RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK
SERIAN
Minggu
|
25 (17 – 21.06.2013)
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Malaysia
|
Tarikh
Hari
|
17.06.2013
ISNIN
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Sejarah
& Perkemabangan BM
-Salasilah Bahasa Melayu |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan konsep filum, rumpun dan keluarga bahasa 2.mengenal pasti bahasa-bahasa yang serumpun dan sekeluarga dengan bahasa Melayu 3.mengkategorikan bahasa-bahasa berdasarkan rumpun dan keluargannya |
|
Aktiviti
|
Membuat rujukan
teks, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan
|
|
Bahan
|
Buku-buku
Rujukan, Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
mengaitkan hubungan bahasa Melayu dengan bahasa lain dari aspek konsep rumpun
& keluarga. Gambar rajah salasilah BM mengelirukan pelajar kerana setiap
buku rujukan mengemukan rajah yang sedikit berbeza, namun perbincangan kelas
dpt menyelesaikan kekalutan itu
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
8&9 (1130
– 1240)
|
|
Tajuk
|
Variasi
Bahasa
-Konsep
& Jenis
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Menyatakan makna dan konsep variasi bahasa setelah merujuk buku 2.Mengenal pasti jenis-jenis variasi bahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu |
|
Aktiviti
|
Membuat
rujukan teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, mencatat nota
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan, Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Tajuk Retorik
yang sepatutnya bersambung minggu terpaksa ditukar dgn tajuk Variasi
memandang tajuk ini ialah tema untuksoalan PBS
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
18.06.2013
Selasa
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Rumusan
|
|
Subtajuk
|
Latihan Lengkap 1
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menulis sebuah rumusan yang lengkap setelah mendapat peringatan guru tentang aspek penulisan rumuan 2.mengenal pasti kesalahan isi dan bahasa dalam skrip rumusan sendiri setelah mendapat tunjuk ajar guru. |
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras 2 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
5.1 Aras 1 (i)
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Latihan merumus, Penyemakan &
Bimbingan Individu
|
|
Sistem Bahasa
|
Penanda wacana
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Pertanian
ii. NIlai Moral : Rajin
iii.
KBT : Mencerakin &
menjana idea
iv. BBM :Buku Lambaran Kerja Pelajar |
|
Refleksi
|
Kebanyakan
pelajar mendapat markah lebih daripada 20/30 kerana mereka telah diingatkan
markah yang kurang daripada itu dianggap gagal!!!. Kelemah pelajar masih
dalam aspek isi tersirat: ayat tidak matang dan isi pun salah!!!
|
|
|
||
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
7&8 (1055
- 1205)
|
|
Tajuk
|
Retorik
-Jenis
Retorik & Ciri-cirinya
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan dan membezakan konsep formal & tidak formal 2.mengenal pasti ciri-ciri setiap 14 variasi bahasa yang dikaji |
|
Aktiviti
|
Perbincangan(
&membuat rujukan) & Pembentangan Kumpulan, Perbincangan kelas,
Mencatat nota
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan, Kertas Mahjong
|
|
Refleksi
|
Pembentangan
menyeronokkan kerana pelajar mengemukakan contoh yang relevan dengan tajuk
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
19.06.2013
RABU
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
-Perenggan isi |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan isi 2.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur pentingan perenggan ini |
|
Aktiviti
|
Perbicangan
kelas(Pengkongsian pelajar dari setiap sekolah asal), Penerangan guru, Mencatat
nota, Latihan mengarang perenggan ini
|
|
Bahan
|
2 Contoh Perenggan
Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
|
|
Refleksi
|
Hasil
penyemakan beberapa orang pelajar, rata-rata masih kurang arif/keliru dalam
aspek huraian (Mgp & Bgmn). Hanya seorang pelajar yang menulis dgn mantap
sekali kerana dia faham. Namun setelah diberi bimbingan dalam kumpulan kecil
mereka sedar akan kesilapan mereka.
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
6&7 (1020
- 1130 )
|
|
Tajuk
|
KOMSAS
|
|
Subtajuk
|
Sajak ‘Mahsuri’
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna perkataa/frasa berdasarkan penggunaannya dalam sajak 2.menjelaskan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru 3.menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan petikan sajak |
|
Fokus Utama
|
2.2 Aras 2 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
5.2 Aras 2 (iii)
|
|
Aktiviti
|
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan kefahaman
|
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Sejarah
ii. NIlai Moral : Menghargai
iii.
KBT : Mencerakin
iv. BBM : Kertas Soalan, Skrip Jawapan, Skema Jawpan |
|
Refleksi
|
P&P fokus
utk membimbing pelajar memahami makna sajak menggunakan kaedah pencerakinan. Pelajar
diminta membuat nota sendiri tentang aspek tema, nilai dan pengajaran
berpandukan buku-buku rujukan yang diyorkan oleh guru.
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
20.06.2013
KHAMIS
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Pembacaan
Kritis & Analitis
-Skema
Jawapan
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti bentuk jawapan berdasarkan bentuk soalan & kewajaran markahnya 2.mengemukakan sekurang-kurangnya 3 pendapat yang bernas/relevana berdasrkan kata kunci dalam soalan |
|
Aktiviti
|
Penerangan
guru, Latihan/Perbincangan kelas, mencatat nota
|
|
Bahan
|
Set Soalan
Kertas 1 Bahagian B, skema jawapan
|
|
Refleksi
|
P&P ini
hanya memberi pendedahan umum tentang kaedah mengenal pasti/membina jawapan
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
8&9 (1130– 1240)
|
|
Tajuk
|
Retorik
-Latihan |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menjawab dengan tepat 2 soalan objektif dan 2 soalan struktur 2.Mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat setelah membuat rujukan |
|
Aktiviti
|
Latihan
Kumpulan, Penyemakan/Merujuk Buku Rujukan
|
|
Bahan
|
Buku Rujukan,
Contoh Soalan
|
|
Refleksi
|
Latihan ini dapat
mendedahkan kaedah menjawab soalan kpd pelajar
|
|
|
||
Tarikh
Hari
|
21.06.2013
JUMAAT
|
|
Kelas
|
6AK4
|
|
Masa
|
1 & 2(0705 – 0815)
|
|
Tajuk
|
PBS
Penggal 3
-Taklimat
Penulisan Kertas Ilmiah
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti tarikh-tarikh penting dlm proses menghasilkan kertas projek 2.menentukkan kaedah pemilihan dan pembinaan tajuk penulisan ilmiah 3.mengenal pasti senarai kandungan kertas projek dan unsur-unsur yang harus dimuatkan dalam setiap kandungan |
|
Aktiviti
|
Perbincangan guru,
Mencatat nota
|
|
Bahan
|
Nota edaran
tentang maklumat umum penulisan ilmiah, Alat pandang dengar, komputer riba
& projektor
|
|
Refleksi
|
Taklimat dapat
memberi gambaran awal dan umum tentang pemilihan & pembinaan tajuk dan
isi kandungan kertas ilmiah
|
|
Kelas
|
6RK2
|
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
|
Tajuk
|
Karangan
-Perenggan isi (…sambungan) |
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur 2.mengenal pasti kesalah bahasa dan aspek kerelevan dlm skrip karangan |
|
Aktiviti
|
Latihan
mengarang, Penyemakan & Bimbingan Kumpulan
|
|
Bahan
|
2 Contoh
Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
|
|
Refleksi
|
Aspek bimbingan
dalam kumpulan kecil amat berkesan untuk membantu pelajar
|
|
Kelas
|
4S1
|
|
Masa
|
8&9 (1040
– 1140)
|
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
|
Subtajuk
|
Memisahkan Ayat
|
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti 5 perkara yang perlu diberi perhatian untuk memisahkan ayat 2.mengenal pasti semua 4 kata hubung dalam petikan 3.membina 6 ayat tunggal yang gramatis berdasarkan petikan |
|
Fokus Utama
|
1.2 Aras 1 (ii)
|
|
Fokus Sampingan
|
5.2 Aras 1
(i)
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
& Penyemakan
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata Hubung
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Umum
ii. Nilai Moral : Teliti
iii.
KBT : Mengkategori
iv. BBM : Lambaran Praktis |
|
Refleksi
|
P&P ini sangat
Berjaya kerana hampir semua pelajar mendapat markah penuh. Pelajar tdk
mendapat markah penuh kerana mereka mengguggur sesuatu perkataan(makna ayat
tidak lagi 100% sama).
|
|
No comments:
Post a Comment