Thursday, February 23, 2012

RPH M8 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

8(20.02 – 24.02.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

20.02.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Refleksi

Belum melapor. Guru ganti di kelas 4K8

Kelas

4S1

Masa

3&4(0815 – 0925)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

Perenggan Isi Tersirat & Penutup

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Menulis sekurang-kurangnya 2 buat ayat berdasarkan kehendak soalan II soalan rumusan

2. Menulis sebuah ayat yang mengandungi unsur saranan dan harapan untuk penutup rumusan

Fokus Utama

7.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan

10.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Penerangan guru, mencatat nota, Latihan bertulis& bimbingan individu, Penyemakan

Sistem Bahasa

Penanda wacana

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan

ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Buku lambaran Praktis blog A (ms 40)

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat menulis 2 buah ayat yang tepat, namum mereka cenderung menbina ayat yang agak panjang atau majmuk. Perkara ini ditegaskan agar jawapan tidak melebihi had jumlah perkataan yang ditetapkan. Mereka dibimbing membina variasi ayat yang pendek tetapi padat.

 

Tarikh

Hari

21.02.2012

Selasa

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

1&2 (0705 - 0815)/7&8 (1055 - 1140)

Refleksi

Belum melapor.

Kelas

4S1

Masa

5&6(0945 – 1055)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

Latihan Lengkap I

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Menulis sebuah rumusan yang lengkap dalam tempoh 40 minit

2. Menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan rumusan.

Fokus Utama

6.1 Aras 1 ( ii )

Fokus Sampingan

7.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Latihan & Bimbingan individu/Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata tugas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sukan

ii. NIlai Moral : Kesihatan Fizikal & Mental

iii. KBT : Mencerakin & menjana idea

iv. BBM : Lambaran praktis blog A (ms 44)

Refleksi

Masih ada pelajar yang cenderung membina ayat-ayat yang agak terlalu panjang untuk teks rumusan. Mereka ditegur dan diberi bimbingan individu semasa proses latiahan.

 

Tarikh

Hari

22.02.2012

RABU

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)/3&4(0815 – 0945)

Refleksi

Belum melapor. Guru ganti di kelas 5K7 pada masa ke-6 & ke-7

 

Tarikh

Hari

23.02.2012

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Refleksi

Belum melapor. Guru ganti di kelas 4K7 (masa ke-5) & 5K8 (masa ke-8)

Kelas

4S1

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Sajak (Di Perpustakaan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Menyatakan makna kata atau frasa dalam sajak setelah mendapat bimbingan guru

2. Menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mengadakan perbincangan kumpulan

3.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 nilai dan 2 pengajaran dalam sajak

4.Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman

Fokus Utama

8.2 Aras 1 (i)

Fokus Sampingan

4.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Soalan jawab kelas/ Latihan lisan, Mencatat nota, Latihan bertulis & penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Sosial/Penididkan

ii. NIlai Moral : Menghargai ilmu

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku teks, Soalan Kefahaman

Refleksi

Perbincangan/latihan lisan memuaskan. Latihan bertulis dijalankan sebagai kerjas rumah.

 

Tarikh

Hari

24.02.01.2012

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Refleksi

Belum melapor. Guru ganti di kelas S43 pada masa ke-5 & 6


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment: