RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 39(24 – 28.09.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 24.09.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Tajuk Subtajuk | Pembacaan Kritis & Analitis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini… |
Aktiviti | Latiahan kumpulan, Bimbingan kumpulan |
Bahan | Latihan fotostat |
Refleksi | Bimbingan rakan dlm kumpulan dapat mendapat rakan lain |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | Isi Tersuarat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti sekurang-kurangnya 6 isi tersuarat setelah perbincangan kumpulan |
Fokus Utama | 4.2 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 7.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Latihan dalam kumpulan, Pembentangan & Penyemakan kelas/Perbincangan |
Sistem Bahasa | Kata hubung musabab |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Kerjasama iii. KBT : Membandi beza iv. BBM : Buku kerja/Lembaran praktis |
Refleksi | P&P memuaskan kerana kebanyakan kumpulan pelajar mampu mengemukakan sekurang-kurangnya 6 isi tersirat |
Tarikh Hari | 25.09.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu betul dan pilihan-pilihan jawapan yang lain adalah salah |
Aktiviti | Latihan ulang kaji dalm kumpulan, Penyemakan/Perbincangan kumpulan |
Bahan | Lembaran Praktis BM STPM K1 |
Refleksi | Aktiviti amat berkesan utk member ruang kpd pelajar yg pandai membimbingan rakan yang lemah. |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan & Peneyemakan kelas |
Bahan | Skrip hasil latihan Karangan (Perenggan isi) |
Refleksi | Perkara ini perlu diberi perhatian utk membantu pelajar yang lemah |
Tarikh Hari | 26.09.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Membina Ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan makna 6 perkataan setelah merujukan kamus |
Fokus Utama | 5.2 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 7.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan dan Penerangan guru |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Membandi beza iv. BBM : 6 kata kerja dan 6 ayat |
Refleksi | Hasil latihan memuaskan |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 7 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Tutorial |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Aktiviti | Perbincangan & Peneyemakan kelas |
Bahan | Skrip hasil latihan Karangan (Perenggan isi) |
Refleksi | Sesi ini digunakan utk membantu pelajar yang sangat lemah dalam penulisan |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 8 & 9 (1130 –1240) |
Tajuk Subtajuk | Pembacaan Kritis & Analitis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini… |
Aktiviti | Latiahan kumpulan, Bimbingan kumpulan |
Bahan | Latihan fotostat |
Refleksi | Aktiviti berkumpulan ini dapat mendapat pelajar yang lemah |
Tarikh Hari | 27.09.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Novel |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan sekurang-kurangnya 4 latar masa yang terdapat dalam bab yang dikaji |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i ) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan Kumpulan & Pembentangan, |
Sistem Bahasa | Frasa/kata kerja |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Menghormati masa iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks |
Refleksi | Perbincangan kumpulan dan pembentangan berjalan baik |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Penulisan -Ulang kaji Latihan Penulisan Perenggan Isi (…sambungan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengemukan 3 jawapan utk persoalan "mengapa?" dan 3 jawapan persoalan "Bagaimana?" |
Aktiviti | Latihan nKumpulan,Perbincangan & Pembentangan berpasangan |
Bahan | Soalan Karangan |
Refleksi | Aspek penulisan pelajar memerlukan perhatian yang lebih. |
Tarikh Hari | 28.09.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040)/ 7&8 (1040– 11140) |
Tajuk Subtajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengupas 5 isi karangan dengan lancer dan jelas |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Soal jawab kelas, mencatat nota |
Bahan | Nota peta minda kumpulan membentang |
Refleksi | P&P ini dapat dapat dijalankan kerana saya terlibat dalam Ceramah STPM K2. Pembentangan akan dibuat selepas Peperiksaan Percubaan |
No comments:
Post a Comment