RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | (28.06 – 02.07.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 28.06.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 (1055 – 1130) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti syarat-syarat umum untuk memprosa teks asal 2. menulis sebuah ayat yang tepat berdasarkan teks asal |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis pada papan tulis & Penyemakan |
Bahan | Contoh teks dan skema jawapan |
Refleksi | Pelajar masih mengguna kata Tanya dalam jawapan(ayat penyata). Mereka diberi penerangan berdasarkan latihan yang dibuat pada papan tulis. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | -Isi Tersurat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 3. Membina ayat pendahuluan dan penutup yang tepat secara lisan. |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 3 (i) |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan lisan, Penerangan guru, Perbincangan kelas |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Ekonomi ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Pelajar masih sukar mengenal pasti isi kerana mereka tidak dapat membezakan antara isi dan penerangan lanjut. Perlu diberi latihan dan bimbingan lanjut. |
Tarikh Hari | 29.06.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti ciri-ciri BM kuno, klasik & moden 2. menyatakan persamaan & perbezaan antara ketiga-tiga generasi BM tersebut |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan lisan |
Bahan | Buku-buku rujukan BM K1 |
Refleksi | Pelajar telah diberi tajuk mengikut kumpulan sebagai persediaan P&P. Hasil latihan lisan kurang memuaskan kerana pelajar kurang faham akan istilah yg digunakan dalam soalan & pilihan jawapan. |
Tarikh Hari | 30.06.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Alih Bentuk Teks |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti syarat-syarat umum untuk memprosa teks asal 2. menulis sebuah ayat yang tepat berdasarkan teks asal |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & Penyemakan |
Bahan | Contoh teks dan skema jawapan |
Refleksi | Pelajar tidak pasti sebab jawapan pelajar tidak tepat. Perlu diberi penerangan lanjut oleh guru walaupun sudah diterangkan sebelumnya. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | - Menganalisis ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 1.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 1.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan dan Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata dan Frasa |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Mengkategori |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan. |
Tarikh Hari | 01.07.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945 )/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Sejarah & Perkembangan BM -Perancangan Bahasa Melayu |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan konsep perancangan bahasa 2. mengenal pasti pertubuhan yang menyumbang kepada perkembangan BM serta 3. menyatakan pebezaan dan persamaan antara bahasa kebangsaan & bahasa rasmi |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM Kertas1, Contoh Soalan |
Refleksi | |
Tarikh Hari | 02.07.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis ayat topik yang jelas dan tepat 2. menulis sekurang-kurangnya 5 ayat yang menyokong ayat topik 4. mengenal pasti kesalahan bahasa dalam contoh hasil kerja pelajar yang dikaji |
Aktiviti | Latihan mengarang, Penyemakan & Perbincangan kelas, Pemurnian hasil latihan |
Bahan | Lambaran Praktis, Hasil kerja pelajar |
Refleksi | Masih terdapat ayat huraian yang tdk focus. Pelajar diberi bimbingan untuk memahami sebab ayat-ayat tersebut tidak menyokong ayat topic. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | 1. Israk 2. Pemain Catur |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.1 Aras 2 ( i ) |
Fokus Sampingan | 2.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Kuiz (Lelaki lwn Perempuan),Latihan bertulis, Penyemakan lisan |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sukan ii. NIlai Moral : Kasil sayang iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | Latihan bertulis tidak sempat dijalankan kerana pelajar keluar untuk melihat pameran buku. |
No comments:
Post a Comment