RPH BM M16 2013
RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN 2013
SMK
SERIAN
Minggu
|
16
(15– 19.04.2013)
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa
Malaysia
|
Tarikh
Hari
|
15.04.2013
ISNIN
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
8&9 (1130 – 1240)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Ragam Ayat |
Objektif
|
Pada akhir pelajaran ini,
pelajar dapat…
1.mengenal pasti binaan ayat aktif dan ayat pasif 2.membandingbezakan ciri-ciri ayat aktif dan ayat pasif |
Aktiviti
|
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan
bertulis (mengenal pasti jenis binaan ragam ayat)
|
Bahan
|
Buku rujukan, Tatabahasa Dewan
|
Refleksi
|
Pengetahuan pelajar tentang ragam ayat amat
rendah kerana mereka masih tdk dapat mengenal pasti dengan tepat jenis binaan
sesuatu ragam ayat itu. Bimbingan dan penerangan lanjut diberi.
|
|
|
Tarikh
Hari
|
16.04.2013
Selasa
|
Kelas
|
4S1
|
Masa
|
3&4 (0815 – 0925)
|
Tajuk
|
ULBS Taksiran I
|
Subtajuk
|
Taklimat Tantang Konsep
& Persediaan
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini,
pelajar dapat…
1.mengenal pasti persediaan dalam proses pentaksiran 2.mengenal pasti 4 aspek yang dinilai dalam proses pentaksiran |
Fokus Utama
|
1.2 Aras 2 (ii)
|
Fokus Sampingan
|
3.2 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Mencatat
nota, Penyediaan jadual dan penentuan tajuk
|
Sistem Bahasa
|
Umum
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Am
ii. Nilai Moral : Peka
iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Fail Manual ULBS,
Teks Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Pelajar jelas akan keperluan untuk menghadapi
pentaksiran
|
|
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
7&8 (1055 - 1205)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Ragam Ayat (…sambungan) |
Objektif
|
Pada akhir pelajaran ini,
pelajar dapat…
1.mengenal pasti binaan ayat aktif dan ayat pasif 2.menukar ayat aktif kpd ayat pasif atau sebaliknya mengguna binaan yang tepat |
Aktiviti
|
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan
bertulis (megenal pasti jenis binaan ragam ayat)
|
Bahan
|
Buku rujukan, Tatabahasa Dewan
|
Refleksi
|
Memandangkan pengetahuan pelajar amat lemah,
penerangan, bimbingan serta latihan lanjut perlu diberikan. Pelajar dapat
menyatakan kesalahan binaan ragam ayat dgn bimbingan guru
|
|
|
Tarikh
Hari
|
17.04.2013
RABU
|
Kelas
|
4S1
|
Masa
|
6&7 (1020 - 1130 )
|
Tajuk
|
Karangan
|
Subtajuk
|
Latihan Menulis Perenggan
Isi
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini,
pelajar dapat…
1.menulis satu topik berdasarkan contoh dan isi karangan yang diberi 2.membina sekurang-kurangnya 2 ayat yang menjawapa persoalan “Mengapa” dan 2 ayat yang menjawab persoalan “Bagaimana” setelah mendapat tunjuk ajar guru |
Fokus Utama
|
4.2 Aras 1 (ii)
|
Fokus Sampingan
|
6.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
Penerangan guru, Mencatat
nota, Latihan & Penyemakan
|
Sistem Bahasa
|
Kata Sendi Nama
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : Am
ii. Nilai Moral : Menghargai
iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Buku Lambaran
Praktis
|
Refleksi
|
Huraian pelajar mengemukakan perbincangan
yang fokus kerana menjawab persoalan ‘mengapa & bagaimana’
|
|
|
Tarikh
Hari
|
18.04.2013
KHAMIS
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
8&9 (1130– 1240)
|
Tajuk
|
Sintaksis
-Jenis Ayat |
Objektif
|
Pada akhir pelajaran ini,
pelajar dapat…
1.menyatakan 4 jenis ayat 2.mengenal pasti penanda-penanda untuk setiap jenis ayat |
Aktiviti
|
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan
bertulis
|
Bahan
|
Buku rujukan, Gambar rajah
|
Refleksi
|
Pelajar dilatih membina setiap jenis ayat
berdasarkan rujukan
|
|
|
Tarikh
Hari
|
19.04.2013
JUMAAT
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
1
&2(0705 – 0815)
|
Tajuk
|
Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan 8, 9, 10 dan 11 |
Objektif
|
Pada akhir pelajaran ini,
pelajar dapat…
1.mengenala pasti 12 kesalahan bahasa dalam 4 petikan yang diberi 2.memperbetul setiap kesalahan yang dikenal pasti |
Aktiviti
|
Latihan & Pembentangan Kumpulan
|
Bahan
|
Petikan fotostat, Buku Rujukan
|
Refleksi
|
Hasil kerja kumuplan memuaskan kerana dpt
mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 daripada 3 kesalah bahasa dalam petikan. Pelajar
masih memerlukan bimbingan tentang cara menyatakan sebab kesalahan.
|
Kelas
|
4S1
|
Masa
|
8&9 (1040 – 1140)
|
Tajuk
|
KOMSAS
|
Subtajuk
|
Prosa Moden - Israk
|
Objektif
|
Pada akhir pelajar ini,
pelajar dapat…
1.menjawab soalan secara lisan menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan teks 2.menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman berdasarkan teks |
Fokus Utama
|
5.1 Aras 1 (ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.2 Aras 2 (i)
|
Aktiviti
|
Soal jawab kelas, Penerangan
guru, Latihan bertulis & Bimbingan guru
|
Sistem Bahasa
|
Kata Tanya
|
Pengisian
Kurikulum
|
i. Ilmu : sejarah
ii. Nilai Moral : Hormat-menghormati
iii. KBT : Membanding beza
iv. BBM : Buku Teks (ms 131
– 142)
|
Refleksi
|
Pelajar yang jawapannya tidak menepati
kehendak soalan diberi bimbingan peribadi.
|
No comments:
Post a Comment