RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 8(20.02 – 24.02.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 20.02.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Refleksi | Belum melapor. Guru ganti di kelas 4K8 |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | Perenggan Isi Tersirat & Penutup |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menulis sekurang-kurangnya 2 buat ayat berdasarkan kehendak soalan II soalan rumusan 2. Menulis sebuah ayat yang mengandungi unsur saranan dan harapan untuk penutup rumusan |
Fokus Utama | 7.2 Aras 2 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 10.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, mencatat nota, Latihan bertulis& bimbingan individu, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Buku lambaran Praktis blog A (ms 40) |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat menulis 2 buah ayat yang tepat, namum mereka cenderung menbina ayat yang agak panjang atau majmuk. Perkara ini ditegaskan agar jawapan tidak melebihi had jumlah perkataan yang ditetapkan. Mereka dibimbing membina variasi ayat yang pendek tetapi padat. |
Tarikh Hari | 21.02.2012 Selasa |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 - 0815)/7&8 (1055 - 1140) |
Refleksi | Belum melapor. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 5&6(0945 – 1055) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | Latihan Lengkap I |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menulis sebuah rumusan yang lengkap dalam tempoh 40 minit 2. Menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan kefahaman berdasarkan petikan rumusan. |
Fokus Utama | 6.1 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 7.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Latihan & Bimbingan individu/Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata tugas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sukan ii. NIlai Moral : Kesihatan Fizikal & Mental iii. KBT : Mencerakin & menjana idea iv. BBM : Lambaran praktis blog A (ms 44) |
Refleksi | Masih ada pelajar yang cenderung membina ayat-ayat yang agak terlalu panjang untuk teks rumusan. Mereka ditegur dan diberi bimbingan individu semasa proses latiahan. |
Tarikh Hari | 22.02.2012 RABU |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815)/3&4(0815 – 0945) |
Refleksi | Belum melapor. Guru ganti di kelas 5K7 pada masa ke-6 & ke-7 |
Tarikh Hari | 23.02.2012 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Refleksi | Belum melapor. Guru ganti di kelas 4K7 (masa ke-5) & 5K8 (masa ke-8) |
Kelas | 4S1 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Sajak (Di Perpustakaan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menyatakan makna kata atau frasa dalam sajak setelah mendapat bimbingan guru 2. Menyatakan makna setiap rangkap sajak setelah mengadakan perbincangan kumpulan 3.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 2 nilai dan 2 pengajaran dalam sajak 4.Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman |
Fokus Utama | 8.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 4.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Soalan jawab kelas/ Latihan lisan, Mencatat nota, Latihan bertulis & penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Sosial/Penididkan ii. NIlai Moral : Menghargai ilmu iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Soalan Kefahaman |
Refleksi | Perbincangan/latihan lisan memuaskan. Latihan bertulis dijalankan sebagai kerjas rumah. |
Tarikh Hari | 24.02.01.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Refleksi | Belum melapor. Guru ganti di kelas S43 pada masa ke-5 & 6 |
ok very good
ReplyDelete