RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 38(17 – 22.09.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 17.09.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925 ) |
Refleksi | CUTI UMUM |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1130 – 1245) |
Refleksi | CUTI UMUM |
Tarikh Hari | 18.09.2012 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Ujian Topikal |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menjawab dgn tepat sekurang-kurang 15 daripada 30 soalan objektif |
Aktiviti | Ulang kaji, Ujian Bertulisan |
Bahan | Kertas soalan ujian |
Refleksi | Masa pertama digunakan utk ulang kaji, masa ke-2 utk ujian |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 5(0945 – 1020 ) |
Tajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini… |
Aktiviti | Bimbingan kumpulan |
Bahan | Skrip latihan kumpulan |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab ayat-ayat yang tidak relevan dengan bimbingan guru |
Tarikh Hari | 19.09.2012 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Kata Tugas |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesalahan penggunaan kata tugas dalam 10 ayat yang diberi |
Fokus Utama | 2.2 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 5.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Latihan bertulis, Penyemakan dan Penerangan guru |
Sistem Bahasa | Kata tugas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Membandi beza iv. BBM : 10 ayat penyata |
Refleksi | Hasil latihan guru baik, tetapi pelajar sedar akan kesalahan penggunaan kata tugas dalam setelah mendapat penerangan guru |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 7 (1055 –1130) |
Tajuk Subtajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini… |
Aktiviti | Bimbingan kumpulan |
Bahan | Skrip latihan kumpulan |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab ayat-ayat yang tidak relevan dengan bimbingan guru. |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 8 & 9 (1130 –1240) |
Tajuk Subtajuk | Ujian Topikal |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menjawab dgn tepat sekurang-kurang 15 daripada 30 soalan objektif |
Aktiviti | Ulang kaji, Ujian Bertulisan |
Bahan | Kertas soalan ujian |
Refleksi | Masa pertama digunakan utk ulang kaji, masa ke-2 utk ujian. Jonston & Fiona tdk hadir |
Tarikh Hari | 20.09.2012 KHAMIS |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Novel |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti bukti-bukti dalam bab untuk aspek kajian yang diberi |
Fokus Utama | 1.2 Aras 2 (i ) |
Fokus Sampingan | 2.1 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan Kumpulan & Pembentangan, |
Sistem Bahasa | Frasa/kata adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sejarah ii. NIlai Moral : Menghormati org tua iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku Teks |
Refleksi | Pembentangan tidak sempat dijalankan kerana semua kumpulan masih sangat memerlukan bimbangan guru. Pembentangan akan dijalankan minggu depan |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245) |
Tajuk Subtajuk | Fonologi -Pembetulan Ujian Topikal |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yg paling tepat |
Aktiviti | Perbincangan & Pembentangan berpasangan |
Bahan | Kertas Soalan Ujian, Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar masih sukar mengguna istilah yang tepat semasa pembentangan. Pembentang focus menjawab persoalan "'Mengapa itu jawapannya?" dan "Mengapa jawapan lain tidak tepat?" |
Tarikh Hari | 21.09.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040)/ 7&8 (1040– 11140) |
Tajuk Subtajuk | Karangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengupas 5 isi karangan dengan lancer dan jelas |
Aktiviti | Pembentangan kumpulan, Soal jawab kelas, mencatat nota |
Bahan | Nota peta minda kumpulan membentang |
Refleksi | Pembentangan kumpulan ini tidak mengupas persoalan "Mengapa & Bagaimana?" dgn baik kerana mereka kurang faham/jelas tentang isu /isi yang dibentangkan oleh mereka. Guru terpaksa banyak member bantuan!! |
Tarikh Hari | 22.09.2012 SABTU |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 5&6 (0940 – 1040)/ 7&8 (1040– 11140) |
Tajuk Subtajuk | Fonologi |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan sebab sesuatu jawapan itu tepat & sebab jawapan yang lain tidak tepat |
Aktiviti | Latihan & Perbincangan kumpulan, Bimbingan guru |
Bahan | Lambaran Praktis BM K1 |
Refleksi | Aktiviti member peluang & ruang kpd pelajar saling membantu. Pelajar yg pandai dapat membimbing pelajar yang lemah. |
No comments:
Post a Comment