Tuesday, July 2, 2013

RPH M25 2013

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK SERIAN
Minggu
25 (17 – 21.06.2013)
Mata Pelajaran
Bahasa Malaysia

Tarikh
Hari
17.06.2013
ISNIN
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Sejarah & Perkemabangan BM
-Salasilah Bahasa Melayu
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan konsep filum, rumpun dan keluarga bahasa
2.mengenal pasti bahasa-bahasa yang serumpun dan sekeluarga dengan bahasa Melayu
3.mengkategorikan bahasa-bahasa berdasarkan rumpun dan keluargannya
Aktiviti
Membuat rujukan teks, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan Lisan
Bahan
Buku-buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Pelajar dapat mengaitkan hubungan bahasa Melayu dengan bahasa lain dari aspek konsep rumpun & keluarga. Gambar rajah salasilah BM mengelirukan pelajar kerana setiap buku rujukan mengemukan rajah yang sedikit berbeza, namun perbincangan kelas dpt menyelesaikan kekalutan itu
Kelas
6AK4
Masa
8&9 (1130 – 1240)
Tajuk
Variasi Bahasa
-Konsep & Jenis
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Menyatakan makna dan konsep variasi bahasa setelah merujuk buku
2.Mengenal pasti  jenis-jenis variasi bahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu
Aktiviti
Membuat rujukan teks, Perbincangan kelas, Penerangan guru, mencatat nota
Bahan
 Buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Tajuk Retorik yang sepatutnya bersambung minggu terpaksa ditukar dgn tajuk Variasi memandang tajuk ini ialah tema untuksoalan PBS

Tarikh
Hari
18.06.2013
Selasa
Kelas
4S1
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Rumusan
Subtajuk
Latihan Lengkap 1
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menulis sebuah rumusan yang lengkap setelah mendapat peringatan guru tentang aspek penulisan rumuan
2.mengenal pasti kesalahan isi dan bahasa dalam skrip rumusan sendiri setelah mendapat tunjuk ajar guru.
Fokus Utama
4.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
5.1  Aras 1 (i)
Aktiviti
Penerangan guru, Latihan merumus, Penyemakan & Bimbingan Individu
Sistem Bahasa
Penanda wacana
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Pertanian
 ii. NIlai Moral : Rajin
iii. KBT            : Mencerakin & menjana idea
iv. BBM            :Buku Lambaran Kerja Pelajar
Refleksi
Kebanyakan pelajar mendapat markah lebih daripada 20/30 kerana mereka telah diingatkan markah yang kurang daripada itu dianggap gagal!!!. Kelemah pelajar masih dalam aspek isi tersirat: ayat tidak matang dan isi pun salah!!!

Kelas
6AK4
Masa
7&8 (1055 - 1205)
Tajuk
Retorik
-Jenis Retorik & Ciri-cirinya
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan dan membezakan konsep formal & tidak formal
2.mengenal pasti ciri-ciri setiap 14 variasi bahasa yang dikaji
Aktiviti
Perbincangan( &membuat rujukan) & Pembentangan Kumpulan, Perbincangan kelas, Mencatat nota
Bahan
 Buku Rujukan, Kertas Mahjong
Refleksi
Pembentangan menyeronokkan kerana pelajar mengemukakan contoh yang relevan dengan tajuk

Tarikh
Hari
19.06.2013
RABU
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
-Perenggan isi
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 4 unsur penting dalam perenggan isi
2.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur pentingan perenggan ini
Aktiviti
Perbicangan kelas(Pengkongsian pelajar dari setiap sekolah asal), Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan mengarang perenggan ini
Bahan
2 Contoh Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
Refleksi
Hasil penyemakan beberapa orang pelajar, rata-rata masih kurang arif/keliru dalam aspek huraian (Mgp & Bgmn). Hanya seorang pelajar yang menulis dgn mantap sekali kerana dia faham. Namun setelah diberi bimbingan dalam kumpulan kecil mereka sedar akan kesilapan mereka.
Kelas
4S1
Masa
6&7 (1020 - 1130 )
Tajuk
KOMSAS
Subtajuk
Sajak ‘Mahsuri’
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyatakan makna perkataa/frasa berdasarkan penggunaannya dalam sajak
2.menjelaskan makna setiap rangkap sajak setelah mendapat bimbingan guru
3.menjawab dgn tepat satu soalan kefahaman berdasarkan petikan sajak
Fokus Utama
2.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
5.2  Aras 2 (iii)
Aktiviti
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan kefahaman
Sistem Bahasa
Umum
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Sejarah
 ii. NIlai Moral : Menghargai
iii. KBT            : Mencerakin
iv. BBM            : Kertas Soalan, Skrip Jawapan, Skema Jawpan
Refleksi
P&P fokus utk membimbing pelajar memahami makna sajak menggunakan kaedah pencerakinan. Pelajar diminta membuat nota sendiri tentang aspek tema, nilai dan pengajaran berpandukan buku-buku rujukan yang diyorkan oleh guru.

Tarikh
Hari
20.06.2013
KHAMIS
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Pembacaan Kritis & Analitis
-Skema Jawapan
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti bentuk jawapan berdasarkan bentuk soalan & kewajaran markahnya
2.mengemukakan sekurang-kurangnya 3 pendapat yang bernas/relevana berdasrkan kata kunci dalam soalan
Aktiviti
Penerangan guru, Latihan/Perbincangan kelas, mencatat nota
Bahan
Set Soalan Kertas 1 Bahagian B, skema jawapan
Refleksi
P&P ini hanya memberi pendedahan umum tentang kaedah mengenal pasti/membina jawapan
Kelas
6AK4
Masa
 8&9 (1130– 1240)
Tajuk
Retorik
-Latihan
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menjawab dengan tepat 2 soalan objektif dan 2 soalan struktur
2.Mengenal pasti pilihan jawapan yang tepat setelah membuat rujukan
Aktiviti
Latihan Kumpulan, Penyemakan/Merujuk Buku Rujukan
Bahan
Buku Rujukan, Contoh Soalan
Refleksi
Latihan ini dapat mendedahkan kaedah menjawab soalan kpd pelajar

Tarikh
Hari
21.06.2013
JUMAAT
Kelas
6AK4
Masa
 1 & 2(0705 – 0815)
Tajuk
PBS Penggal 3
-Taklimat Penulisan Kertas Ilmiah
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti tarikh-tarikh penting dlm proses menghasilkan kertas projek
2.menentukkan kaedah pemilihan dan pembinaan tajuk penulisan ilmiah
3.mengenal pasti senarai kandungan kertas projek dan unsur-unsur yang harus dimuatkan dalam setiap kandungan
Aktiviti
Perbincangan guru, Mencatat nota
Bahan
Nota edaran tentang maklumat umum penulisan ilmiah, Alat pandang dengar, komputer riba & projektor
Refleksi
Taklimat dapat memberi gambaran awal dan umum tentang pemilihan & pembinaan tajuk dan isi kandungan kertas ilmiah
Kelas
6RK2
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
Karangan
-Perenggan isi (…sambungan)
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menghasilkan sebuah perenggan isi yang memuatkan kesemua 4 unsur 2.mengenal pasti kesalah bahasa dan aspek kerelevan dlm skrip karangan
Aktiviti
Latihan mengarang, Penyemakan & Bimbingan Kumpulan
Bahan
2 Contoh Perenggan Pendahuluan (1 salah/ 1 betul), 2 Soalan Karangan
Refleksi
Aspek bimbingan dalam kumpulan kecil amat berkesan untuk membantu pelajar
Kelas
4S1
Masa
8&9 (1040 – 1140)
Tajuk
Tatabahasa
Subtajuk
Memisahkan Ayat
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti 5 perkara yang perlu diberi perhatian untuk memisahkan ayat
2.mengenal pasti semua 4 kata hubung dalam petikan
3.membina 6 ayat tunggal yang gramatis berdasarkan petikan
Fokus Utama
1.2 Aras 1 (ii)
Fokus Sampingan
5.2  Aras 1 (i)
Aktiviti
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & Penyemakan
Sistem Bahasa
Kata Hubung
Pengisian
Kurikulum
  i. Ilmu             : Umum
 ii. Nilai Moral : Teliti
iii. KBT            : Mengkategori
iv. BBM            : Lambaran Praktis
Refleksi
P&P ini sangat Berjaya kerana hampir semua pelajar mendapat markah penuh. Pelajar tdk mendapat markah penuh kerana mereka mengguggur sesuatu perkataan(makna ayat tidak lagi 100% sama).


















No comments:

Post a Comment