RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK
SERIAN
Minggu
|
27 (01 – 05.07.2013)
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Malaysia
|
Tarikh
Hari
|
01.07.06.2013
ISNIN
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Sejarah
& Perkemabangan BM
-BM Kuno, BM Klasik, BM Moden |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan fungsi-fungsi BM kuno, klasik dan moden 2.mengenal pasti dan membandingbezakan ciri-ciri BM kuno, klasik & moden |
|
Aktiviti
|
Membuat
rujukan teks, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan
|
|
Bahan
|
Buku-buku
Rujukan, Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Pelajar masih
memerlukan bimbingan guru utk mengurus maklumat-maklumat berdasarkan
buku-buku rujukan yang diguna kerana maklumat/fakta antara buku rujukan tdk
sama
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
8&9 (1130
– 1240)
|
|
Tajuk
|
PBS
-Tajuk,
Senarai Kandungan, Penghargaan, Pengenalan
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Menyatakan isi kandungan bahagian senarai kandungan, penghargaa dan pengenalan esei ilmiah 2.mengenal pasti kaedah dan garis panduan pencitaan dan penulisan tajuk, pengenalan (Latar belakang & Objektif kajian) |
|
Aktiviti
|
Membuat
rujukan contoh teks, Penerangan guru, mencatat nota
|
|
Bahan
|
Contoh tajuk, Contoh teks esei ilmiah
|
|
Refleksi
|
Bimbingan
kumpulan banyak membantu pelajar membuat penulisan yang relevan
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
02.07.2013
Selasa
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
|
|
Subtajuk
|
Karangan Berformat – Syarahan/Ceramah/Ucapan
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyatakan unsur/komponen wajib syarahan/ceramah/ucapan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 isi karangan berdasarkan tajuk yang dipilih |
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras 1 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
5.1 Aras 1 (i)
|
|
Aktiviti
|
Membuat rujukan buku teks, Perbincangan kelas, Penerangan
guru, Latihan (mengenal pasti isi karangan)
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata Ganti Nama Orang kedua
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Kesihatan
ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab
iii.
KBT : Mencerakin &
menjana idea
iv. BBM :Buku Lambaran Kerja Pelajar, Buku Teks |
|
Refleksi
|
P&P ini
mendedahkan format penulisan dan pengenalpastian isi karangan. Pelajar
diminta membuat rujukan untuk mengenal pasti isi yang relevan/tepat. Latihan
mengarang akan bersambung minggu depan untuk member ruang kpd guru membimbing
pelajar secara terus.
|
|
|
||
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
7&8 (1055
- 1205)
|
|
Tajuk
|
Variasi
Bahasa
-Konsep
& jenis
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna variasi bahasa 2.mengenal jenis-jenis variasi bahasa dalam BM 3.membandingbezakan cirri-ciri antara variasi bahasa formal & tidak formal |
|
Aktiviti
|
Perbincangan(
&membuat rujukan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
melihat perbezaan antara variasi formal & tdk formal
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
03.07.2013
RABU
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
-Perenggan isi |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan isi 2.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur pentingan perenggan ini |
|
Aktiviti
|
Perbicangan
kelas(Pengkongsian pelajar dari setiap sekolah asal), Penerangan guru,
Mencatat nota, Latihan mengarang perenggan ini
|
|
Bahan
|
2 Contoh
Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
|
|
Refleksi
|
Aspek huraian
pelajar masih lemah kerana mereka menulis tanpa panduan yang betul!!!!!
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
6&7 (1020
- 1130 )
|
|
Tajuk
|
KOMSAS
|
|
Subtajuk
|
Sajak ‘Adat Sezaman’
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru 2.menjelas sekurang-kurangnya 2 nilai yang terdapat dalam sajak 3.menjawab dgn tepat dua soalan kefahaman berdasarkan petikan sajak |
|
Fokus Utama
|
1.2 Aras 2 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
6.2 Aras 2 (iii)
|
|
Aktiviti
|
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan kefahaman
|
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Sejarah
ii. NIlai Moral : Menghargai
iii.
KBT : Mencerakin
iv. BBM : Kertas Soalan, Skrip Jawapan, Skema Jawpan |
|
Refleksi
|
Masih ada
pelajar yang memahami kehendak soalan kerana member bukukti bukan
sebab(kehendak soalan). Kumpulan pelajar diberi bimbingan secara kumpulan.
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
04.07.2013
KHAMIS
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Pembacaan
Kritis & Analitis
-Latihan
1
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna 2 frasa berdasarkan petikan 2.mengenal pasti kesalahan dalam contoh jawapan yang dibincangan |
|
Aktiviti
|
Latihan,
Penyemakan & Perbincangan kelas
|
|
Bahan
|
Set Soalan Latihan
1
|
|
Refleksi
|
Pelajar tidak
dapat menjawab soalan kerana mereka lemah dalam aspek penbendaharaan kata.
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
8&9 (1130– 1240)
|
|
Tajuk
|
Variasi
Bahasa
-Ciri Jenis Variasi bahasa |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan istilah-istihan berkaitan dengan tajuk 2.mengenal pasti cirri-ciri setiap jenis variasi bahasa |
|
Aktiviti
|
Perbincangan
& Pembentangan Kumpulan
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan, Bahan
Hasil Perbincangan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
mengemukan contoh-contoh cirri yang tepat
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
05.07.2013
JUMAAT
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
1 & 2(0705 – 0815)
|
|
Tajuk
|
PBS
-Skop
kajian, Batasan Kajian, Kepentingan Kajian
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti perkara-perkara yang harus dimuatkan dlm 3 bahagian tesrebut 2.menentukkan skop, batasan 7 kepentingan kajian berdasarkan tajuk yang dipilih/dicipta |
|
Aktiviti
|
Penerangan
guru, Latihan & Bimbingan
|
|
Bahan
|
Contoh esei
|
|
Refleksi
|
Bimbingan amat
perlu bagi memastikan masalah pelajar dan seterusnya mengambil tindakan untuk
membantu & membimbing mereka
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
-Perenggan isi (…sambungan) |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur 2.mengenal pasti kesalahan bahasa dan aspek kerelevanan dlm skrip karangan |
|
Aktiviti
|
Latihan
mengarang, Penyemakan & Bimbingan Kumpulan
|
|
Bahan
|
Contoh Perenggan isi mantap, contoh
perenggan isi yang dangkal
|
|
Refleksi
|
Pelajar masih
belum dapat melihat dengan jelas konsep ‘mengapa’ & ‘bagaimana’ dalam
proses menulis bahagian huraian isi.
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
8&9 (1040
– 1140)
|
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
|
Subtajuk
|
Memisahkan Ayat
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti 5 perkara yang perlu diberi perhatian untuk memisahkan ayat 2.mengenal pasti semua 4 kata hubung dalam petikan 3.membina 6 ayat tunggal yang gramatis berdasarkan petikan |
|
Fokus Utama
|
1.2 Aras 1 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
5.2 Aras 1
(i)
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
& Penyemakan
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata Hubung
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Umum
ii. Nilai Moral : Teliti
iii.
KBT : Mengkategori
iv. BBM : Lambaran Praktis |
|
Refleksi
|
P&P ini
sangat berjaya kerana hampir semua pelajar mendapat markah penuh. Pelajar tdk
mendapat markah penuh kerana mereka mengguggur sesuatu perkataan(makna ayat
tidak lagi 100% sama).
|
|
No comments:
Post a Comment