Wednesday, July 17, 2013

RPH M27 2013


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK SERIAN
Minggu
27 (01 – 05.07.2013)
Mata Pelajaran
Bahasa Malaysia

Tarikh
Hari
01.07.06.2013
ISNIN
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Sejarah & Perkemabangan BM
-BM Kuno, BM Klasik, BM Moden
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan fungsi-fungsi BM kuno, klasik dan moden
2.mengenal pasti dan membandingbezakan ciri-ciri BM kuno, klasik & moden
Aktiviti
Membuat rujukan teks, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan
Bahan
Buku-buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Pelajar masih memerlukan bimbingan guru utk mengurus maklumat-maklumat berdasarkan buku-buku rujukan yang diguna kerana maklumat/fakta antara buku rujukan tdk sama
Kelas
6AK4
Masa
8&9 (1130 – 1240)
Tajuk
PBS
-Tajuk, Senarai Kandungan, Penghargaan, Pengenalan
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Menyatakan  isi kandungan bahagian senarai kandungan, penghargaa dan pengenalan esei ilmiah
2.mengenal pasti kaedah dan garis panduan pencitaan dan penulisan tajuk, pengenalan (Latar belakang & Objektif kajian)
Aktiviti
Membuat rujukan contoh teks, Penerangan guru, mencatat nota
Bahan
 Contoh tajuk, Contoh teks esei ilmiah
Refleksi
Bimbingan kumpulan banyak membantu pelajar membuat penulisan yang relevan

Tarikh
Hari
02.07.2013
Selasa
Kelas
4S1
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
Subtajuk
Karangan Berformat – Syarahan/Ceramah/Ucapan
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyatakan unsur/komponen wajib syarahan/ceramah/ucapan
2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 isi karangan berdasarkan tajuk yang dipilih
Fokus Utama
3.2 Aras 1 (ii)
Fokus Sampingan
5.1  Aras 1 (i)
Aktiviti
Membuat rujukan buku teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, Latihan (mengenal pasti isi karangan)
Sistem Bahasa
Kata Ganti Nama Orang kedua
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Kesihatan
 ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab
iii. KBT            : Mencerakin & menjana idea
iv. BBM            :Buku Lambaran Kerja Pelajar, Buku Teks
Refleksi
P&P ini mendedahkan format penulisan dan pengenalpastian isi karangan. Pelajar diminta membuat rujukan untuk mengenal pasti isi yang relevan/tepat. Latihan mengarang akan bersambung minggu depan untuk member ruang kpd guru membimbing pelajar secara terus.

Kelas
6AK4
Masa
7&8 (1055 - 1205)
Tajuk
Variasi Bahasa
-Konsep & jenis
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna variasi bahasa
2.mengenal jenis-jenis variasi bahasa dalam BM
3.membandingbezakan cirri-ciri antara variasi bahasa formal & tidak formal
Aktiviti
Perbincangan( &membuat rujukan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
Bahan
 Buku Rujukan
Refleksi
Pelajar dapat melihat perbezaan antara variasi formal & tdk formal

Tarikh
Hari
03.07.2013
RABU
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
-Perenggan isi
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan isi
2.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur pentingan perenggan ini
Aktiviti
Perbicangan kelas(Pengkongsian pelajar dari setiap sekolah asal), Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan mengarang perenggan ini
Bahan
2 Contoh Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
Refleksi
Aspek huraian pelajar masih lemah kerana mereka menulis tanpa panduan yang betul!!!!!
Kelas
4S1
Masa
6&7 (1020 - 1130 )
Tajuk
KOMSAS
Subtajuk
Sajak ‘Adat Sezaman’
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru
2.menjelas sekurang-kurangnya 2 nilai yang terdapat dalam sajak
3.menjawab dgn tepat dua soalan kefahaman berdasarkan petikan sajak
Fokus Utama
1.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
6.2  Aras 2 (iii)
Aktiviti
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan kefahaman
Sistem Bahasa
Umum
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Sejarah
 ii. NIlai Moral : Menghargai
iii. KBT            : Mencerakin
iv. BBM            : Kertas Soalan, Skrip Jawapan, Skema Jawpan
Refleksi
Masih ada pelajar yang memahami kehendak soalan kerana member bukukti bukan sebab(kehendak soalan). Kumpulan pelajar diberi bimbingan secara kumpulan.

Tarikh
Hari
04.07.2013
KHAMIS
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Pembacaan Kritis & Analitis
-Latihan 1
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna 2 frasa berdasarkan petikan
2.mengenal pasti kesalahan dalam contoh jawapan yang dibincangan
Aktiviti
Latihan, Penyemakan & Perbincangan kelas
Bahan
Set Soalan Latihan 1
Refleksi
Pelajar tidak dapat menjawab soalan kerana mereka lemah dalam aspek penbendaharaan kata.
Kelas
6AK4
Masa
 8&9 (1130– 1240)
Tajuk
Variasi Bahasa
-Ciri Jenis Variasi bahasa
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan istilah-istihan berkaitan dengan tajuk
2.mengenal pasti cirri-ciri setiap jenis variasi bahasa
Aktiviti
Perbincangan & Pembentangan Kumpulan
Bahan
Buku Rujukan, Bahan Hasil Perbincangan
Refleksi
Pelajar dapat mengemukan contoh-contoh cirri yang tepat

Tarikh
Hari
05.07.2013
JUMAAT
Kelas
6AK4
Masa
 1 & 2(0705 – 0815)
Tajuk
PBS
-Skop kajian, Batasan Kajian, Kepentingan Kajian
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti perkara-perkara yang harus dimuatkan dlm 3 bahagian tesrebut
2.menentukkan skop, batasan 7 kepentingan kajian berdasarkan tajuk yang dipilih/dicipta
Aktiviti
Penerangan guru, Latihan & Bimbingan
Bahan
Contoh esei
Refleksi
Bimbingan amat perlu bagi memastikan masalah pelajar dan seterusnya mengambil tindakan untuk membantu & membimbing mereka
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
-Perenggan isi (…sambungan)
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur 2.mengenal pasti kesalahan bahasa dan aspek kerelevanan dlm skrip karangan
Aktiviti
Latihan mengarang, Penyemakan & Bimbingan Kumpulan
Bahan
 Contoh Perenggan isi mantap, contoh perenggan isi yang dangkal
Refleksi
Pelajar masih belum dapat melihat dengan jelas konsep ‘mengapa’ & ‘bagaimana’ dalam proses menulis bahagian huraian isi.
Kelas
4S1
Masa
8&9 (1040 – 1140)
Tajuk
Tatabahasa
Subtajuk
Memisahkan Ayat
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti 5 perkara yang perlu diberi perhatian untuk memisahkan ayat
2.mengenal pasti semua 4 kata hubung dalam petikan
3.membina 6 ayat tunggal yang gramatis berdasarkan petikan
Fokus Utama
1.2 Aras 1 (ii)
Fokus Sampingan
5.2  Aras 1 (i)
Aktiviti
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & Penyemakan
Sistem Bahasa
Kata Hubung
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Umum
 ii. Nilai Moral : Teliti
iii. KBT            : Mengkategori
iv. BBM            : Lambaran Praktis
Refleksi
P&P ini sangat berjaya kerana hampir semua pelajar mendapat markah penuh. Pelajar tdk mendapat markah penuh kerana mereka mengguggur sesuatu perkataan(makna ayat tidak lagi 100% sama).


















No comments:

Post a Comment