Thursday, November 8, 2012

RPH M39 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

39(24 – 28.09.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

24.09.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Tajuk

Subtajuk

Pembacaan Kritis & Analitis
-Latihan Ulang kaji Kumpulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini…
1.mengenal pasti jawapan yang tepat atau relevan utk 3 soalan kefahaman
2.mengemukakan sebab kesalahan jawapan utk setiap jawapan yang tidak tepat

Aktiviti

Latiahan kumpulan, Bimbingan kumpulan

Bahan

Latihan fotostat

Refleksi

Bimbingan rakan dlm kumpulan dapat mendapat rakan lain

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

Isi Tersuarat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 6 isi tersuarat setelah perbincangan kumpulan
2.menyatakan sebab sesuatu ayat itu bukan isi tersurat setelah mendapat bimbingan guru

Fokus Utama

4.2 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

7.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan dalam kumpulan, Pembentangan & Penyemakan kelas/Perbincangan

Sistem Bahasa

Kata hubung musabab

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Kerjasama

iii. KBT : Membandi beza

iv. BBM : Buku kerja/Lembaran praktis

Refleksi

P&P memuaskan kerana kebanyakan kumpulan pelajar mampu mengemukakan sekurang-kurangnya 6 isi tersirat

 

Tarikh

Hari

25.09.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Fonologi
-Ulang kaji (dlm kumpulan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu betul dan pilihan-pilihan jawapan yang lain adalah salah

Aktiviti

Latihan ulang kaji dalm kumpulan, Penyemakan/Perbincangan kumpulan

Bahan

Lembaran Praktis BM STPM K1

Refleksi

Aktiviti amat berkesan utk member ruang kpd pelajar yg pandai membimbingan rakan yang lemah.

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Tutorial
-Huraian isi (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Mengenal pasti kesalahan bahasa yg terkandungan dalam skrip latihan pelakajar
2.memperbetul setiap kesalahan bahasa yang dikenal pasti

Aktiviti

Perbincangan & Peneyemakan kelas

Bahan

Skrip hasil latihan Karangan (Perenggan isi)

Refleksi

Perkara ini perlu diberi perhatian utk membantu pelajar yang lemah

 

Tarikh

Hari

26.09.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Membina Ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. menyatakan makna 6 perkataan setelah merujukan kamus
2.membina sebuah ayat yang tepat menggunakan 6 perkataan yang diberi
3.mengenal pasti kesalahan bahasa dalam ayat yang dibina

Fokus Utama

5.2 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

7.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan dan Penerangan guru

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Membandi beza

iv. BBM : 6 kata kerja dan 6 ayat

Refleksi

Hasil latihan memuaskan

Kelas

6RK4

Masa

7 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Tutorial
-Huraian isi (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.Mengenal pasti kesalahan bahasa yg terkandungan dalam skrip latihan pelakajar
2.memperbetul setiap kesalahan bahasa yang dikenal pasti

Aktiviti

Perbincangan & Peneyemakan kelas

Bahan

Skrip hasil latihan Karangan (Perenggan isi)

Refleksi

Sesi ini digunakan utk membantu pelajar yang sangat lemah dalam penulisan

Kelas

6RK5

Masa

8 & 9 (1130 –1240)

Tajuk

Subtajuk

Pembacaan Kritis & Analitis
-Latihan Ulang kaji Kumpulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini…
1.mengenal pasti jawapan yang tepat atau relevan utk 3 soalan kefahaman
2.mengemukakan sebab kesalahan jawapan utk setiap jawapan yang tidak tepat

Aktiviti

Latiahan kumpulan, Bimbingan kumpulan

Bahan

Latihan fotostat

Refleksi

Aktiviti berkumpulan ini dapat mendapat pelajar yang lemah

 

Tarikh

Hari

27.09.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Novel
-Bab 3 & 4 (Latar masa)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan sekurang-kurangnya 4 latar masa yang terdapat dalam bab yang dikaji
2.mengenal pasti bukti-bukti dalam bab untuk aspek kajian yang diberi

Fokus Utama

1.2 Aras 2 (i )

Fokus Sampingan

2.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan Kumpulan & Pembentangan,

Sistem Bahasa

Frasa/kata kerja

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Menghormati masa

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks

Refleksi

Perbincangan kumpulan dan pembentangan berjalan baik

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan

-Ulang kaji Latihan Penulisan Perenggan Isi (…sambungan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengemukan 3 jawapan utk persoalan "mengapa?" dan 3 jawapan persoalan "Bagaimana?"

Aktiviti

Latihan nKumpulan,Perbincangan & Pembentangan berpasangan

Bahan

Soalan Karangan

Refleksi

Aspek penulisan pelajar memerlukan perhatian yang lebih.

 

Tarikh

Hari

28.09.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040)/ 7&8 (1040– 11140)

Tajuk

Subtajuk

Karangan
-Pembentang Kumpulan
6RK4 (Tajuk 9 &108)
6RK5 (Tajuk 8 & 9)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengupas 5 isi karangan dengan lancer dan jelas
2.mengemukakan buah fikiran/idea secara spontan mengguna bahasa yg gramaris

Aktiviti

Pembentangan kumpulan, Soal jawab kelas, mencatat nota

Bahan

Nota peta minda kumpulan membentang

Refleksi

P&P ini dapat dapat dijalankan kerana saya terlibat dalam Ceramah STPM K2. Pembentangan akan dibuat selepas Peperiksaan Percubaan


 

No comments:

Post a Comment