Thursday, February 16, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

SMK SERIAN

Minggu

7(13.02 – 17.02.2012)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

13.02.2012

ISNIN

Kelas

6RK4

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Refleksi

Belum melapor.

Kelas

4S1

Masa

3&4(0815 – 0925)

Tajuk

Rumusan

Subtajuk

Perenggan Isi Tersurat (Latihan I)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 daripada 7 isi tersurat dalam petikan

2. Menulis sebuah perenggan isi tersurat yang lengkap berdasarkan isi-isi tersurat
yang telah dikenal pasti

3. Membadingbezakan antara isi dan huraian isi dalam petikan

Fokus Utama

3.2 Aras 1 ( ii )

Fokus Sampingan

10.1 Aras 1 (ii)

Aktiviti

Perbincangan kelas/latihan lisan, Latihan bertulis& bimbingan individu, Penyemakan

Sistem Bahasa

Penanda wacana

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan

ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab

iii. KBT : Menganalisis maklumat

iv. BBM : Buku lambaran Praktis blog A (ms 40)

Refleksi

Hasil latihan lisan memuaskan. Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 isi tersurat rumusan. Pelajar diberi penjelaskan tentang cara membuktikan antara isi dan huraian isi

 

Tarikh

Hari

14.02.2012

Selasa

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

1&2 (0705 - 0815)/7&8 (1055 - 1140)

Refleksi

Belum melapor.

Kelas

4S1

Masa

5&6(0945 – 1055)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Membetul Kesalahan Imbuhan & Ejaan

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 daripada 6 kesalahan ejaan dan imbuhan dalam 3 buah ayat yang diberi

2. Menyatakan sebab kesalahan ejaan kata majmuk dan kata terbitan

Fokus Utama

6.1 Aras 1 ( ii )

Fokus Sampingan

7.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Penerangan guru, Mencatat/Membuat nota, Latihan & Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata tugas

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Umum

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Banding beza

iv. BBM : Lambaran praktis blog A (ms 96 & 97)

Refleksi

Hasil latihan amat memuaskan. Pelajar banyak bertanya tentang ejaan kata majmuk yang perlu diserangkai dan yang perlu dipisahkan.

 

Tarikh

Hari

15.02.2012

RABU

Kelas

6RK4/6RK5

Masa

1&2 (0705 – 0815)/3&4(0815 – 0945)

Refleksi

Belum melapor. Guru ganti di kelas 5K7 pada masa ke-6 & ke-7

 

Tarikh

Hari

16.02.2012

KHAMIS

Kelas

6RK5/6RK4

Masa

3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130)

Refleksi

Belum melapor.

Kelas

4S1

Masa

6&7 (1020 – 1130)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Cerpen Ibu & Ceper

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1. Menjawab secara lisan mengguna ayat yang tepat & lengkap soalan-soalan kefahaman

2. Menulis sekurang-kurangnya satu bukti dalam ayat yang lengkap & tepat untuk setiap latar masyarakat yang diberi

Fokus Utama

8.1 Aras 1 ( ii )

Fokus Sampingan

10.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Soalan jawab kelas/ Latihan lisan, latihan bertulis & penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Kebudayaan

ii. NIlai Moral : Menjaga Alam Sekitar

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku teks, Soalan Kefahaman

Refleksi

Latihan lisan memuaskan. Namun pelajar masih selalu mengguna bahasa yang tidak lengkap & terpaksa ditegur berkali-kali.

 

Tarikh

Hari

17.02.01.2012

JUMAAT

Kelas

6RK2/6RK5

Masa

2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040)

Refleksi

Belum melapor. Guru ganti di kelas 6AK3 pada masa ke-7


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment