Thursday, November 8, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

38(17 – 22.09.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

17.09.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0925 )

Refleksi

CUTI UMUM

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1130 – 1245)

Refleksi

CUTI UMUM

 

Tarikh

Hari

18.09.2012

Selasa

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Ujian Topikal
-Fonologi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menjawab dgn tepat sekurang-kurang 15 daripada 30 soalan objektif

Aktiviti

Ulang kaji, Ujian Bertulisan

Bahan

Kertas soalan ujian

Refleksi

Masa pertama digunakan utk ulang kaji, masa ke-2 utk ujian

Kelas

6RK5

Masa

5(0945 – 1020 )

Tajuk

Penulisan
-Huraian isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini…
1.mengenal pasti ayat-ayat yg tidak menyokong isi
2.kesalahan bahasa yg terkandungan dalam skrip latihan pelakajar

Aktiviti

Bimbingan kumpulan

Bahan

Skrip latihan kumpulan

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab ayat-ayat yang tidak relevan dengan bimbingan guru

 

Tarikh

Hari

19.09.2012

RABU

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Kata Tugas

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. mengenal pasti kesalahan penggunaan kata tugas dalam 10 ayat yang diberi
2.memperbetul setiap kesalahan pengguna kata tugas dalam ayat yang diberi

Fokus Utama

2.2 Aras 1 (ii)

Fokus Sampingan

5.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan bertulis, Penyemakan dan Penerangan guru

Sistem Bahasa

Kata tugas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Membandi beza

iv. BBM : 10 ayat penyata

Refleksi

Hasil latihan guru baik, tetapi pelajar sedar akan kesalahan penggunaan kata tugas dalam setelah mendapat penerangan guru

Kelas

6RK4

Masa

7 (1055 –1130)

Tajuk

Subtajuk

Penulisan
-Huraian isi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini…
1.mengenal pasti ayat-ayat yg tidak menyokong isi
2.kesalahan bahasa yg terkandungan dalam skrip latihan pelakajar

Aktiviti

Bimbingan kumpulan

Bahan

Skrip latihan kumpulan

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab ayat-ayat yang tidak relevan dengan bimbingan guru.

Kelas

6RK5

Masa

8 & 9 (1130 –1240)

Tajuk

Subtajuk

Ujian Topikal
-Fonologi

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menjawab dgn tepat sekurang-kurang 15 daripada 30 soalan objektif

Aktiviti

Ulang kaji, Ujian Bertulisan

Bahan

Kertas soalan ujian

Refleksi

Masa pertama digunakan utk ulang kaji, masa ke-2 utk ujian. Jonston & Fiona tdk hadir

 

Tarikh

Hari

20.09.2012

KHAMIS

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Novel
-Bab 2 (Perwatakan, Nilai, Pengajaran, Latar Masyarakat, Latar Tempat)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti bukti-bukti dalam bab untuk aspek kajian yang diberi

Fokus Utama

1.2 Aras 2 (i )

Fokus Sampingan

2.1 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan Kumpulan & Pembentangan,

Sistem Bahasa

Frasa/kata adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sejarah

ii. NIlai Moral : Menghormati org tua

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku Teks

Refleksi

Pembentangan tidak sempat dijalankan kerana semua kumpulan masih sangat memerlukan bimbangan guru. Pembentangan akan dijalankan minggu depan

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

5&6 (0845 – 1055)/ 8&9 (113– 1245)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi

-Pembetulan Ujian Topikal

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti pilihan jawapan yg paling tepat
2.menyatakan sebab pilihan jawapan yang lain tdk tepat

Aktiviti

Perbincangan & Pembentangan berpasangan

Bahan

Kertas Soalan Ujian, Buku rujukan

Refleksi

Pelajar masih sukar mengguna istilah yang tepat semasa pembentangan. Pembentang focus menjawab persoalan "'Mengapa itu jawapannya?" dan "Mengapa jawapan lain tidak tepat?"

 

Tarikh

Hari

21.09.2012

JUMAAT

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040)/ 7&8 (1040– 11140)

Tajuk

Subtajuk

Karangan
-Pembentang Kumpulan
6RK4 (Tajuk 5 & 6)
6RK5 (Tajuk 4 & 5)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengupas 5 isi karangan dengan lancer dan jelas
2.mengemukakan buah fikiran/idea secara spontan mengguna bahasa yg gramaris

Aktiviti

Pembentangan kumpulan, Soal jawab kelas, mencatat nota

Bahan

Nota peta minda kumpulan membentang

Refleksi

Pembentangan kumpulan ini tidak mengupas persoalan "Mengapa & Bagaimana?" dgn baik kerana mereka kurang faham/jelas tentang isu /isi yang dibentangkan oleh mereka. Guru terpaksa banyak member bantuan!!

 

Tarikh

Hari

22.09.2012

SABTU

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

5&6 (0940 – 1040)/ 7&8 (1040– 11140)

Tajuk

Subtajuk

Fonologi
-Latihan Ulang Kaji Kumpulan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan sebab sesuatu jawapan itu tepat & sebab jawapan yang lain tidak tepat

Aktiviti

Latihan & Perbincangan kumpulan, Bimbingan guru

Bahan

Lambaran Praktis BM K1

Refleksi

Aktiviti member peluang & ruang kpd pelajar saling membantu. Pelajar yg pandai dapat membimbing pelajar yang lemah.

No comments:

Post a Comment