RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 27(05 – 09.07.2010) | |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 05.07.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 6 kesalahan bahasa dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Penerangan guru |
Bahan | Lembaran Praktis (ms 163 ) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti 4 kesalahan tetapi masih terlalu lemah untuk menyatakan sebab kesalahan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Karangan |
Subtajuk | -Rencana |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3. Menulis 4 buah ayat relevan dan sebuah ayat yang dpt menggambarkan |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 3 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Latihan & Bimbingan individu |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sukan ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Masih terdapat pelajar tidak menulis ayat yg menggambarkan kehedak soalan dlm perenggan pendahuluan. Ditegur & dibimbing. |
Tarikh Hari | 06.07.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan konsep perancangan bahasa 2. menyatakan makna perancangan taraf & perancangan korpus bahasa |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Refleksi | Pelajar telah diberi tajuk mengikut kumpulan sebagai persediaan P&P. Hasil latihan lisan memuaskan |
Tarikh Hari | 07.07.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti 6 kesalahan bahasa dalam petikan 2. memperbetul setiap kesalahan yang telah dikenal pasti |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan & Penerangan guru |
Bahan | Lembaran Praktis (ms 163 ) |
Refleksi | Seperti pelajar 6R5, pelajar dapat mengenal pasti kesalahan tetapi masih terlalu lemah utnuk menyatakan sebab kesalahan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | - Menganalisis ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3. Menyatakan kesemua pola ayat untuk 5 ayat dasar yang diberi |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 1.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata dan Frasa |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mengkategori |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. |
Tarikh Hari | 08.07.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM -Unsur Asing Dalam Bahasa Melayu |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan sebab-sebab wujudnya unsur asing dlm bahasa Melayu 2. mengenal pasti unsur-unsur bahasa yang dipinjam pakai dlm bahasa Melayu |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM Kertas1, Contoh Soalan |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Tarikh Hari | 09.07.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis sekurang-kurang 7 ayat yang relevan dengan tajuk 2. menulis ayat isu utama dengan tepat berdasarkan kehendak tajuk karangan 3. mengenal pasti dan menyatakan sebab kesalahan bahasa dalam contoh hasil |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan & Perbincangan kelas, Pemurnian hasil latihan |
Bahan | Lambaran Praktis, Hasil kerja pelajar |
Refleksi | Masih terdapat ayat-ayat pelajar yang tdk relevan dengan tajuk. Ada juga yang memuatkan unsur isi!!! Dibincangan & dimurnikan dlm perbincangan kelas. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS -Sajak |
Subtajuk | 1. Mengintai Ruang Insaf 2. Mahsuri |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 4.1 Aras 2 ( i ) |
Fokus Sampingan | 3.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Deklamasi sajak dgn iringan muzik, Mencatat nota, Latihan bertulis, Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Kata Ajektif Terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Kasil sayang iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Sesi deklamasi sajak dgn iringan petikan gitar menghiburkan pelajar. Pelajar memberi tempukan gemuruh utk pelajar yg terlibat (Eugene, Halminton, Lessiana & Haywin) |
No comments:
Post a Comment