Sunday, May 5, 2013


RPH BM M16 2013


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK SERIAN
Minggu
16 (15– 19.04.2013)
Mata Pelajaran
Bahasa Malaysia

Tarikh
Hari
15.04.2013
ISNIN
Kelas
6AK4
Masa
8&9 (1130 – 1240)
Tajuk
Sintaksis
-Ragam Ayat
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti binaan ayat aktif dan ayat pasif
2.membandingbezakan ciri-ciri ayat aktif dan ayat pasif
Aktiviti
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis (mengenal pasti jenis binaan ragam ayat)
Bahan
Buku rujukan, Tatabahasa Dewan
Refleksi
Pengetahuan pelajar tentang ragam ayat amat rendah kerana mereka masih tdk dapat mengenal pasti dengan tepat jenis binaan sesuatu ragam ayat itu. Bimbingan dan penerangan lanjut diberi.

Tarikh
Hari
16.04.2013
Selasa
Kelas
4S1
Masa
3&4 (0815 – 0925)
Tajuk
ULBS Taksiran I
Subtajuk
Taklimat Tantang Konsep & Persediaan
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti persediaan dalam proses pentaksiran
2.mengenal pasti 4 aspek yang dinilai dalam proses pentaksiran
Fokus Utama
1.2 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan
3.2 Aras 1 (i)
Aktiviti
Penerangan guru, Mencatat nota, Penyediaan jadual dan penentuan tajuk
Sistem Bahasa
Umum
Pengisian
Kurikulum
i. Ilmu : Am
ii. Nilai Moral : Peka
iii. KBT : Mencerakin
iv. BBM : Fail Manual ULBS, Teks Melunas Rindu
Refleksi
Pelajar jelas akan keperluan untuk menghadapi pentaksiran

Kelas
6AK4
Masa
7&8 (1055 - 1205)
Tajuk
Sintaksis
-Ragam Ayat (…sambungan)
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenal pasti binaan ayat aktif dan ayat pasif
2.menukar ayat aktif kpd ayat pasif atau sebaliknya mengguna binaan yang tepat
Aktiviti
Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latihan bertulis (megenal pasti jenis binaan ragam ayat)
Bahan
Buku rujukan, Tatabahasa Dewan
Refleksi
Memandangkan pengetahuan pelajar amat lemah, penerangan, bimbingan serta latihan lanjut perlu diberikan. Pelajar dapat menyatakan kesalahan binaan ragam ayat dgn bimbingan guru

Tarikh
Hari
17.04.2013
RABU
Kelas
4S1
Masa
6&7 (1020 - 1130 )
Tajuk
Karangan
Subtajuk
Latihan Menulis Perenggan Isi
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menulis satu topik berdasarkan contoh dan isi karangan yang diberi
2.membina sekurang-kurangnya 2 ayat yang menjawapa persoalan “Mengapa” dan 2 ayat yang menjawab persoalan “Bagaimana” setelah mendapat tunjuk ajar guru
Fokus Utama
4.2 Aras 1 (ii)
Fokus Sampingan
6.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan & Penyemakan
Sistem Bahasa
Kata Sendi Nama
Pengisian
Kurikulum
i. Ilmu : Am
ii. Nilai Moral : Menghargai
iii. KBT : Menjana idea
iv. BBM : Buku Lambaran Praktis
Refleksi
Huraian pelajar mengemukakan perbincangan yang fokus kerana menjawab persoalan ‘mengapa & bagaimana’

Tarikh
Hari
18.04.2013
KHAMIS
Kelas
6AK4
Masa
 8&9 (1130– 1240)
Tajuk
Sintaksis
-Jenis Ayat
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.menyatakan 4 jenis ayat
2.mengenal pasti penanda-penanda untuk setiap jenis ayat
Aktiviti
Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis
Bahan
Buku rujukan,  Gambar rajah
Refleksi
Pelajar dilatih membina setiap jenis ayat berdasarkan rujukan

Tarikh
Hari
19.04.2013
JUMAAT
Kelas
6AK4
Masa
 1 &2(0705 – 0815)
Tajuk
Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan 8, 9, 10 dan 11
Objektif
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1.mengenala pasti 12 kesalahan bahasa dalam 4 petikan yang diberi
2.memperbetul setiap kesalahan yang dikenal pasti
Aktiviti
Latihan & Pembentangan Kumpulan
Bahan
Petikan fotostat, Buku Rujukan
Refleksi
Hasil kerja kumuplan memuaskan kerana dpt mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 daripada 3 kesalah bahasa dalam petikan. Pelajar masih memerlukan bimbingan tentang cara menyatakan sebab kesalahan.
Kelas
4S1
Masa
8&9 (1040 – 1140)
Tajuk
KOMSAS
Subtajuk
Prosa Moden - Israk
Objektif
Pada akhir pelajar ini, pelajar dapat…
1.menjawab soalan secara lisan menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan teks
2.menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman berdasarkan teks
Fokus Utama
5.1 Aras 1 (ii )
Fokus Sampingan
8.2 Aras 2 (i)
Aktiviti
Soal jawab kelas, Penerangan guru, Latihan bertulis & Bimbingan guru
Sistem Bahasa
Kata Tanya
Pengisian
Kurikulum
i. Ilmu : sejarah
ii. Nilai Moral : Hormat-menghormati
iii. KBT : Membanding beza
iv. BBM : Buku Teks (ms 131 – 142)
Refleksi
Pelajar yang jawapannya tidak menepati kehendak soalan diberi bimbingan peribadi.

















No comments:

Post a Comment