RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
SMK SERIAN
Minggu | 7(13.02 – 17.02.2012) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 13.02.2012 ISNIN |
Kelas | 6RK4 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Refleksi | Belum melapor. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4(0815 – 0925) |
Tajuk | Rumusan |
Subtajuk | Perenggan Isi Tersurat (Latihan I) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 daripada 7 isi tersurat dalam petikan 2. Menulis sebuah perenggan isi tersurat yang lengkap berdasarkan isi-isi tersurat 3. Membadingbezakan antara isi dan huraian isi dalam petikan |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 10.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas/latihan lisan, Latihan bertulis& bimbingan individu, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab iii. KBT : Menganalisis maklumat iv. BBM : Buku lambaran Praktis blog A (ms 40) |
Refleksi | Hasil latihan lisan memuaskan. Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 isi tersurat rumusan. Pelajar diberi penjelaskan tentang cara membuktikan antara isi dan huraian isi |
Tarikh Hari | 14.02.2012 Selasa |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 - 0815)/7&8 (1055 - 1140) |
Refleksi | Belum melapor. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 5&6(0945 – 1055) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Membetul Kesalahan Imbuhan & Ejaan |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 4 daripada 6 kesalahan ejaan dan imbuhan dalam 3 buah ayat yang diberi 2. Menyatakan sebab kesalahan ejaan kata majmuk dan kata terbitan |
Fokus Utama | 6.1 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 7.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat/Membuat nota, Latihan & Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata tugas |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Banding beza iv. BBM : Lambaran praktis blog A (ms 96 & 97) |
Refleksi | Hasil latihan amat memuaskan. Pelajar banyak bertanya tentang ejaan kata majmuk yang perlu diserangkai dan yang perlu dipisahkan. |
Tarikh Hari | 15.02.2012 RABU |
Kelas | 6RK4/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815)/3&4(0815 – 0945) |
Refleksi | Belum melapor. Guru ganti di kelas 5K7 pada masa ke-6 & ke-7 |
Tarikh Hari | 16.02.2012 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Refleksi | Belum melapor. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Cerpen Ibu & Ceper |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. Menjawab secara lisan mengguna ayat yang tepat & lengkap soalan-soalan kefahaman 2. Menulis sekurang-kurangnya satu bukti dalam ayat yang lengkap & tepat untuk setiap latar masyarakat yang diberi |
Fokus Utama | 8.1 Aras 1 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 10.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Soalan jawab kelas/ Latihan lisan, latihan bertulis & penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Kebudayaan ii. NIlai Moral : Menjaga Alam Sekitar iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks, Soalan Kefahaman |
Refleksi | Latihan lisan memuaskan. Namun pelajar masih selalu mengguna bahasa yang tidak lengkap & terpaksa ditegur berkali-kali. |
Tarikh Hari | 17.02.01.2012 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925 )/5 &6(0740 – 1040) |
Refleksi | Belum melapor. Guru ganti di kelas 6AK3 pada masa ke-7 |
No comments:
Post a Comment