RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK
SERIAN
Minggu
|
17 (22– 26.04.2013)
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Malaysia
|
Tarikh
Hari
|
22.04.2013
ISNIN
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
8&9 (1130
– 1240)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Ayat Majmuk |
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti jenis-jenis ayat majmuk 2.menamakan setiap ayat majmuk secara speksifik berdasarkan penandanya |
Aktiviti
|
Perbincangan
kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis (menamakan jenis ayat majmuk)
|
Bahan
|
Buku rujukan,
Tatabahasa Dewan
|
Refleksi
|
Pelajar
membuat kesilapan atau tidak dapat menamakan jenis ayat majmuk kerana tidak
dapat mengenal pasti kata hubung dalam ayat. Kumpulan pelajar tersebut
diminta membuat rujukan semula tentang kata hubung.
|
|
|
Tarikh
Hari
|
23.04.2013
Selasa
|
Kelas
|
4S1
|
Masa
|
3&4 (0815
– 0925)
|
Tajuk
|
ULBS Taksiran I
|
Subtajuk
|
Pentaksiran
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyampai idea secara spontan menggunakan bahasa yang gramatis dan sebutan baku |
Fokus Utama
|
1.2 Aras 2 (ii)
|
Fokus Sampingan
|
3.2 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
Pentaksiran
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Umum
ii. NIlai Moral : Yakin
iii. KBT :
Memberi pendapat secara spontan
iv. BBM : Borang Profil Individu, Bahan Bukti |
Refleksi
|
Hanya 8 orang
pelajar sempat dinilai hari ini
|
|
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
7&8 (1055
- 1205)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Proses Penerbitan Ayat (Pengguguran) |
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti jenis-jenis proses pengguguran dalam penerbitan ayat 2.menamakan secara khusus proses pengguguran untuk setiap ayat yang diberi |
Aktiviti
|
Penerangan
guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
|
Bahan
|
Buku rujukan,
Tatabahasa Dewan, Senarai ayat yang telah mengalami pengguguran
|
Refleksi
|
Penyemakan
latihan tdk sempat dijalankan kerana pelajar perlu penerangan dan bimbingan
terperinci tentang tajuk ini. Penanda setiap ayat amat penting untuk
memudahkan pemahaman pelajar.
|
|
|
Tarikh
Hari
|
24.04.2013
RABU
|
Kelas
|
4S1
|
Masa
|
6&7 (1020
- 1130 )
|
Tajuk
|
ULBS Taksiran I (…sambungan)
|
Subtajuk
|
Pentaksiran
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyampai idea secara spontan menggunakan bahasa yang gramatis dan sebutan baku |
Fokus Utama
|
1.2 Aras 2 (ii)
|
Fokus Sampingan
|
3.2 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
Pentaksiran
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Am
ii. Nilai Moral : Yakin/Berani
iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Fail Manual ULBS, Borang Profil Individu, Teks
Bahan Bukti
|
Refleksi
|
Persembahan
calon semakin baik kerana telah diberi teguran pada akhir taksiran kumpulan
pertama
|
|
|
Tarikh
Hari
|
25.04.2013
KHAMIS
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
8&9 (1130– 1240)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Proses Penerbitan Ayat (Penyusunan Semula) |
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti 4 jenis proses penyusunan dalam proses menerbikan 2.menyatakan jenis proses penyusunan semula untuk senarai ayat yang diberi |
Aktiviti
|
Penerangan
guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
|
Bahan
|
Buku
rujukan, Gambar rajah
|
Refleksi
|
Penanda untuk
setiap jenis proses penyusunan amat membantu pelajar memahami tajuk ini.
|
|
|
Tarikh
Hari
|
26.04.2013
JUMAAT
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
1 & 2(0705 – 0815)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Proses Penerbitan Ayat (Peluasan) |
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti 4 jenis proses peluasan dalam proses menerbitan 2.menyatakan jenis proses peluasan untuk setiap ayat yang diberi |
Aktiviti
|
Penerangan
guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
|
Bahan
|
Buku
rujukan, Gambar rajah
|
Refleksi
|
Pelajar tdk
dapat mengenal pasti jenis proses
peluasan dalam penerbitan ayat kerana mereka gagal mengenal pasti kata hubung
dalam ayat. Namun bantuan rakan dapat membantu kumpulan pelajar ini.
|
Kelas
|
4S1
|
Masa
|
8&9
(1040 – 1140)
|
Tajuk
|
ULBS Taksiran I (…sambungan)
|
Subtajuk
|
Pentaksiran
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menyampai idea secara spontan menggunakan bahasa yang gramatis dan sebutan baku |
Fokus Utama
|
1.2 Aras 2 (ii)
|
Fokus Sampingan
|
3.2 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
Pentaksiran
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Am
ii. Nilai Moral : Yakin/Berani
iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Fail Manual ULBS, Borang Profil Individu, Teks
Bahan Bukti
|
Refleksi
|
Pentaksiran tidak
dapat diselesaikan hari ini. Dua orang terakhir yang tidak sempat dinilai itu
akan dinilai pada Selasa depan. Secara umumnya prestasi pelajar kelas ini
amat memuaskan kerana semua dapat bercakap dengan lancer tentang tajuk yang
diberi.
|
No comments:
Post a Comment