Tuesday, July 2, 2013

RPH M24 2013

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK SERIAN
Minggu
24 (10 – 14.06.2013)
Mata Pelajaran
Bahasa Malaysia

Tarikh
Hari
10.06.2013
ISNIN
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Sejarah & Perkemabangan BM
-Etimolgi ‘melayu’ & Asal-usul Orang Melayu
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal istilah yang berkaitan dengan konsep kata ‘melayu’
2.menyatakan pendapat-pendapat tentang asal-usul orang Melayu
Aktiviti
Perbincangan kumpulan, Pembentangan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
Bahan
Buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Pelajar amat memerlukan bimbingan guru utk mendapat fakta hasil rujukan buku dan menterjemahkannya dalam bentuk peta minda. Ada masa pelajar menggunakan fakta yang salah, dan ini membuktikan bahawa mereka tidak faham perkara yang dirujuk.
Kelas
6AK4
Masa
8&9 (1130 – 1240)
Tajuk
Wacana
-Konsep/Definisi
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Menyatakan makna dan konsep wacana setelah merujuk buku
2.Mengenal pasti  dan membezakan wacana yang menujukkan cirri kohesi dan koheren
Aktiviti
Membuat rujukan teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, mencatat nota
Bahan
 Buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Pelajar faham akan konsep wacana tetapi sukar membezakan anatara konsep kohesi dan koheren. Memperbayak contoh teks yang kohesi dan koheren dan tidak kohesi dan koeheren, di samping latihan dan bimbingan  dapat membantu mereka

Tarikh
Hari
11.06.2013
Selasa
Kelas
4S1
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun
Subtajuk
Kertas 1 (Karangan)
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyatakan kesalahan aspek teknikal dan isi kandungan karangan
2.mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi karangan yang relevan berdasarkan kehendak soalan
Fokus Utama
1.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
5.2  Aras 1 (iii)
Aktiviti
Penerangan guru, Perbincangan kelas, Membuat pembetulan
Sistem Bahasa
Kata Sendi Nama
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Umum
 ii. NIlai Moral : Peka
iii. KBT            : Membanding beza
iv. BBM            : Kertas Soalan Peperiksaan, Skrip Jawapan Pelajar
Refleksi
Kebanyaka pelajar menghasilkan karangan yang baik untuk Bahagaian A dan B, namun utk Bahagian B, kesilapan besar pelajar ialah kebanyakan mereka hanya memuatkan 3 hingga 4 hingga saja. Pelajar kelas ini juga mengguna peribahasa dengan baik dalam penulisan

Kelas
6AK4
Masa
7&8 (1055 - 1205)
Tajuk
Wacana
-Penanda Wacana
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Mengenal pasti 4 jenis penanda wacana dan contoh-contohnya
2.Menyatakan jenis penanda wacana yang sesuai utk setiap teks yang dikemukakan
Aktiviti
Membuat rujukan teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
Bahan
 Buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Pelajar dpt menggunakan penanda wacana dengan dengan tepat kerana mereka dapat menjawab dengan tepat soalan yang diberi.

Tarikh
Hari
12.06.2013
RABU
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
-Pendahuluan
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 2 unsur penting dalam perenggan
2.menghasilkan sebuah perenggan pengenalan yang memuatkan latar dan isu utama dengan tepat
Aktiviti
Perbicangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis
Bahan
2 Contoh Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
Refleksi
Pelajar dapat mengenal pasti cirri perenggan pengenalan yang betul dan yang salah. Masig ramai pelajar yang tidak dapat menyiapkan latihan, oleh itu latihan dan bimbingan individu akan dijalankan pada hari Jumaat.
Kelas
4S1
Masa
6&7 (1020 - 1130 )
Tajuk
Pembetulan Kartas Peperiksaan Pertengahan Tahun
Subtajuk
Kertas 2
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti skema jawapan yang tepat berdasarkan kehendak soalan
2.menyatakan kesilapan jawapan berdasarkan skrip jawapan pelajar yang dibincang
Fokus Utama
3.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
6.2  Aras 1 (iii)
Aktiviti
Penerangan guru, Membuat Pembetulan/Mencatat nota
Sistem Bahasa
Umum
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Umum
 ii. NIlai Moral : Yakin
iii. KBT            : Membanding beza
iv. BBM            : Kertas Soalan, Skrip Jawapan, Skema Jawpan
Refleksi
Pelajar amat lemah dalam aspek Isi Tersirat Rumusan dan soalan peribahasa. Kekuatan pelajar adalah dalam bahagian Novel.

Tarikh
Hari
13.06.2013
KHAMIS
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Pembacaan Kritis & Analitis
-Konsep
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti bentuk bahan rangsangan dan soalan
2.mengenal pasti skema jawapan yang tepat berdasarkan kehendak soalan dan kewajaran markah yang diberi
Aktiviti
Penerangan guru, mencatat nota
Bahan
Set Soalan Kertas 1 Bahagian B, skema jawapan
Refleksi
P&P ini hanya memberi pendedahan umum tentang Bahagian B
Kelas
6AK4
Masa
 8&9 (1130– 1240)
Tajuk
Wacana
-Latihan
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menjawab dengan tepat 2 soalan objektif dan 2 soalan struktur
2.Mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat setelah membuat rujukan
Aktiviti
Latihan Kumpulan, Penyemakan/Merujuk Buku Rujukan
Bahan
Buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Latihan ini amat penting untuk membiasakan pelajar dengan bentuk soalan dan kaedah menjawabnya

Tarikh
Hari
14.06.2013
JUMAAT
Kelas
6AK4
Masa
 1 & 2(0705 – 0815)
Tajuk
Roterik
-Definis/Konsep & Jenis
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna dan konsep retorik setelah merujuk buku
2.mengenal pasti 5 jenis retorik dan tujuan penggunaannnya dalam penulisan
Aktiviti
Membuat rujukan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
Bahan
Buku rujukan
Refleksi
Pelajar faham konsep retorik dan penggunaan setiap jenis retorik
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
-Pendahuluan (…sambungan)
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah perenggan pengenalan yang memuatkan latar dan isu utama dengan tepat
2.menyatakan kesalahan dalam hasil penulisan setelah mendapat bimbingan individu guru/rakan
Aktiviti
Penulisan dan penyemakan/bimbingan
Bahan
Skrip Jawapan Pelajar
Refleksi
Bimbingan individu oleh guru atau rakan pelajar yang pandai amat membantu pelajar utk mengatasi kelemahan/kekeliruan mereka
Kelas
4S1
Masa
8&9 (1040 – 1140)
Tajuk
Tatabahasa
Subtajuk
Membina ayat
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menulis sebuah ayat yang tepat dan gramatis mengguna 3 peribahasa yang diberi
2.menyatakan makna 3 peribahasa yang diberi setelah merujuk kamus peribahasa
3.mengenal pasti kesalahan bahasa dalam ayat yang dibina
Fokus Utama
2.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
4.2  Aras 1 (i)
Aktiviti
Penerangan guru, Membuat rujukan, Latihan dan Bimbingan, Penyemakan/Perbincangan kelas
Sistem Bahasa
Ayat Aktif
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Umum
 ii. Nilai Moral : Sopan santu
iii. KBT            : Menjana idea
iv. BBM            : Lambaran Praktis
Refleksi
P&P ini tdk dpt dilaksanakan kerana saya menghadiri kursus

















No comments:

Post a Comment