RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK
SERIAN
Minggu
|
24 (10 – 14.06.2013)
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Malaysia
|
Tarikh
Hari
|
10.06.2013
ISNIN
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Sejarah
& Perkemabangan BM
-Etimolgi ‘melayu’ & Asal-usul Orang Melayu |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal istilah yang berkaitan dengan konsep kata ‘melayu’ 2.menyatakan pendapat-pendapat tentang asal-usul orang Melayu |
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kumpulan, Pembentangan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan,
Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Pelajar amat
memerlukan bimbingan guru utk mendapat fakta hasil rujukan buku dan
menterjemahkannya dalam bentuk peta minda. Ada masa pelajar menggunakan fakta
yang salah, dan ini membuktikan bahawa mereka tidak faham perkara yang
dirujuk.
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
8&9 (1130
– 1240)
|
|
Tajuk
|
Wacana
-Konsep/Definisi
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Menyatakan makna dan konsep wacana setelah merujuk buku 2.Mengenal pasti dan membezakan wacana yang menujukkan cirri kohesi dan koheren |
|
Aktiviti
|
Membuat
rujukan teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, mencatat nota
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan, Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Pelajar faham
akan konsep wacana tetapi sukar membezakan anatara konsep kohesi dan koheren.
Memperbayak contoh teks yang kohesi dan koheren dan tidak kohesi dan
koeheren, di samping latihan dan bimbingan
dapat membantu mereka
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
11.06.2013
Selasa
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
|
Subtajuk
|
Kertas 1 (Karangan)
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyatakan kesalahan aspek teknikal dan isi kandungan karangan 2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi karangan yang relevan berdasarkan kehendak soalan |
|
Fokus Utama
|
1.2 Aras 2 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
5.2 Aras 1 (iii)
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Perbincangan kelas, Membuat
pembetulan
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata Sendi Nama
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Umum
ii. NIlai Moral : Peka
iii.
KBT : Membanding beza
iv. BBM : Kertas Soalan Peperiksaan, Skrip Jawapan Pelajar |
|
Refleksi
|
Kebanyaka
pelajar menghasilkan karangan yang baik untuk Bahagaian A dan B, namun utk
Bahagian B, kesilapan besar pelajar ialah kebanyakan mereka hanya memuatkan 3
hingga 4 hingga saja. Pelajar kelas ini juga mengguna peribahasa dengan baik
dalam penulisan
|
|
|
||
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
7&8 (1055
- 1205)
|
|
Tajuk
|
Wacana
-Penanda
Wacana
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Mengenal pasti 4 jenis penanda wacana dan contoh-contohnya 2.Menyatakan jenis penanda wacana yang sesuai utk setiap teks yang dikemukakan |
|
Aktiviti
|
Membuat
rujukan teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan
bertulis
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan, Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dpt menggunakan
penanda wacana dengan dengan tepat kerana mereka dapat menjawab dengan tepat
soalan yang diberi.
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
12.06.2013
RABU
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
-Pendahuluan |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 2 unsur penting dalam perenggan 2.menghasilkan sebuah perenggan pengenalan yang memuatkan latar dan isu utama dengan tepat |
|
Aktiviti
|
Perbicangan
kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis
|
|
Bahan
|
2 Contoh
Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
mengenal pasti cirri perenggan pengenalan yang betul dan yang salah. Masig
ramai pelajar yang tidak dapat menyiapkan latihan, oleh itu latihan dan
bimbingan individu akan dijalankan pada hari Jumaat.
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
6&7 (1020
- 1130 )
|
|
Tajuk
|
Pembetulan Kartas Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
|
Subtajuk
|
Kertas 2
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti skema jawapan yang tepat berdasarkan kehendak soalan 2.menyatakan kesilapan jawapan berdasarkan skrip jawapan pelajar yang dibincang |
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras 2 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
6.2 Aras 1 (iii)
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Membuat Pembetulan/Mencatat nota
|
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Umum
ii. NIlai Moral : Yakin
iii.
KBT : Membanding beza
iv. BBM : Kertas Soalan, Skrip Jawapan, Skema Jawpan |
|
Refleksi
|
Pelajar amat
lemah dalam aspek Isi Tersirat Rumusan dan soalan peribahasa. Kekuatan
pelajar adalah dalam bahagian Novel.
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
13.06.2013
KHAMIS
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Pembacaan
Kritis & Analitis
-Konsep
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti bentuk bahan rangsangan dan soalan 2.mengenal pasti skema jawapan yang tepat berdasarkan kehendak soalan dan kewajaran markah yang diberi |
|
Aktiviti
|
Penerangan
guru, mencatat nota
|
|
Bahan
|
Set Soalan
Kertas 1 Bahagian B, skema jawapan
|
|
Refleksi
|
P&P ini
hanya memberi pendedahan umum tentang Bahagian B
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
8&9 (1130– 1240)
|
|
Tajuk
|
Wacana
-Latihan |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menjawab dengan tepat 2 soalan objektif dan 2 soalan struktur 2.Mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat setelah membuat rujukan |
|
Aktiviti
|
Latihan
Kumpulan, Penyemakan/Merujuk Buku Rujukan
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan,
Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Latihan ini
amat penting untuk membiasakan pelajar dengan bentuk soalan dan kaedah
menjawabnya
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
14.06.2013
JUMAAT
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
1 & 2(0705 – 0815)
|
|
Tajuk
|
Roterik
-Definis/Konsep
& Jenis
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna dan konsep retorik setelah merujuk buku 2.mengenal pasti 5 jenis retorik dan tujuan penggunaannnya dalam penulisan |
|
Aktiviti
|
Membuat
rujukan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
|
|
Bahan
|
Buku rujukan
|
|
Refleksi
|
Pelajar faham
konsep retorik dan penggunaan setiap jenis retorik
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
-Pendahuluan (…sambungan) |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah perenggan pengenalan yang memuatkan latar dan isu utama dengan tepat 2.menyatakan kesalahan dalam hasil penulisan setelah mendapat bimbingan individu guru/rakan |
|
Aktiviti
|
Penulisan dan
penyemakan/bimbingan
|
|
Bahan
|
Skrip Jawapan Pelajar
|
|
Refleksi
|
Bimbingan
individu oleh guru atau rakan pelajar yang pandai amat membantu pelajar utk
mengatasi kelemahan/kekeliruan mereka
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
8&9 (1040
– 1140)
|
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
|
Subtajuk
|
Membina ayat
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menulis sebuah ayat yang tepat dan gramatis mengguna 3 peribahasa yang diberi 2.menyatakan makna 3 peribahasa yang diberi setelah merujuk kamus peribahasa 3.mengenal pasti kesalahan bahasa dalam ayat yang dibina |
|
Fokus Utama
|
2.2 Aras 2 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
4.2 Aras 1
(i)
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Membuat rujukan, Latihan dan
Bimbingan, Penyemakan/Perbincangan kelas
|
|
Sistem Bahasa
|
Ayat Aktif
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Umum
ii. Nilai Moral : Sopan santu
iii.
KBT : Menjana idea
iv. BBM : Lambaran Praktis |
|
Refleksi
|
P&P ini
tdk dpt dilaksanakan kerana saya menghadiri kursus
|
|
No comments:
Post a Comment