Sunday, February 22, 2009

RPH M9

Minggu Ke-9
Tarikh: 23.02.2009 (Isnin)

Kelas:6AK2/6AK3
Masa:0705-0815/1020 – 11.55
Tajuk: Kesantunan Berbahasa
-Latihan
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. menggunakan rujukan hormat dan gelaran dengan tepat berdasarkan malumat yang diberi
2. menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 6 daripada 10 soalan objektif aneka pilihan
dengan tepat
3. menyatakan sebab sesuatu pilihan jawapan itu tepat atau salah
Aktiviti: Latihan, Pengemakan, Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota
Kemahiran Generik: Mennyatakan sebab
Bahan: Soalan rangsangan, Buku Rujukan Strategi Menjawab (ms 70 – 76)
Nilai: Ketelitian
Refleksi: Pelajar seronok menjawab soalan bahagian satu, iaitu aplikasi penggunaan rujukan hormat
dan gelaran dalam situasi rasm. Hasil latihan memuaskan.



Minggu Ke-9
Tarikh:24.02.2009 (Selasa)

Kelas:6AK2/6AK3
Masa:1020-1130/1130-1240
Tajuk: Alih Bentuk Teks
-Latihan 3 (Teks Iklan)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti penggunaan unsur bahasa tak formal dalam tek iklan
2. Memprosakan teks iklan menggunakan bahasa yang tepat tanpa mengubah makna asalnya
3. Mengenal pasti kesalahan bahasa dan isi dalam skrip jawapan dan memperbetulnya
Aktiviti: Latihan Memprosa, Penyemakan Lisan & Perbincangan kelas
Kemahiran Generik: Menganalisis
Bahan: Lembaran Praktis (ms 135)
Nilai: Kepentingan kesihatan
Refleksi: Masih terdapat binaan pertama yang salah dari segi formatnya. Ditegur secara terus dan dibuat pembetulan. Pelajar masih kurang teliti dalam penggunaan tatabahasa yang tepat.




Kelas: 4S2
Masa: 0705 - 0815
Tajuk: KOMSAS
-Drama ‘Serunai Malam’
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menyatakan secara spontan tanpa merujuk buku 2 fakta tentang drama yang dikaji
b) Menyenaraikan sekurang-kurangya 3 persoalan yang dimuatkan dalam drama
c) Menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan perbincangan kelas dan teks
drama
Fokus Utama : 6.0 Aras 3 ( ii )
Fokus Sampingan : 6.2 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Soal jawab kelas & guru memberi penerangan
2) Latihan & bimbingan individu
3) Penyemakan dan pembentulan/bimbingan
Sistem bahasa : Kata Ganda
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan
Nilai : Semangat Patriotik
KBT : Menjana idea
BBB : Buku Teks ‘Anak Laut’, Buku Rujukan, Soalan Latihan
Refleksi : Phasil latihan mengejut, indyksi set, masih terdapat pelajar yang tidak membaca teks terliebih
dahulu walaupun telah dipesan. Hukumannya, berdiri satu masa P&P. Masih terdapat juga
pelajar yang tidak memahami kehendak soalan. Terpaksa diberi bimbingan ini amat
memuaskan.


Minggu Ke-9
Tarikh:24.02.2009 (Selasa)

Kelas:6AK2/6AK3
Masa:1020-1130/1130-1240
Tajuk: Alih Bentuk Teks
-Latihan 3 (Teks Iklan)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti penggunaan unsur bahasa tak formal dalam tek iklan
2. Memprosakan teks iklan menggunakan bahasa yang tepat tanpa mengubah makna asalnya
3. Mengenal pasti kesalahan bahasa dan isi dalam skrip jawapan dan memperbetulnya
Aktiviti: Latihan Memprosa, Penyemakan Lisan & Perbincangan kelas
Kemahiran Generik: Menganalisis
Bahan: Lembaran Praktis (ms 135)
Nilai: Kepentingan kesihatan
Refleksi: Masih terdapat binaan pertama yang salah dari segi formatnya. Ditegur secara terus dan dibuat pembetulan. Pelajar masih kurang teliti dalam penggunaan tatabahasa yang tepat.
Kelas: 4S2
Masa: 0705 - 0815
Tajuk: KOMSAS
-Drama ‘Serunai Malam’
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menyatakan secara spontan tanpa merujuk buku 2 fakta tentang drama yang dikaji
b) Menyenaraikan sekurang-kurangya 3 persoalan yang dimuatkan dalam drama
c) Menjawab dengan tepat 3 soalan kefahaman berdasarkan perbincangan kelas dan teks
drama
Fokus Utama : 6.0 Aras 3 ( ii )
Fokus Sampingan : 6.2 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Soal jawab kelas & guru memberi penerangan
2) Latihan & bimbingan individu
3) Penyemakan dan pembentulan/bimbingan
Sistem bahasa : Kata Ganda
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan
Nilai : Semangat Patriotik
KBT : Menjana idea
BBB : Buku Teks ‘Anak Laut’, Buku Rujukan, Soalan Latihan
Refleksi : Phasil latihan mengejut, indyksi set, masih terdapat pelajar yang tidak membaca teks terliebih
dahulu walaupun telah dipesan. Hukumannya, berdiri satu masa P&P. Masih terdapat juga
pelajar yang tidak memahami kehendak soalan. Terpaksa diberi bimbingan ini amat
memuaskan.


Minggu Ke-9
Tarikh: 25.02.2009 (Rabu)

Kelas:6AK2/6AK3
Masa: 0705 – 0815/ 0815 – 0925
Tajuk: Fonologi
-Konsep bunyi & Organ Artikulasi
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan makna fonologi, bunyi bahasa & artikulasi
2. Mengenal pasti organ-organ artikulasi dan fungsinya dalam penghasilan bunyi
Aktiviti: Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan
KBKK: Mengkategori
Bahan: Buku rujukan, Contoh soalan objektif
Nilai: Pekan
Refleksi: Sesi perbincangan menghiburkan. Pelajar banyak bertanyakan soalan


Kelas: 4S2
Masa: 1055 – 1205
Tajuk: Rumusan
-Pengenalan
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Mengenal pasti bentuk/format rumusan
b) Menyatakan makna isi tersurat & isi tersirat
c) Mengenal pasti kata-kata yang senonim untuk arahan/kehendak soalan rumusan
Fokus Utama : 12.0
Fokus Sampingan : 12.4, 12.5 Aras 1 ( iv )
Aktiviti : 1) Perbincangan kelas & Penerangan guru
2) Menyalin nota
3) Latihan lisan
Sistem bahasa : Kata nama khas, Kata nama am & Penanda wacana
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan
Nilai : Kasih sayang
KBT : Menjana idea
BBB : Buku rujukan/kerja
Refleksi : P&P khusus mendedahkan format dan teknik penulisan rumusan. Jadi tiada latihan bertulis,
kecuali latihan lisan.


Minggu Ke-9
Tarikh: 26.02.2009 (Khamis)

Kelas:6AK3
Masa:0945 – 1055/ 1205 - 1240
Tajuk: Karangan
-Perbincangan Kumpulan
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan isu dan skop bidang kajian berdasarkan tajuk karangan
2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi untuk setiap isu dalam tajuk yang diberi
Aktiviti: Perbincangan Kumpulan, Pembentangan, Mencatat nota
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk-tajuk karangan
Nilai: Kerjasama
Refleksi: Hasil perbincangan memuaskan.

.

Minggu Ke-9
Tarikh: 27.02.2009(Jumaat)

Kelas:6AK2
Masa:0940 – 1055
Tajuk: Karangan
-Perbincangan Kumpulan
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan isu dan skop bidang kajian berdasarkan tajuk karangan
2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 isi untuk setiap isu dalam tajuk yang diberi
Aktiviti: Perbincangan Kumpulan, Pembentangan, Mencatat nota
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk-tajuk Karangan
Nilai: Kerjasama
Refleksi: Hasil perbincangan kumpulan memuakan



Kelas: 4S2
Masa: 0815 – 1040
Tajuk: Tatabahasa
-Ayat Majmuk & Ayat Tunggal
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) mengenal pasti kata hubung dalam ayat majmuk
b) membina ayat tuggal berdasarkan ayat majmuk yang diberi
c) memisah 3 buah ayat menjadi 6 buah ayat tanpa mengubah makna dan susunan asalnya.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.3 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Penerangan guru –Konsep majmuk & Ayat tunggal
2) Mencatat nota
3) Latihan bertulis & Penyemakan/Pembetulan.
Sistem bahasa : Kata majmuk & Kata terbitan
Pengisian Kurikulum: Ilmu : Sains
Nilai : Kasih sayang
KBT : Mencerakin
BBB : Contoh ayat majmuk & ayat tunggal, Contoh soalan & skema jawapan
Refleksi : Walaupun masih terdapat beberapa orang pelajar tidak menggugurkan kata hubung dalam
latihan memisahkan ayat, keseluruhan hasil latihan memuaskan.

No comments:

Post a Comment