusan
-Latihan 1 (Minuman Beralkohol)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti sekurang-kurang 4 daripada 6 isi sokongan
2. menulis sebuah ayat isi sokongan dengan tepat dengan membuatkan eleman-
eleman yang perlu
3. mennyatakan sebab sesuatu ayat jawapan pelajar itu tidak tepat.

Aktiviti

Latihan lisan, Perbincangan kelas, bertulis & Penyemakan

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Hasil latihan amat memuaskan kerana kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti kesemua 6 isi sokongan rumusan. Mereka gembira!!!

Kelas

4S2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

-Isi Tersurat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 6 daripada 11 isi tersurat yang terdapat dlm
petikan
2. Menyatakan sebab sesuatu jawapan pelajar itu bukan isi tersurat

3. Membina ayat pendahuluan dan penutup yang tepat secara lisan.

Fokus Utama

2.2 Aras 2 (i)

Fokus Sampingan

2.4 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan lisan, Penerangan guru, Perbincangan kelas

Sistem Bahasa

Penanda wacana

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Ekonomi

ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Membanding beza
iv. BBM : Lembaran Kerja Home Tuitions (ms 2)

Refleksi

Kebanyakan pelajar dpt mengenal pasti sekurang-kurang 6 isi tersurat. Latihan lisan pengenalan & penutup amat memuaskan.

 

Tarikh

Hari

13.07.2010

Selasa

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055)

Tajuk

Ujian Topikal

Sejarah & Perkembangan BM
-BM Kuno, BM Klasik & BM Moden

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 50% soalan objektif isi tempat
kosong & aneka pilihan dalam tempoh 40 minit.

Aktiviti

Ujian bertulis

Bahan

Kertas Soalan Objektif Isi Tempat Kosong & Aneka Pilihan

Refleksi

Terdapat byk pelajar yang meninggalkan ruang menjjawab utk bahagian isi tempat kosong!!!!!!!!

 

Tarikh

Hari

14.07.2010

RABU

Kelas

6RK2

Masa

5&6 (0945 – 1055)

Tajuk

Rumusan
-Latihan 1 (Minuman Beralkohol)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti sekurang-kurang 4 daripada 6 isi sokongan
2. menulis sebuah ayat isi sokongan dengan tepat dengan membuatkan eleman-
eleman yang perlu
3. mennyatakan sebab sesuatu ayat jawapan pelajar itu tidak tepat.

Aktiviti

Latihan lisan, Perbincangan kelas, bertulis & Penyemakan

Bahan

Petikan fotostat

Refleksi

Hasil latihan amat memuaskan kerana kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti kesemua 6 isi sokongan rumusan. Mereka gembira!!!

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

- Menganalisis ayat
(Ayat Tunggal & Ayat Majmuk)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti ciri-ciri ayat Tunggal & Ayat Majmuk
Frasa Sendi Nama
2. Mengenal pasti kata hubung dalam ayat majmuk.
3. Menukar satu ayat majmuk kepada 2 ayat tunggal.

Fokus Utama

3.2 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan

1.4 Aras 2 (iii)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Hubung

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum
ii. NIlai Moral : Peka

iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Buku Teks, Lembaran Praktis

Refleksi

Hasil latihan memuaskan.

 

Tarikh

Hari

15.07.2010

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK2

Masa

3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205)

Tajuk

Pembetulan Kertas Ujian Topikal

-Sejarah & Perkembangan BM

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat

2. menyatakan sebab pilihan jawapan itu tidak tepat/salah

Aktiviti

Penyemakan, Pembetulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan

Kertas Ujian & Skema Jawapan

Refleksi

Hasil ujian sangat tidak memuaskan. Kebanyakan pelajar mendapat market dalam lingkungan 40%.

 

Tarikh

Hari

16.07.2010

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140)

Tajuk

Analisis Kesalahan Bahasa

-Latihan 1

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti 13 kesalahan bahasa dalam petikan
2. Memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti
3. Menyatakan sebab kesalahan untuk setiap kesalahan yang telah dikenal pasti dengan bimbingan guru

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat nota

Bahan

Lambaran Praktis (ms )

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat memgenal pasti lebih daripada 8 kesalahan bahasa. Namun mereka tidak tahu menyatakan sebab kesalahan. Mereka perlu pengetahuan morfologi

Kelas

4S2

Masa

7&8 (1055 – 12015)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Prosa Tradisional

-Hikayat Indera Nata

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menjawab soalan lisan secara spontan tanpa merujuk teks
2. Menyatakan tema, persoalan, latar masyarakat, nilai dan pengajaran yang
terdapat dalam sajak
3. Menjawab dengan tepat dan lengkap 2 soalan kefahaman berdasrkan kehendak
soalan dan rujukan teks

Fokus Utama

2.1 Aras 2 ( i )

Fokus Sampingan

2.3 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Kuiz/Soalan lisan,Latihan bertulis, Penyemakan lisan

Sistem Bahasa

Ayat Tanya

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Tolong-menolong

iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Buku teks (ms 95), Soalan latihan

Refleksi

Latihan lisan berjalan baik. Pelajar berebut-rebut mahu menjawab soalan, kerana jawapan yang tepat ialah tiket utk duduk!!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH yang dihantar lengkap dan kemaskini.
    Thank you for submitting it on time.
    Have a nice day!

    ReplyDelete